
برند ریسانی از سال 1385 فعالیت خود را در صنعت پوشاک بانوان آغاز کرده و توانسته است تلفیقی از اصالت، کیفیت و طراحی بهروز را به مشتریان خود ارائه دهد. مسعود محمدیانفرد، بنیانگذار این برند، از مسیری پرچالش اما رو به رشد میگوید؛ از شروع با یک طاقه پارچه تا تولید بیش از 200 مدل در سال. ریسانی امروز نهتنها به استانداردهای جهانی نزدیک شده، بلکه با تاکید بر سادگی، مینیمالیسم و توجه ویژه به نیازهای بانوی ایرانی، جایگاه مختص خود را در بازار داخلی به دست آورده است.
لطفا خودتان را معرفی کنید و درمورد تحصیلات و سوابق فعالیتهای تجاری و بازرگانی خودتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.
مسعود محمدیانفرد هستم، دارای مدرک کارشناسی حقوق. از سال 1384 در حوزه تولید و فروش پوشاک کلاسیک بانوان فعالیت دارم.
اولينبار چه زمانی به فكر توليد پوشاک افتادید؟ از تولد ریسانی برایمان بگویید.
داستان خیلی مفصلی دارد، ولی اگر بخواهم بهطور خلاصه بگویم از همان ابتدای فعالیت در این صنعت با خرید یکطاقه پارچه و تولید تعداد محدود کتوشلوار شروع به تولید کردم و تا امروز که تنوع تولیدهای ریسانی به حدود 200 مدل در سال رسیده این فعالیت ادامه داشته و جزء معدود برندهای زنانهای هستیم که بهصورت تخصصی و صنعتی و بهروزترین ماشینآلات، تولید را انجام میدهیم.
مشخصات و ویژگیهای شایانذکر محصولات شما که بهنوعی امضای شما محسوب میشوند چیست؟
فکر میکنم سادگی و مینیمال بودن همراه با کیفیت و قیمت از ویژگیهای محصولات ریسانی باشند، چون بهشخصه وسواس خاصی در مورد کیفیت کالاهای تولیدشده دارم و همیشه تلاشم بر این بوده که کیفیت در اولویت باشد.
برای شروع همکاری با طراحان لباس چه مواردی مدنظر شماست و چه مهارتهایی از نیرویی که بهعنوان یک طراح در مجموعه شما مشغول به کار میشود، انتظار دارید؟
البته مهارت و داشتن دانش روز و مسلط بودن به نرمافزارهای مرتبط خیلی مهمند، ولی نکتهای که برای ما خیلی اهمیت دارد و همیشه در اولویت بوده شخصیت و اصالت افرادی است که جذب میکنیم، چون با فردی که مهارت زیادی داشته باشد و چندان اصالت نداشته باشد نمیشود بلندمدت کار کرد، ولی فردی که اخلاق و اصالت داشته باشد، اما مهارت کمتری دارد با آموزش در مجموعه میتواند به یک نیروی قابلاعتماد و وفادار تبدیل شود.
درحالحاضر چه تعداد نیروی کار در مجموعه شما مشغولبهکار هستند؟
درحالحاضر حدود 300 نفر درمجموع کارخانه و دفتر مرکزی و فروشگاههای ریسانی مشغول به فعالیتند.
چه زمانی بیشترین عکسالعمل مثبت را از مشتری دریافت کردهاید و از اقدامات خود در جهت مشتریمداری برایمان بگویید.
بهطورکلی بیشترین عکسالعمل را در رونمایی از کلکسیون جدید دریافت میکنیم. یکی از پارامترهایی که برای اندازهگیری سطح رضایت مشتری در مجموعه درنظر گرفتهشده نرخ بازگشت مشتری است که ریسانی در سطح مطلوبی قرار دارد. ضمن اینکه با توجه به وجود واحد هپیکال بهصورت مستقیم با مشتریان تماس حاصل و بازخورد خرید ارزیابی میشود.
از مجموعه اقداماتی که در جهت مشتریمداری در مجموعه ریسانی انجام شده تکمیل یک باشگاه مشتریان با خدمات متفاوت است که بر پایه متدهای بهروز دنیا طراحی و برنامهریزی شده است و از دیگر اقدامات انجامشده میتوان به خدمات پس از فروش اشاره کرد.
اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند برخی از برندهای ایرانی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهند بود، چه توصیهای برای برندهای ایرانی دارید تا بتوانند در سطح بینالمللی هم به فعالیت خود ادامه بدهند؟
به هر جهت در سالهای اخیر موضوع ورود برندهای خارجی برای همه برندها دغدغه بهحساب میآید. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم اگر مجموعههای پوشاکی بتوانند ضمن حفظ کیفیت تولید محصولات خود، بهای تمامشده کنترلشدهای را داشته باشند و در طراحی محصولات خود نیز بهروز باشند شانس بیشتری را برای حفظ بازار خود خواهند داشت.
در حالحاضر برند ریسانی دارای چه تعداد شعب است؟
اکنون ریسانی 9 شعبه فعال دارد که با توجه به قراردادهای منعقدشده به 14 شعبه افزایش خواهد یافت.
آیا تصمیماتی برای حضور در بازار بینالمللی و صادرات دارید؟
با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد و البته ظرفیتی که بازار داخلی دارد، برنامهای برای حضور در بازار بینالمللی نداریم و بیشترین تمرکز روی بازار داخلی است.
با توجه به حضورتان در نمایشگاه ایران ریتیل شو جایگاه و تاثیر این نمایشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
ریسانی نخستین سالی بود که در نمایشگاه ایرانریتیلشو حضور داشت و این حضور با نتایج مطلوبی در جهت تامین خواستههای سازمانی ریسانی همراه شد.
لطفا پیرامون برنامههای آتی برند ریسانی در حوزه طراحی محصولات، اضافه کردن لاین مردانه و برنامههایی برای رضایت مشتری توضیح دهید.
کل تمرکز مجموعه روی طراحی بهروز و بالاتر بردن سطح کیفی کالا در همان حوزه تولیدات زنانه است و فعلا برنامهای در جهت ورود به حوزههای دیگر ندارد.
بهعنوان سوال پایانی، از بزرگترین چالشهایی که در سالهای فعالیت خود در صنعت پوشاک داشتهاید، مواردی را برای مخاطبانمان بیان کنید.
در همه سالهای فعالیت، درگیر چالشهای بزرگ بودهایم، ولی از بزرگترین چالشها درحالحاضر عدم ثبات در همه بخشهاست. در بخش تولید، برق و حاملهای انرژی و بیثباتی نرخ ارز که کنترل بهای تمامشده را سخت میکند و نهایتا سطح عرضه را تحتتاثیر خود قرار میدهد.