گل‌آرایی و طراحی فضای سبز مستلزم محیط‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی

گل‌آرایی و طراحی فضای سبز مستلزم محیط‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی
گل‌آرایی و طراحی فضای سبز مستلزم محیط‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی

در این شماره با فرشید دانائی، مديرعامل برند تازه‌تاسیس  گل‌های دلوین که در حوزه گل و گیاه فعالیت می‌کند، در رابطه با آغاز به‌کار این برند، چالش‌های پیش‌رو و چگونگی توسعه این حوزه در صنعت مراکز خرید و همچنین نحوه پیشبرد اهداف این کسب و کار در زمینه فروش آنلاین گفت‌وگو داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

خودتان را معرفی کنید و در مورد تحصیلات و سوابق فعالیت‌ در این صنعت برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح دهید.

فرشید دانائی هستم، متولد 1364 دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار و کارشناسی‌ارشد در رشته مدیریت IT و نیز دانش‌آموخته دوره DBA گرایش ریتیل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. بالغ‌بر 15 سال در شرکت‌های مختلف گروه مالی سامان همچون شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان (سپ) و کیان نور رایانه فعالیت داشتم و از یک سال پیش برای راه‌اندازی شرکت دنیای سبز شمیم و ثبت مالکیت معنوی برند گل‌های دلوین اقدام کرده‌ام.

 

 شما سال‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک فعالیت داشتید، چه دلیلی سبب شد به حوزه خرده‌فروشی گل و گیاه روی بیاورید؟

به دلیل فعالیت 15 ساله در صنعت پرداخت الکترونیک و با توجه به سمتی که در شرکت سپ عهده‌دار بودم، یعنی مدیر پروژه‌های خاص و ارتباط تنگاتنگ با برندهای برتر صنعت ریتیل در زمینه‌هایی چون فشن، شاپینگ‌مال، فودکورت و رستوران، آرایشی- بهداشتی و... ، علاقه‌ام به صنعت ریتیل بیشتر شد و به‌واسطه حضور در جمع بزرگان و نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی این صنعت، به‌تدریج جذب آن شدم. سپس با حضور در دوره دوم DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران زیرنظر استاد ارجمند دکتر علیرضا جلیلی، در چندین کلاس به‌عنوان پروژه شخصی به پرزنت‌بوم کسب‌وکار و راه‌اندازی پلتفرم فروش آنلاین و فیزیکی گل و گیاه اقدام و روی بیزینس‌پلن پروژه و زیرساخت‌های اصلی تمرکز کردم. همچنین از ابتدای سال 1402 برای تاسیس شرکت سهامی خاص دنیای سبز شمیم و اخذ تاییدیه نام شرکت در 27-02-1402 تلاش کردم و درنهایت برند و لوگوی دلوین - که اسمی کاملا ایرانی و به معنای رباینده دل است- ثبت مالکیت معنوی شد.

 

 

 

درحال‌حاضر گستردگی ارائه خدمات گالری گل دلوین چگونه است؟

خدمات دلوین در پنج بخش گل‌های زینتی شاخه‌بریده، گیاهان فضای داخلی (آپارتمانی)، گل‌آرایی تشریفات، طراحی فضای سبز و خدمات مشاوره نگهداری گیاهان عرضه می‌شود که شاخه ریتیل دلوین به‌صورت B2C از طریق فروشگاه فیزیکی در محله شهران شهرک OPG، وبسایت delvinflowers.com، پیج اینستا، اسنپ، دیجی‌کالا، اکثر کیف‌پول‌ها و اخیرا پلتفرم بانی‌مد اقدام به فروش محصولات می‌کنند.

همچنین فعالیت اصلی دلوین به‌صورت سازمانی در بخش‌های B2B و B2G است که با ارائه خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌ها و همکاری با بخش‌هایی همچون PR ارتباطات و HR سرمایه‌های انسانی نقش بسزایی در برآوردن نیاز آنان در تهیه محصولات و خدمات گل و گیاه ایفا می‌کند.

 

 شناخت و اشراف شما در صنعت خرده‌فروشی به کسب‌وکار جدیدتان چه کمکی کرده است؟

دقیقا نقطه‌قوت فعالیت ما شناخت کامل صنعت ریتیل و بازیگران اصلی آن است که با دریافت مشاوره از بزرگان صنعت و همچنین تدوین سند استراتژی، نسبت به ادامه فعالیت و پیشبرد پروژه‌ها گام‌هایی اساسی برمی‌داریم. نخستین نمونه فروش سازمانی دلوین در بخش فشن و گل‌آرایی زمانی بود که افتتاحیه یکی از برندهای معتبر صنعت پوشاک را برعهده گرفت.

