۲۵روند خاص خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵

۲۵روند خاص خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵
۲۵روند خاص خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵

سال 2025 سال هوش‌مصنوعی است. درحال‌حاضر خرید و فروش دیجیتالی بیش از 60 درصد گزارش شده است. این درصد تنها زمانی افزایش می‌یابد که عوامل هوش‌مصنوعی توصیه‌ها را شخصی‌سازی و تصمیم‌گیری را ساده کنند و وظایف خودکار را انجام دهند.

Jason Goldberg مدیر ارشد استراتژی بازرگانی در Publicis اخیرا نوشت: «دستیاران خرید هوش‌مصنوعی آماده‌اند این فناوری را در قلب تجارب خرید ما قرار دهند و برای همیشه چشم‌انداز خرده‌فروشی را تغییر دهند. برند‌ها آینده‌ای را متصور می‌شوند که در آن اصطکاک خرید به حداقل می‌رسد

 

هوش‌مصنوعی مولد در سال 2025 با فعال کردن تجارب خرید فوق شخصی، ایجاد محتوای پویا و دستیار‌های مجازی مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی به انقلاب خرده‌فروشی ادامه خواهد داد. با استفاده از هوش‌مصنوعی، خرده‌فروشان می‌توانند درک بهتری از رفتار مصرف‌کننده به‌دست آورند و خرید‌های گذشته را تجزیه‌وتحلیل و نشانه‌های اجتماعی را مورد تفسیر قرار دهند. مهارت پیش‌بینی هوش‌مصنوعی به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد قبل از شروع خرید، نیاز‌های خریداران را پیش‌بینی کنند و رضایت و وفاداری خود را افزایش دهند. خرده‌فروشان همچنین از هوش‌مصنوعی برای ساده کردن عملیات، بهینه‌سازی موجودی و تسریع طراحی محصول براساس ترجیح‌ها و گرایش‌های مصرف‌کننده استفاده خواهند کرد. همانطور که هوش‌مصنوعی یکپارچه‌تر می‌شود، اطمینان از شفافیت و استفاده از داده‌ها برای حفظ اعتماد مصرف‌کننده، بسیار مهم جلوه می‌کند.

 

 

از نام‌هایی مانند Shein، Temu، TikTok و Amazon اغلب به‌عنوان بزرگ‌ترین اخلالگران خرده‌فروشی نام برده می‌شود. خریداران برای ارائه محصولات متنوع، قیمت رقابتی و راحتی خرید تلاش می‌کنند. هزینه ورود به بازار برای خرده‌فروشان زیاد نیست و به آن‌ها گزینه متفاوتی را می‌دهد که ممکن است خریداران را از کلیک کردن برای وب‌سایت دیگری باز دارد.

 

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل معتقد است هوش‌مصنوعی همچنان در خط مقدم نوآوری در سال 2025 قرار دارد. پیشرفت با موانعی ازجمله یکپارچه‌سازی پیچیده سیستم‌های موجود و نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها روبه‌رو است.

گروه‌های کاری، رهبران خرده‌فروشی را به تسهیل سیاست‌گذاری و مشارکت عمومی در مورد مسائل هوش‌مصنوعی و توسعه شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها دعوت می‌کنند. متاسفانه بسیاری از خرده‌فروشان همچنان با داده‌های تکه‌تکه‌شده در کانال‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بنابراین آموزش و بهینه‌سازی مدل‌های هوش‌مصنوعی دشوار می‌شود.

 

خرید زنده در سال 2025 مجددا اوج می‌گیرد. درخصوص خریدارانی که خواهان تجربه و سرگرمی‌اند، صحبت‌های زیادی شده است. خرید زنده این دو را با هم ترکیب می‌کند و به خرده‌فروشان و برند‌ها فرصت می‌دهد با مشتریان در سطح شخصی‌تر ارتباط برقرار کنند. این رویکرد حس فوری بودن و انحصار را در خود پرورش می‌دهد و ارتباط بین برند‌ها و محصولات را تقویت می‌کند. در یک محیط خرده‌فروشی چندکانالی، خرید زنده می‌تواند داده‌های ارزشمندی را ارائه دهد. بااین‌حال پذیرش گسترده‌تر خرید زنده ممکن است به غلبه‌بر دردسر‌های لجستیکی بستگی داشته باشد.

 

فناوری Just Walk Out و عملیات خرده‌فروشی مستقل جدید نیستند، اما فروشگاه‌های بدون‌صندوق‌دار افزایش پیدا می‌کنند. هرچه این فناوری بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، سریع‌تر عرضه می‌شود. به‌علاوه، خریداران به‌سمت تجربه‌های سریع ‌می‌روند، بهتر است با توجه به کمبود نیروی کار و هزینه‌های بالاتر نقش این فناوری را دست‌کم نگیرید. قرار است ۲۳ ایالت حداقل دستمزد مورد نیاز خود را برای مشاغل در سال ۲۰۲۵ افزایش دهند.

 

فناوری خرده‌فروشی با اولویت دادن به تجربه کارمندان تغییر خواهد کرد. همان‌طور که هوش‌مصنوعی و اتوماسیون عملیات را ساده می‌کند، تمرکز بر توانمندسازی کارکنان شکل خواهد گرفت. خرده‌فروشان با بهبود محیط کار و پرورش فرهنگ یادگیری مستمر، بهره‌وری را افزایش داده و جابه‌جایی کارکنان را کاهش می‌دهند. این تغییر باعث موفقیت کسب‌وکار می‌شود و تضمین می‌کند عنصر انسانی در قلب خرده‌فروشی با تکامل فناوری باقی می‌ماند.

 

فروشگاه‌های فیزیکی خرده‌فروشی در سال 2025 به تولد دوباره خود ادامه خواهند داد. فروشگاه‌های فیزیکی امروزی- که برای تقویت حفظ، جذب مشتری، هویت برند و وفاداری برپا شده‌اند- باید تجارب همه‌جانبه‌ای را ارائه دهند. این فضا‌ها اعتماد و وفاداری را از طریق تعاملات معتبر ایجاد و ارتباطات شخصی را تقویت می‌کنند و جامعه‌ای را در اطراف برند به وجود می‌آورند. مصرف‌کنندگان به‌دنبال ارتباطات معنادارند و فروشگاه‌های فیزیکی محیط مناسبی را می‌سازند.

 

برند‌های لوکس محرک درآمدند و مهم‌تر از همه، خدمات درون‌فروشگاهی واضح‌ترین راه برای تمایز فروش آنلاین و آفلاینند.

 

رسانه‌های خرده‌فروشی رسما به بلوغ رسیده‌اند، اما بسیار شبیه به یک نوجوانند. این توسعه در 12 ماه آینده به روش‌های متفاوتی انجام خواهد شد. بااین‌حال بسیاری از خرده‌فروشان چشم‌انداز رسانه‌های خرده‌فروشی خود را بدون‌توجه به علاقه و درک مشتری گسترش می‌دهند. به‌طور خلاصه، رسانه‌های خرده‌فروشی در فروشگاه به‌طور همزمان بهتر و بدتر می‌شوند.

 

نسل Z در سال 2025 به افزایش قدرت خرج کردن خود ادامه خواهند داد. مطمئنا خریداران جوان‌تر به فروشگاه‌های فیزیکی بازمی‌گردند، اما انتظارات آن‌ها برای تجربه‌های خرید آنلاین بیشتر می‌شود.

 

خرده‌فروشان و برند‌ها باید در سال 2025 موج بازاریابی خود را تقویت کنند، زیرا هر گروه نسلی به رویکردی ظریف نیاز دارد تا ترجیحات و ارزش‌های متنوع را تشخیص دهد. نسل Z به‌دنبال اصالت و مسئولیت اجتماعی است و از برند‌هایی حمایت می‌کند که با استاندارد‌های اخلاقی آن‌ها مطابقت دارند. نسل هزاره‌ها تجربیات و شخصی‌سازی را در اولویت قرار می‌دهند و دنبال برند‌هایی می‌گردند که آن‌ها را به‌طور معناداری در سراسر پلتفرم‌ها درگیر کنند.

 

نسل آلفا به حضور پنهان خودشان ادامه می‌دهند. آن‌ها تمایل خود را به تجربه‌های حضوری نشان داده‌اند و تقاضایشان برای تجارت‌الکترونیک به‌اندازه والدین‌شان قوی نیست.

به‌نظر می‌رسد بی‌اعتمادی رو به رشدی در تبلیغات وجود دارد؛ به‌دلیل قرار گرفتن در معرض اختلالات مربوط به نقض حریم خصوصی!

در سال 2025، تجارت یکپارچه در همه کانال‌ها تعریف می‌شود. مشتریان از برند‌ها انتظار دارند تعاملات منسجم و شخصی و تراکنش‌های سریع و بدون دردسر را با قابلیت مشاهده موجودی ارائه دهند. برند‌های برتر از داده‌ها برای پیش‌بینی نیاز‌ها و تطبیق تجارب هوشمندانه بهره می‌برند و راحتی و رضایت را افزایش می‌دهند. فناوری شکاف بین دنیای دیجیتال و فیزیکی را پر می‌کند و وفاداری مشتری به توانایی برند برای ارائه تعاملات یکپارچه، منسجم و به‌یادماندنی بستگی دارد.

 

سال 2025 نقطه عطفی در پرداخت‌های غیرتماسی خواهد بود. انتظار می‌رود پرداخت‌های موبایلی و غیرتماسی از سال 2025 تا 2034 هرسال 12.4 درصد رشد کند. گزینه‌های تسویه‌حساب با یک کلیک همچنان افزایش می‌یابد. بااین‌حال، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی داده‌ها و استفاده از فناوری برای مبارزه با تهدیدهای سایبری پیچیده‌تر وجود دارد.

