
درGulfood 2025، پایداری و نوآوری در مرکز توجه قرار گرفت. سیامین نمایشگاه سالانه غذا و نوشیدنی Gulfood 2025 با حضور مدیران اجرایی و تولیدکنندگان از سراسر جهان، از ۲۹ بهمن تا ۳ اسفند در دبی برگزار شد. در این رویداد بر اهمیت پایداری در سیستمهای غذایی جهانی تأکید شد؛ موضوعی که بارها در سخنرانیها و پنلهای مختلف بازتاب یافت.
Geeta Sethi، مشاور و رهبر جهانی سیستمهای غذایی در بانک جهانی، به نقش حیاتی صنعت غذا و نوشیدنی در کاهش ردپای کربنی برندها اشاره کرد. او گفت: «اگر سیستمهای غذایی بخشی از راهحل باشند، میتوان گرمایش جهانی را تا ۲ درجه سانتیگراد محدود و به افزایش پایداری و انعطافپذیری کمک کرد.» براساس گزارش برنامه محیطزیست سازمان ملل، تخریب زمین بر ۴۰ درصد از جمعیت جهان تأثیر منفی میگذارد. علاوهبر این ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر بهدلیل کاهش زیستگاههای ساحلی با خطرات فزایندهای مانند سیل و طوفان مواجهند.
درGulfood 2025، بیش از ۵۵۰۰ غرفهدار از ۱۳۰ کشور راهحلهای کلیدی برای چالشهای زیستمحیطی را بررسی کردند. Saud Abu Alshawareb، از مدیران گروه TECOMدر مورد تمرکز امارات متحده عربی بر تولید غذای محلی صحبت کرد. او با اشاره به اهمیت بومیسازی تولید غذا گفت: «امارات متحده عربی یک منطقه اختصاصی غذا و نوشیدنی به وسعت بیش از ۲۳.۵ میلیون فوتمربع ایجاد کرده که تمرکز آن بر برندهای تولید مواد غذایی است.»
ضایعات مواد غذایی یکی از چالشهای مهم در بحث امنیت غذایی بود. طبق گزارش FAOسالانه حدود ۱.۳ میلیارد تن مواد غذایی در جهان به هدر میرود. Daniel Khachab، مدیرعامل Chocoدر پنل «تهدیدهای کلیدی برای ایجاد چشمانداز انعطافپذیر» بر اهمیت راهکارهای مبتنیبر فناوری برای کاهش ضایعات غذایی تأکید کرد. او گفت: «اگر برندها را به کاهش ضایعات ملزم کنیم، نهتنها به حفظ محیطزیست کمک کردهایم، بلکه سودآوری بیشتری نیز ایجاد خواهیم کرد. Choco با ارائه راهکارهای هوشمصنوعی برای پردازش سفارشها در مراکز خدمات غذایی و توزیعکنندگان، راهی برای مدیریت بهینه منابع غذایی معرفی کرد. او افزود: «پایداری و سودآوری میتوانند در ارتباط مستقیم با یکدیگر باشند.»
Brian Choi، مدیر مؤسسه Food Institute بر نیاز به تفکر خلاق و نوآورانه در سطح مدیریت اجرایی تأکید کرد. او گفت: «مدیران عامل برای آینده آماده نیستند. آنها باید نسبت به تغییرات چابک باشند، بهویژه در زمینه فناوریهای نوظهور.» انعطافپذیری و سازگاری با تحولات جدید، دو عامل مهم برای پیشبرد چشمانداز اقتصادی در سال ۲۰۲۵ خواهند بود.
در این نمایشگاه بیش از ۲۰ سالن به ارائه محصولات مختلف اختصاص داشت؛ از روغن و چربی گرفته تا گوشت، مرغ، نان و غلات. Laura Garcia، مدیر ارشد فروش Life Smoothies، درباره کیفیت ماندگار محصولاتشان گفت: «ما طعمی را ارائه میدهیم که همواره یکسان، سالم و در دسترس خواهد بود.» علاوه بر این غذاهای کرهای همچنان حضور پررنگی در بازار جهانی داشتند و تأثیر خود را در این نمایشگاه نیز نشان دادند.
تمرکز بر نوآوری محصول و پایداری این پیام را تقویت کرد که Gulfood 2025 بیش از همیشه، رشد سریع خاورمیانه را در بازار بینالمللی غذا و نوشیدنی به نمایش گذاشته است. Abdullah Albader، مدیرعامل Almaraiدر یکی از پنلها به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ما در سراسر جهان به ارائه مواد غذایی باکیفیت همراه با تمرکز قوی بر فناوری و نوآوری متعهدیم. موقعیت ما در بازار، امکان رشد بیشتر و دستیابی به سود موردنظر را فراهم میکند.»
منبع:Foodinstitute.com