 

 با توجه به بررسی‌های شما رشد و توسعه این حوزه در مراکز خرید چطور خواهد بود؟

طی چند سال گذشته مراکز خرید و به‌خصوص شاپینگ‌مال‌ها نقشی اساسی در سرگرمی افراد داشته‌اند و حضور در این مراکز- که بعضی‌اوقات ساعت‌ها به‌طول می‌انجامد- مستلزم فراهم آوردن محیطی جذاب و طراحی مناسب فضای سبز و استفاده از المان‌های خاص در این طراحی است که به جذب بیشتر مخاطبان و صرف وقت طولانی‌تر و متعاقب آن تکمیل بیشتر سبد خرید آنان ختم می‌شود.

 

 اکنون اندازه این بازار چقدر است و آینده آن را چگونه می‌بینید؟

متاسفانه به‌خاطر شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه ایران سرانه خرید گل در کشورمان سالیانه به ازای هر ایرانی کمتر از 10 شاخه است و این درحالی است که سرانه خرید در کشورهای اروپایی سالیانه 100 شاخه و در برخی کشورهای پیشرفته تا 350 شاخه است. از قدیم هدیه دادن گل جایگاهی ویژه‌ در فرهنگ ایرانیان داشته ولی امروزه به کالایی غیرضروری بدل شده است. البته با توجه به استراتژی دلوین در ارائه محصولات حوزه B2C و ترغیب افراد به دادن هدیه در قالب گل می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود، علاوه‌بر اینکه ایران از فلاوریست‌های زبده‌ دارای دانش فراوان هم بهره می‌برد.

 

 درخصوص راه‌اندازی خرده‌فروشی آنلاین گل و گیاه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در ابتدا وبسایت delvinflowers.com و پیج اینستا دلوین به همین نام راه‌اندازی و در ادامه سایر کانال‌های فروشی چون اسنپ، دیجی‌کالا، ازون‌کارت گروه صنعتی گلرنگ، باشگاه مشتریان با من و اخیرا بانی‌مد به سبد فروش دلوین اضافه شده‌اند. همچنین فروشگاه فیزیکی دلوین در محل شرکت راه‌اندازی شده است و محصولات را به روش حضوری عرضه می‌کند.

 

 درحال‌حاضر چند درصد از جامعه هدف‌تان مشتریان شما هستند و جامعه هدف آینده شما چه کسانی خواهند بود؟

استراتژی دلوین در بخش B2C ارائه محصولات و خدمات به مشتریان B به بالا در آینده است و درکنار آن فروش سازمانی بازوی درآمدی دلوین محسوب می‌شود.

 

 از بزرگ‌ترین چالش‌هایی بگویید که طی فعالیت‌ در این صنعت داشته‌اید.

بزرگ‌ترین چالش ما درطول راه‌اندازی مسائل زیرساختی مانند اینترنت پایدار، دریافت مجوزهای قانونی و تجهیزات مرتبط چون سردخانه مناسب نگهداری گل‌ها و... بوده که زمان و هزینه زیادی را به ما تحمل کرده، البته خوشبختانه درحال‌حاضر این مسائل حل شده‌اند.

 

 

 مزیت رقابتی گالری گل دلوین نسبت به سایرین چیست؟

داشتن نیروهای توانمند در بخش گل‌آرایی و طراحی محصول، فعالیت به‌صورت رسمی که در حوزه B2B به تداوم همکاری با سازمان‌ها منجرشده، پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان براساس بودجه و سلیقه، داشتن لوکیشن مناسب جهت ارائه سرویس به مشتریان تهران و حومه، تجارب ارزنده در صنعت ریتیل، بهره‌گیری از دانش روز به‌خصوص در نگهداری گل‌ها- که داشتن سردخانه مجهز کمک شایانی به حفظ طراوت گل‌ها کرده- و در آخر روحیه مشتری‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع از وجوه تمایز ما به‌شمار می‌روند.

 

 چه چشم‌اندازی از توسعه گالری گل دلوین در پنج‌سال آتی دارید؟

تبدیل وبسایت دلوین به کامل‌ترین و تخصصی‌ترین سایت فروش و خدمات گل و گیاه، راه‌اندازی شعب زنجیره‌ای فروشگاه‌های فیزیکی دلوین و کارآفرینی جهت اشتغال در این بخش صنعت ریتیل.

 

 اگر عملکرد شایان‌توجهی از این برند دیده‌اید که تابه‌حال آنطور که باید به آن توجه نشده است، بفرمایید.

دلوین برگرفته از بخش آموزش و دانشگاهی صنعت ریتیل است که در جایگاه برندی تازه‌متولدشده نیازمند حمایت بزرگان این صنعت است و خود در همین مدت کوتاه مبادرت به اسپانسری معنوی از دو رویداد F&B و کافه رینیل دانشکده مدیریت کرده و موفقیتش در آینده موجب تکمیل بخش خدماتی صنعت ریتیل کشور نیز خواهد شد.

تگها : گالری گل , گالری گل دلوین , قرشید دانایی , دلوین , خرید آنلاین گل , خرده فروشی گل و گیاه , گل آرایی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان