عمان بهعنوان یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه در خاورمیانه شناخته میشود. این کشور بهدلیل پشتوانههای قوی اقتصادی، بازاری پایدار و مطمئن دارد و شهرهای اصلی آن مانند مسقط دارای امکانات رفاهی چشمگیری هستند.شهر مسقط، پایتخت عمان، در جنوب این کشور واقع شده و ازجمله شهرهای پرجمعیت این کشور است. این شهر بهطور کلی بهعنوان جذابترین مقصد گردشگری این کشور شناخته میشود. مراکز خرید عمان در چند سال اخیر مورد توجه سرمایهگذاران بزرگ خاورمیانه قرار گرفتهاند و به طور کلی به دلیل استقبال گردشگران از رونق قابلقبولی برخوردار هستند. در این گزارش مراکز خرید شهر مسقط را مورد بررسی قرار دادهایم.
با حضور «حسین کریم جمال» نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در عمان از مراکز خرید برتر شهر مسقط بازدید کردیم. ایشان علاوهبر اینکه نماینده این انجمن در عمان هستند مدیریت
Mall of Muscat را نیز برعهده دارند.اگر بخواهیم بهلحاظ کیفیت عملکرد مراکز خرید مسقط را طبقهبندی کنیم، قطعا Mall of Oman رتبه اول را به خود اختصاص میدهد. این مرکزخرید آخرین سرمایهگذاری گروه اماراتی Majid Al Futtaim در کشور عمان است و میتوان بهجرات گفت کانسپت Mall of Oman در سایز کوچکتر در مسقط اجرا شده تقریبا با همان جزئیات و حتی پیست اسکی نیز در پروژه مسقط تکرار شده است.
پروژهCity Center Muscat هم در این شهر متعلق به گروه Majid Al Futtaim است که وجود دو پروژه بزرگ در شهری با جمعیت یکمیلیون و 100 هزار نفر باعث رقابت درونگروهی شده که به رونق Mall of Oman و رکود City Center Muscat منجر شده است.البته ذکر این نکته نیز ضروری است که لوکیشن Mall of Oman در موقعیت بسیار بهتری نسبت به City Center قرار دارد. درخصوص هایپرمارکتها نیز باید به این نکته اشاره کرد که عمده سهم بازار در اختیار هایپرمارکتهای Carrefour و Lulu است.
رتبه دوم به Mall of Oman خواهد رسید؛ پروژهای که آکواریوم معروف شهر مسقط در آن احداث شده و از Mall of Oman قدیمیتر و بزرگتر است.
حضور برندها کاملا مثل بقیه مراکز خرید است و در منطقهای متراکم به لحاظ جمعیت پشتیبان احداث شده است.
Oman Avenues Mall در رتبه سوم قرار میگیرد که البته کاملا در جوار یک مرکزخرید دیگر یعنی Muscat Grand Mall احداث شده است.
مرکزخریدی که سرمایهگذار آن هندی و طبعا عمده بخشهای کلیدی آن در اختیار برندهای این کشور است و مشخصا گروه «Lulu» در این بخش بسیار پررنگ حضور پیدا کرده است.
البته مسقط با جمعیتی بالغبر یکمیلیون و 700 هزار نفر دارای چندین مرکزخرید دیگر هم هست، ازجمله مجموعه Al Araimi Boulevard که کاملا شبیه پروژه فستیوال سیتی دبی ساخته شده است.
آنچه جذاب بود حضور برند ایرانی «تن درست» با مدیریت مرجان صدرالعلمایی در این مرکزخرید بود.
دیگر نکته جذاب حضور برند ورزشی ۳۶۰ درجه بود که توسط یک هموطن دیگر به نام فرشید بیدشهری در اکثر مراکز خرید مسقط شعبه دارد.
مراکز خرید مسقط از استانداردهای بسیار خوبی برخوردارند و بهصورت کلی از ۹۵ درصد مراکز خرید ایران در متراژ، زیربنا، طراحی و معماری بهترند، ولی مشکل اینجاست که عمان توریست بهاندازه کافی ندارد و جمعیت کم باعث شده افتتاح هر مال جدید سقوط یک مال قدیمیتر را رقم بزند. ازنظر حضور برندها مانند سایر مراکز خرید خاورمیانه برندهای گروههای بزرگ همچون Landmark Azadea Group, Majid Al Futtaim, Apparel, Alshaya Group و... در عمان هم خودنمایی میکنند، با این تفاوت که هیچبرند سوپرلوکسی در مراکز خرید عمان وجود ندارد و برندهای لوکس Dubai Mall یا Mall of the Emirates فقط و فقط در فضای اپرای مجموعه گالریای مسقط و بهشکلی محدود استقرار یافتهاند. مسقط شهری است که سرمایهگذاری خارجی بسیار زیادی در آن انجام شده و بهدنبال افزایش جمعیت است و با توجه به روابط خوبی که با دولت ایران دارد در قیاس با امارات متحده عربی شرایط کار بسیار بهتری برای ایرانیان در این کشور وجود دارد و برندهای ایرانی میتوانند از این ظرفیت در جهت توسعه شعب بینالمللی خود استفاده کنند.با توجه به آبوهوای کشور عمان که شباهت بسیاری به سایر کشورهای خاورمیانه دارد، کاربریهای تفریحات و سرگرمی ازجمله شهربازیها، سینماها و در مراکزخرید این کشور از رونق چشمگیری برخوردارند.در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به تعطیل بودن روزهای جمعه و شنبه در کشور عمان کانسپت جمعهبازار در این کشور بسیار محبوب است و شاهد برگزاری این اتفاق در Muscat Grand Mall و یکی، دو مجموعه دیگر در روز جمعه بودیم.