
مراسم Shoptalk 2025 که در روزهای ۲۵ تا ۲۷ مارس در لاسوگاس آمریکا انجام شد، اتفاقات مهم خردهفروشی را در معرض دید عموم قرار داد وتحولی نوین در چشمانداز این صنعت رقم زد. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در روز ۲۴ مارس، از ساعت ۸ صبح روز ۲۵ مارس به وقت محلی، این رویداد رسما شروع شد.
روز اول
یکی از محورهای اصلی روز اول این رویداد، فرصتهای نوین درآمدزایی در خردهفروشی بود. سخنرانان مطرح تأکید کردند آینده خردهفروشی، بیش از هر زمان دیگری به مدلهای جدید کسب درآمد وابسته خواهد بود.
خردهفروشی رسانها بهعنوان یک فرصت درآمدی فوقالعاده در حال رشد است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۶ به بازاری صد میلیارد دلاری تبدیل شود. این صنعت، حاشیه سود بالایی دارد (بین ۷۰ تا ۹۰ درصد) و به خردهفروشان اجازه میدهد از دادههای مشتریان برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی هدفمند استفاده کنند.
برای درک بهتر رقابت در بازار خردهفروشی کافی است بدانیم آمازون تا سال ۲۰۳۰، ۷۵ درصد از کل هزینههای تبلیغاتی خردهفروشی را تصاحب خواهد کرد و سایر
سایر برندها باید برای کسب سهمی از ۲۵ درصد باقیمانده بازار تبلیغات خردهفروشی، استراتژیهای رقابتی قویتری داشته باشند.
تاثیرات اقتصادی، تبدیل اینفلوئنسرها به کانالهای رشد جدید و استفاده از فناوری برای کسب درآمد از تعاملات آنها از جمله اهداف صنعت در ادامه سال جاری و سالهای آتی است.
استفاده از تحلیل دادهها برای تصمیمگیری درباره محصولات جدید، نحوه بستهبندی، قیمتگذاری و انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب برای تبلیغات مؤثر هم دیگر موارد مورد توجه برای بهبود روند خردهفروشی محسوب میشود. در مجموع ۱۶ پنل انجام گرفت و با برگزاری ضیافت شام در ساعت ۲۲:۳۰، مراسم شب اول خاتمه یافت.
روز دوم
برگزاری نشستهای تجاری با گفتوگوهای جذابی بین شرکای تجاری و نمایش فناوریهای نوین همراه بود. یکی از بخشهای جالب این روز، حضور یک سگ رباتیک نام داشت که با شرکتکنندگان تعامل داشت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بااین حال، نقطه عطف ماجرا، مباحث ارزشمند برایان گیلدنبرگ، تحلیلگر برجسته صنعت خردهفروشی بود. او دراین نشست درباره پراکندگی صنعت خردهفروشی در آمریکا صحبت کرد و به تنوع گسترده گروههای مصرفکننده در این کشور پرداخت. او رهبری یک پلتفرم فعال در حوزه رسانههای خردهفروشی را به عهده دارد که به برندها و خردهفروشان اجازه میدهد تبلیغات خود را به صورت مؤثرتر و هدفمندتر مدیریت کنند. این پلتفرم با ارائه راهکارهای دادهمحور، تلاش دارد فرآیند تبلیغات و بازاریابی را شفافتر و سادهترو ارتباط بهتری میان برندها و مصرفکنندگان ایجاد کند.
در این نشست، آمارهای قابلتوجهی ارائه شد که پیچیدگی بازار آمریکا را نشان میدهند. برای مثال، قدرت خرید جمعیت اسپانیاییزبان آمریکا به تنهایی از مجموع قدرت خرید کشورهای اسپانیا، مکزیک و آلمان فراتر رفته. علاوه بر این، تعداد خانوارهای دارای مصرفکنندگان داروی GLP-1 در آمریکا بیش از کل خانوارهای کاناداست. داروهایی مانند GLP-1عمدتاً برای کنترل دیابت نوع ۲ و کاهش وزن تجویز میشوند. رشد تعداد مصرفکنندگان این داروها نشاندهنده تغییرات گسترده در سبک زندگی و الگوهای مصرف است که میتواند بر صنایعی مانند خردهفروشی، مواد غذایی و سلامت تأثیر بگذارد. روز دوم مراسم مباحث دیگری از جمله تاثیر رویکرد محبوب و جدید «سالمخوری» در صنعت غذا و نوشیدنی و همچنین دغدغه «کربن صفر» جهت بهبود وضعیت محیط زیست داشت. به دلیل اهمیت این موضوعات، پنلها شکل فشردهتری به خود گرفت و شاهد برگزاری ۲۰ پنل بودیم.
روز سوم و پایانی
در روز پایانی رویداد، مسائلی مانند انطباق با تغییر رفتار مصرفکننده و برنامه ریزی برای آینده برندهای منطبق با سلامت فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.همچنین در پنلی پربار این موضوع به نقد کشیده شد؛ چگونه برندهای زیبای و سلامت درک مصرفکننده در مورد به نوآوری و رشد را تغییر و ارتقا دادهاند؟ بعد از ناهار، ۱۵ پنل انجام شد و در نهایت با جمعبندی مباحث و آرزوی روزهای بهتر برای صنعت خردهفروشی، این رویداد بزرگ به پایان رسید.
منبع: Shoptalk.com