چرم هورس اصالت چرم ایرانی در مسیر توسعه

چرم هورس اصالت چرم ایرانی در مسیر توسعه
چرم هورس  اصالت چرم ایرانی در مسیر توسعه

رسول ماحوزی، مدیرعامل برند چرم هورس، داستان شکل‌گیری برندی را روایت می‌کند که با تلاش و پشتکار فراوان از یک کارگاه کوچک در بوشهر آغاز شد و حالا با تمرکز بر کیفیت، طراحی روزآمد، و مشتری‌مداری به یکی از نام‌های شناخته‌شده در صنعت چرم ایران تبدیل شده است. او بر این باور است که اگر برندهای ایرانی جهانی فکر و عمل کنند، نه‌تنها تهدیدی از سوی رقبا نخواهند داشت، بلکه می‌توانند در بازارهای جهانی نیز جایگاهی درخور کسب کنند.

 

لطفا بیوگرافی کوتاه از خودتان و سابقه فعالیت‌تان در این صنعت برایمان ارائه دهید.

رسول ماحوزی‌ هستم، مدیرعامل «چرم هورس» و دانش‌آموخته MBA. نخستین‌بار فعالیت اقتصادی‌ام در حوزه چرم را در شهر بوشهر آغاز کردم. پس از چندسال با کسب تجربه‌های لازم برند چرم هورس را ثبت کردم و کارم را در تهران پی‌گرفتم. حالا چرم هورس، 6 ‌ساله است و سال‌به‌سال تلاش دارد خود را بیشتر توسعه دهد.

 

 از داستان شکل‌گیری برند چرم هورس برایمان بگویید.

بی‌اغراق بگویم از همان سال‌های نخست فعالیت اقتصادی‌ام دوست داشتم برای خودم کار کنم و برندم را داشته باشم. لذا از همان آغاز سعی کردم با این حوزه و پیشه‌ام دوستانه مواجه شوم. دوره‌های مدیریت بسیاری را گذراندم و سعی کردم نبض بازار کار را بشناسم و فنون کار جمعی و مراوده در بازار را بیاموزم. برای من، هر روز یک کارگاه عملی کارآموزی بود، درنتیجه بی‌خستگی وجوه متعدد این حرفه را فراگرفتم تا آنجا که مطمئن شدم حالا وقت آن رسیده برند خود را ایجاد کنم. در این راه زحمت‌های بسیار کشیدم.

 

 

 درحال‌حاضر برند چرم هورس چند شعبه دارد و این شعب در کدام شهرها هستند؟

سه شعبه در تهران و یک شعبه در بوشهر فعالند و یک شعبه دیگر هم به‌زودی در تهران افتتاح خواهد شد.

 

 اکنون چه تعداد نیرو در مجموعه شما مشغول به فعالیتند و روند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در چرم هورس طی دوسال اخیر به چه صورت بوده و در مجموعه خود چالش‌های مرتبط با موضوع منابع انسانی را چگونه مدیریت کرده‌اید؟

در وضعیت فعلی 30 نفر به‌صورت مستقیم در فروشگاه‌ها و دفتر مدیریت و 100 نفر به‌صورت غیرمستقیم در کارگاه‌های تولیدی مشغول کارند. اصل حقوقی و اخلاقی حاکم بر روابط میان کارفرما و کارکنان بحمدالله فضای دوستانه و سالمی را ایجاد کرده است. برای هر دوطرف، ملاک رضایت شغلی است. کارکنان چرم هورس خود را شریک و صاحب این برند می‌دانند و برای توسعه آن همدلانه تلاش می‌کنند. عمده چالش ما درخصوص نیروی انسانی، علاوه‌بر آموزش حرفه‌ای کارکنان مطابق با انتظارات بازار و سلیقه رفتاری مشتریان و درنتیجه نظام ارزیابی کیفی رفتار پرسنل، بی‌ثباتی اقتصادی است که خواه‌ناخواه همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. خواسته ما حرفه‌ای‌گرایی است و این موضوع جذب نیروی مناسب و آموزش کیفی آنها برای رسیدن به اهداف موردنظر را می‌طلبد، همچنین بسیار مهم و نیازمند دقت و حوصله فراوان است و ما هیچ‌گاه آن را سرسری نمی‌گیریم.

 

دغدغه شما برای طراحی محصولات چیست؟ وجه تمایز محصولات برند چرم هورس را نسبت به سایر برندها در چه می‌دانید؟

طراحی مطابق با سلیقه روز مشتریان، تنوع رنگ، کیفیت بالای مواد اولیه، راحتی و دوام بالای محصولات و ضمانت پس از فروش همگی مولفه‌هایی‌اند که از نقطه آغاز طراحی محصولات تا مرحله ساخت و فروش آنها موردنظر ماست. ما هم به اصالت می‌اندیشیم و هم به سلیقه مشتریان و رضایت آنها، پس ضمن آنکه خود را میراث‌دار صنعتی بزرگ در تاریخ این سرزمین می‌دانیم، روی گشوده‌ای نیز به‌سوی تغییر و حرکت بر مدار طراحی‌های جدید و جامعه‌پسند داریم.

 

 

در مسیر این تعالی و رشد برند چه فاکتورها، عوامل، مجموعه‌ها و افرادی نقش داشته‌اند؟

ما آمده‌ایم که بمانیم نه آنکه صرفا به سود کوتاه‌مدت خود بیندیشیم. برای ما شبکه بزرگ مشتریانی که به ما اعتماد دارند بیش از سود آنی ارزشمند است. از این منظر مشتریان ما صاحبان اصلی چرم هورسند، زیرا این سلیقه و رضایت آنهاست که ما را به‌سمت پیشرفت و فعالیت بیشتر هدایت می‌کند.

 

 لطفا پیرامون برنامه‌های آتی برند چرم هورس در حوزه‌های افزایش سهم بازار، طراحی محصولات و برنامه‌های رضایت مشتری توضیح دهید.

چنانکه گفتم متریال باکیفیت اعم از چرم و دیگر ملزومات، طراحی خوب و زیبا و رضایت مشتری، سه ضلع اندیشه حاکم بر چرم هورس است. ما متعهد به این سه بعدیم و نمی‌خواهیم یکی را قربانی دیگری کنیم. در همین مسیر تلاش داریم سال‌به‌سال هم چرم‌های باکیفیت بالاتر و متنوع‌تری را مورداستفاده قرار دهیم و هم روانشناسانه سلایق متعدد و رنگارنگ جامعه و مشتریان را شناسایی کنیم و براساس آنها توان طراحی محصولات‌مان را بالا ببریم و هم با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و پشتیبانی پس از فروش حرفه‌ای، رضایت مشتریان‌مان را بیش‌ازپیش به‌دست آوریم.

 

  توان رقابتی صنعت چرم ایران را در بازارهای جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به خارج از کشور هم صادرات دارید؟

فرش و چرم ایران همواره دو صنعت شناخته‌شده جهانی بوده و هست. در روزگار ما رقبای جدی‌ای برای این دو صنعت به میدان آمده‌اند و بازارهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند، لذا اگر می‌خواهیم دوباره جایگاه تاریخی‌مان را به‌دست آوریم باید نبض بازار جهانی را بشناسیم و جهانی فکر و عمل کنیم.

 

 با توجه به عدم حضور برندهای خارجی در کشور فکر می‌کنید برندهای ایرانی در این مدت چقدر موفق عمل کرده‌اند؟

فقدان حضور برندهای خارجی در بازار ایران هم فرصت است و هم تهدید. از یک‌سو فرصتی است برای قوت‌یابی برندهای ایرانی و خوشبختانه چرم هورس پس از گذر از پاندمی کرونا توانست از این فرصت برای ارتقای خود بهترین استفاده ممکن را داشته باشد و از سوی دیگر به‌دلیل فقدان رقابت، خطر کاهش کیفیت و از دست رفتن بازارهای جهانی برندهای ایرانی را تهدید می‌کند که در این موقعیت باید مراقب سویه منفی این موضوع هم باشیم. چرم هورس درصدد است از فضای وب و مارکتینگ دیجیتال و ارتباط با طراحان معتبر جهان در فضای تحریم استفاده‌ای مطلوب داشته باشد و تا آنجا که ممکن است مخاطرات فضای مذکور را کم کند.

 

 

 اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند، برخی از برندهای ایرانی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهند بود. چه توصیه‌ای برای برندهای ایرانی دارید تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم به فعالیت خود ادامه بدهند؟

گفته شد باید جهانی فکر کرد و جهانی عمل کرد. اگر چنین عمل کنیم، حضور برندهای خارجی در بازار ایران برای ما فرصت خواهد بود و نه تهدید.

 

 با توجه به حضور شما در نمایشگاه Iran Retail Showجایگاه و تاثیر این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصل بر این است که «خوب عمل کن و خوب پرزنت کن». ما در نمایشگاه Iran Retail Show خودمان را به همکاران و مشتریان‌مان معرفی کردیم. بنای چرم هورس بر رفاقت و رقابت است. نمایشگاه Iran Retail Show فرصتی بود برای آشنایی بیشتر با دوستان و رقبا و مطمئنم از این فرصت عالی بهترین بهره را برده‌ایم.

 

 به‌عنوان سوال پایانی، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در این صنعت داشته‌اید مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید.

تورم، بی‌ثباتی اقتصادی، تحریم‌ها، تهدیدهای معطوف به تعطیلی بازار، پیش‌بینی‌ناپذیری آینده عرضه و تقاضا و خاموشی‌ها در سالیان اخیر آزاردهنده بوده است. امیدوارم اقتصاد ایران در آینده نزدیک روی خوش رونق و ثبات را ببیند؛ موضوعی که هم به نفع عرضه‌کننده است و هم به نفع مشتری و هم به نفع کشور.

 

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , ایران ریتیل شو , ماهنامه تجارت طلایی , چرم , بازارهای جهانی , طراحی لباس , صنعت چرم , چرم هورس

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان