روند بهبود وضعیت خردهفروشی در اروپا کند است. آلمان و ایتالیا عقب ماندهاند، درحالیکه فرانسه و اسپانیا رشد اندکی در سالجاری نشان دادهاند (حدود 1.5 درصد). اگرچه اعتماد مصرفکنندگان اروپایی درحال افزایش بهنظر میرسد اما نرخ پسانداز بالا (20 درصد در آلمان) و تورم، همچنان هزینهها را کاهش میدهد. بر این اساس، خردهفروشی بیشترین تعداد ورشکستگی را دارد.سودآوری در این بخش در سطح جهانی بهدلیل سطح بالای سهام، هزینههای عملیاتی بالا و مخارج محتاطانه مصرفکننده کند شده است. بسیاری از خردهفروشان مجبور به ارائه تخفیفهای تهاجمی شدهاند و آزاد کردن سرمایه در گردش، مبارزه بزرگی برای صاحبان صنعت خردهفروشی محسوب میشود. چشمانداز خردهفروشی بهطور قابلتوجهی متفاوت است، پس از سال 2023، 9 ماه اول سال 2024 رشد متوسط 2.4 درصد را در سال نشان داد. در هلند و بلژیک اعتماد مصرفکننده پس از رسیدن به پایینترین سطح در سال 2022 درحال بهبود است. احساسات منفی باقی میماند، اما روند صعودی بهنظر میرسد.
مردم اعتماد ندارند و بیشتر پسانداز میکنند. در سهماهه دوم سال 2024، نرخ پسانداز خانوارها تقریبا 15 درصد در بلژیک و نزدیک به 16 درصد در هلند بود که بهطور چشمگیری بیشتر از سال 2022 و بالاتر از میانگین قبل از همهگیری محسوب میشود. خانوارهای مرفه از افزایش دستمزد، افزایش ارزش خانه و سود بازار سهام منتفع شدهاند و این امر به آنها اجازه میدهد آزادانهتر هزینه کنند، درحالیکه کمتر تحتتاثیر قرار میگیرند.نسل جدید بیشتر از نسلهای پیشین هزینه میکند. مصرفکنندگان مرفه به محصولات پیشرفته مانند لوازم الکترونیکی و اقلام لوکس جذب میشوند. فروشگاههای فیزیکی با کمبود مداوم کارکنان، افزایش هزینههای اجاره و افزایش هزینههای نیروی کار دستوپنجه نرم میکنند. در همین حال تجارتالکترونیک به رشد خود ادامه میدهد. اگرچه رشد نسبت به اوجهای قبلی کند شده، همچنان قوی است. تقریبا 75 درصد از مصرفکنندگان ایالاتمتحده عادات خرید جدیدی را اتخاذ کردهاند؛ نیمی از آنها محصولات جدید را امتحان کردهاند و یکچهارم درحال بررسی مارکهای خانگی جایگزینند.
این پیشرفتها بر نیاز خردهفروشان برای انطباق با مصرفکنندگانی تأکید میکنند که بهطور فزایندهای برای گزینههای جدید مشتاقند.نوآوریهای تکنولوژیکی و اتوماسیون، چشمانداز خردهفروشی را شکل میدهند. سرمایهگذاری در فناوریهایی مانند هوشمصنوعی و اتوماسیون، خردهفروشان را قادر میسازد تا زنجیرههای تامین را بهینه کنند، تجارب مشتری را افزایش دهند و کارایی عملیاتی را بهبود بخشند. همچنین به استفاده روزافزون از اینفلوئنسرها بهعنوان ابزار بازاریابی اشاره میشود. خردهفروشان باید از این تکنیکهای جدید بازاریابی استفاده کنند تا رقابتی باقی بمانند.با نگاهی به سال 2025، تمرکز اصلی خردهفروشان بر متعادل کردن کانالهای فروش فیزیکی و دیجیتال خواهد بود. مشتریان برای راحتی خرید آنلاین، ارزش قائلند، اما تجربه در فروشگاه همچنان ارزش قابلتوجهی دارد. سرمایهگذاری در فناوری، تجربه مشتری و پایداری، برای رشد ضروری خواهد بود. خردهفروشان باید انعطافپذیر باقی بمانند تا با شرایط متغیر بازار و انتظارات مصرفکننده سازگار شوند.
منبع: Freshplaza.com