 

 

عوامل دیگری ازجمله تجربه مشتری، وفاداری به برند، تعامل با رسانه‌های اجتماعی، شیوه‌های پایداری و سایر جنبه‌های کیفی اهمیت زیادی دارد. تغییر به‌سمت نگاه جامع‌تر درحال انجام است.

خرده‌فروشان به مبارزه خود با سطوح بالای سرقت، خشونت و جرائم خرده‌فروشی سازمان‌یافته در سال آینده ادامه خواهند داد. افزایش حمایت و مشارکت با مجریان قانون و رهبران جامعه، موفقیت بیشتری در شناسایی اختلال به‌همراه خواهد داشت.

تجارت اجتماعی در سال 2025 رشد خواهد کرد، زیرا پلتفرم‌ها به مقاصد خرید پویا تبدیل می‌شوند و در آن کشف، تعامل و خرید به‌طور یکپارچه تلاقی پیدا می‌کنند. مشارکت اینفلوئنسر‌ها و بازاریابی همچنان حیاتی و نقش هوش‌مصنوعی در شخصی‌سازی توصیه‌ها نشان‌دهنده روند‌های جاری در نحوه تعامل برند‌ها با مصرف‌کنندگان است. 46 درصد از نسل Z و 35 درصد از نسل Millennials رسانه‌های اجتماعی را به موتور‌های جست‌وجوی سنتی ترجیح می‌دهند. 44 درصد از نسل Z روزانه برند‌های جدیدی را در رسانه‌های اجتماعی کشف می‌کنند.

سلامت و تندرستی همچنان اولویت مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده خواهد بود. طبق تحقیقات McKinsey، بازار سلامتی ایالات‌متحده هرسال حدود 10 درصد رشد می‌کند و اکنون ارزش آن 480 میلیارد دلار است. خریداران به‌سمت محصولات و خدماتی ‌می‌روند که توسط علم پشتیبانی می‌شوند. تست‌های تشخیصی در خانه، ابزار‌های پوشیدنی مانند حلقه‌های بیومتریک و سایر دستگاه‌های جفت‌شده با برنامه‌های تلفن همراه مانند نمایشگر‌ها، مداوم درحال افزایشند و دارو‌های پیشگیرانه با هدف طول عمر سالم، عرضه پرشتاب‌تری خواهند داشت.

در حوزه سیاست غذایی، سال 2025 احتمالا بحث‌های قوی در مورد غذا‌های فوق فرآوری‌شده، رنگ‌های غذایی و افزودنی‌ها و سلامت رژیم غذایی وجود خواهد داشت.

آینده خرده‌فروشی، شکل دایره‌واری دارد و شرکت‌ها در سال 2025 گام‌های قابل‌توجهی به‌سمت مرکز این دایره خواهند داشت. استراتژی‌های کسب‌وکار دایره‌ای، حاشیه سود خرده فروشی را فراتر از نقطه اولیه خرید گسترش و وفاداری به برند را افزایش می‌دهند و مزایای زیست‌محیطی و اجتماعی ایجاد می‌کنند. گرایش به پایداری درحال افزایش است؛ به‌ویژه با مصرف‌کنندگان جوان‌تر که به شیوه‌های دوستدار محیط‌زیست اهمیت می‌دهند. بااین‌حال باید دید آیا خرده‌فروشان می‌توانند با حفظ سودآوری، مدل‌های دایره‌ای را به‌طور موثر حفظ کنند یا نه.

 

فروش آنلاین خواربار در ایالات‌متحده در نوامبر 2024 نسبت به سال قبل 1.5 میلیارد دلار افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش یک درصدی است. به‌دنبال Walmart، Target و Kroger در فناوری، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

سه‌کلمه می‌تواند زنجیره تامین را در سال 2025 توصیف کند؛ سازگار، کارآمد و انعطاف‌پذیر. خطرات متعددی برای خرده‌فروشان وجود دارد. برند‌ها آمادگی بیشتری دارند و هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی را نه‌تنها برای ردیابی موجودی، بلکه برای پیش‌بینی و تطبیق با اختلالات به‌کار گرفته‌اند.

پیشرفت در فناوری و تغییرات در سیاست‌های نظارتی گسترده است. کارشناسان سایبری پیش‌بینی می‌کنند بخشی از تمرکز بر امنیت برنامه‌های هوش‌مصنوعی خواهد بود. سال 2025 احتمالا شاهد مقررات قوی‌تر حفظ حریم خصوصی، کنترل بیشتر مصرف‌کننده بر داده‌ها و تاکید فزاینده بر استفاده امن و اخلاقی از داده‌ها خواهیم بود. خرده‌فروشان باید بین نیاز خود به داده‌ها برای شخصی‌سازی تجربیات و مسئولیت محافظت از حریم خصوصی مصرف‌کننده، تعادل برقرار کنند.

 

 

منبع:  NRF. COM

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان