«Retail Media» و افزایش محبوبیت برند

«Retail Media» و افزایش محبوبیت برند
«Retail Media» و افزایش محبوبیت برند

 

چندسالی است اصطلاح«Retail Media»هم در محافل خرده‌فروشی و هم در محافل رسانه‌ای رایج شده است.

Retail Mediaها می‌توانند گستره وسیعی از فرصت‌های تبلیغاتی را ارائه کنند؛ مانند تبلیغات و ویدئوها در وب‌سایت، برنامه یا حتی فروشگاه‌های فیزیکی و چیزی که معمولا به‌عنوان «تبلیغات خارج از سایت» شناخته می‌شود. علاوه‌بر فرصت‌های تبلیغاتی، بسیاری از شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی پیچیده‌تر خدماتی را به برندها ارائه می‌دهند که می‌تواند شامل تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پلتفرم‌های تبلیغاتی خودسرویس و موارد دیگر باشد.

اصطلاحات«Retail Media»و شبکه «Retail Media» اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند و برای همه مقاصد اساسا مفهومی مشترک دارند. «Retail Media» اصطلاح گسترده‌تری است که جهت توصیف مفهوم خرده‌فروشان با استفاده از سیستم‌ها  زیرساخت‌ها به‌کار می‌رود. اصطلاح دیگر به‌جای «Retail Media»، «رسانه‌های تجاری» است، البته در اصل هر دو یکسان هستند.

انفجار  «Retail Media» به‌قدری بزرگ بوده که عنوان «موج سوم بزرگ تبلیغات دیجیتال» را به‌خود اختصاص داده است. درحال‌حاضر  «Retail Media»ها از موثرترین روش‌های بازاریابی تجاری شناخته می‌شوند.  «Retail Media» به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد به درآمدهای لازم دسترسی یابند. در سال 2022، درآمد «Retail Media»های جهانی به 101 میلیارد دلار رسید. این رقم 18 درصد از کل تبلیغات دیجیتال جهانی و 11 درصد از کل تبلیغات را نشان می‌دهد. تنها در ایالات‌متحده در سال 2023 مخارج خرده‌فروشی رسانه‌ها به 45 میلیارد دلار رسید. تبلیغات رسانه‌ای خرده‌فروشی تا سال 2027، 60 درصد افزایش خواهد یافت که از رشد مورد انتظار برای همه مدل‌های تبلیغات دیجیتال فراتر میرود. به عبارت بهتر، تبلیغات  «Retail Media» تا سال 2027 می‌تواند 106 میلیارد دلار درآمد رقم بزند.

تمام بهینه‌سازی‌ها حول فعالیت‌های بازاریابی اتفاق می‌افتد، نه نتایج بازاریابی. آنچه Retail Mediaها قصد تغییرش را دارند، ایجاد ارتباط مستقیم بین برداشت و فروش است. هریک از 10 خرده‌فروش برتر در ایالات‌متحده اکنون یک شبکه  «Retail Media» دارند.  Walmartکه در سال 2021 گروه رسانه‌ای خود را با نام Walmart Connect تغییر نام داد، سال 2022 از درآمد تبلیغاتی 2.7 میلیارد دلار به‌ارمغان آورد. Amazon پیشرو  «Retail Media» است و بیش از سه‌چهارم بازار ایالات‌متحده را در اختیار دارد. در سال 2023، سهم تبلیغات Amazon تقریبا 12برابر بیشتر شد.

 

 

 سرعت فوق‌العاده

Amazon درحال‌حاضر 77 درصد از فروش تبلیغات Retail Mediها را به‌خود اختصاص داده است. درحال‌حاضر یک‌چهارم خرده‌فروشان بیش از 100 میلیون دلار درآمد از شبکه‌های رسانه‌ای خود به‌دست می‌آورند و این رقم احتمالا رشد قابل‌توجهی خواهد داشت، زیرا برندها به پیشنهادهایشان ادامه می‌دهند و برای کاهش شکاف با Amazon بیشتر تلاش می‌کنند. برخی برندها ترجیح داده‌اند شبکه «Retail Media»خود را به‌صورت درون‌سازمانی بسازند و اکنون هدف طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فناوری و مشاوره‌ای، ارائه خدمات با راه‌حل‌های «Retail Media» است.

Uber با 130 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان می‌تواند به همگام‌سازی اهداف مشتریانش از طریق راه‌اندازی  «Retail Media» بیندیشد. وجود  «Retail Media» به داده‌ها و مشارکت‌های گسترده کمک می‌کند وUBER  را قادر می‌سازد تا سطح جدیدی از مشتری‌مداری را رقم بزند.

 انواع رسانه خرده‌فروشی

سه نوع کلی از Retail Media وجود دارد؛ فیزیکی، آنلاین و تبلیغاتی. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد همه نگاه‌ها به دنیای خرده‌فروشی دیجیتال است، شبکه‌های Retail Media پیشرفته به‌دنبال حوزه دیگری هستند تا عرضه خود را افزایش دهند.

لیندل بنت، مدیر سابق تبلیغات Amazon می‌گوید: «هیچ برند دیگری دسترسی آنلاین Amazon را در خود نمی‌بیند، اما Amazon ردپای فیزیکی Walmart یا Kroger یا Costco را ندارد. این خرده‌فروشان افراد بیشتری نسبت به کانال‌های آنلاین خود دارند که به فروشگاه‌های فیزیکی می‌روند

 

 رسانه خرده‌فروشی یا Retail Media چیست؟

Retail Media نوعی تبلیغات دیجیتالی است که برای تبلیغ محصولات یا خدمات در پلتفرم تجارت‌الکترونیک یا فروشگاه فیزیکی به برندها راه‌هایی را ارائه می‌دهد. این تکنیک شامل استفاده از تبلیغات هدفمند و محتوای حمایت‌شده است که در حین مرور و خرید به خریداران نمایش داده می‌شود. اگرچه مفهوم Retail Media شاید برای برخی نسبتا جدید باشد، اما به‌دلیل توانایی در ارائه فرصت‌های تبلیغاتی هدفمند به برندها به‌سرعت محبوبیت یافته است. جذابیت اصلی برای بسیاری از تبلیغ‌کنندگان Retail Media این است که با بهره‌گیری از داده‌های مشتری و تجزیه‌وتحلیل، خرده‌فروشان توانایی ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی بسیار هدفمند را به‌دست می‌آورند. این همزیستی هم به نفع بازاریاب‌ها و هم به سود مصرف‌کنندگان تمام می‌شود و تجربه خریدی مناسب را ایجاد می‌کند و به برندها درک عمیق‌تری از مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

 

 

 شبکه Retail Media چیست؟

شبکه‌های Retail Media پلتفرم‌های تبلیغاتی هستند که توسط خرده‌فروشان توسعه‌یافته‌اند و به برندها فرصت می‌دهند محصولات خود را در کانال‌های خرده‌فروشی تبلیغ کنند.

خرده‌فروشان توانایی مدیریت مکان را در پلتفرم‌های خود دارند. علاوه‌بر این ممکن است به تبلیغ‌کنندگان اجازه دهند از داده‌های خریدار خاص استفاده کنند تا اطمینان یابند تبلیغات نه‌تنها در پلتفرم خرده‌فروشی، بلکه در سراسر اینترنت، گسترده‌تر هدف‌گذاری می‌شوند. این شبکه‌ها، ابزارها و گزینه‌های گوناگونی را برای قرار دادن تبلیغات و متعاقبا گزارش عملکرد کمپین ارائه می‌دهند، بنابراین تعریف جامع Retail Media، نقش آن را به‌عنوان جزئی از «بازاریابی خریدار» تایید و تبلیغات را هم در داخل و هم در خارج از حوزه‌های خرده‌فروشی تسهیل می‌کند.

 

 

 چرا Retail Mediaها محبوبیت پیدا می‌کنند؟

شبکه‌های Retail Media بسیار محبوبند، زیرا به حریم خصوصی افراد بیشتر احترام می‌گذارند و با علایق مردم هماهنگی بیشتری دارند، بنابراین عجیب نیست 80 درصد از تبلیغ‌کنندگان قصد دارند در سال آینده بیشتر در Retail Mediaها هزینه کنند.

 

 مزایای Retail Media

برندهایی که درپی تبلیغ هستند، هنگام استفاده از شبکه‌های Retail Media امتیاز بزرگی می‌یابند. چرا؟ برای اینکه آنها می‌توانند محصولات‌شان را به افراد مناسب نشان دهند. در این حالت بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند و احتمالا فروش بیشتری خواهند داشت.

همچنین فروشگاه‌ها به آنها امکان دسترسی به اطلاعات فوق‌العاده مفید را می‌دهند. به این فکر کنید مردم چه چیزهایی را جست‌وجو می‌کنند یا می‌خرند؟ تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از این اطلاعات برای انتخاب هوشمندانه بهره‌مند شوند و تبلیغات‌شان را برای بازگشت سرمایه بهتر هدف قرار دهند. علاوه‌بر اینها قادر خواهند بود پیام‌هایشان را شخصی‌تر کنند تا با آنچه خریداران دوست دارند و نحوه خریدشان مطابقت داشته باشد. از دیدگاه مصرف‌کننده، تبلیغات شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی سودمندند. به‌لطف Retail Media خریداران می‌توانند منتظر قیمت‎‌های بهتر باشند.

 

 

 

تگها : خرده فروشی , صنعت خرده فروشی , برند , ریتیل مدیا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان