شرق، جنوب و جنوب شرق آسیا بهعنوان مناطق همیشه پیشرو در صنعت خردهفروشی در سال 2020 هم با وجود همه فراز و نشیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، سال مثبتی را سپری کردهاند.
آمارهای بهدستآمده نشان میدهد کشوری مانند چین هرچند مثل سال 2019 رشد و سود نداشت اما افتان و خیزان به راه خودش ادامه داد. در این مطلب آمار خردهفروشی کشورهای شرق، جنوب و جنوبشرق آسیا در سال 2020 به تفکیک مورد اشاره قرار گرفته است.
چین
اگرچه چین به خاطر شیوع ویروس کرونا مانند سال 2019 سود و رشد چشمگیری در زمینه خردهفروشی تجربه کرد اما ثبات لازم را داشت. رقابت جدید با آمریکا برخلاف سالهای قبل رونق چندانی نداشت. اصلیترین تقویتکننده رشد خردهفروشی در چین، تجارت الکترونیک بود. فروش آنلاین در چین منجر به بالاترین نرخ خردهفروشی در جهان شد: 3/53درصد! انتظار میرود تا سال 2022 سهم آمریکا از بازار تجارت الکترونیک جهان 15درصد کاهش یابد. چین سردمدار خردهفروشی آنلاین جهان خواهد بود و بیش از نیمی از بازار سال جاری و بیش از 63درصد بازار سه سال آینده را در اختیار میگیرد.
فروش آنلاین چین طی تعطیلات خرید سالانه در 11 نوامبر به اوج رسید. علیبابا، غول تجارت الکترونیک چین سال گذشته با 8/30میلیارددلار (5/213میلیاردیوان) خرید طی 24 ساعت رکورد زد و آمازون «پرایمدی» و هر دو تعطیلات خرید آمریکا «بلکفرایدی» و «سایبرماندی» را شکست داد. به نظر میرسد نرخ رشد برای هر دو کشور کاهش یابد و نرخ رشد چین همچنان تا 2022 بیشتر از آمریکا باشد.
پکن اعلام کرد رشد اقتصادی چین در سال گذشته 6/6 درصد بوده است؛ یک درصد بالاتر از حد انتظار مقامات اما پایینترین حد طی تقریبا سهدهه! این خبر نگرانی در مورد رکود اقتصاد جهان را بالا برد. پکن اصرار دارد در مسیر رشد بیشتر در آینده نزدیک قرار دارد.
10 برند برتر خردهفروشی چین در سال 202 به ترتیب علیبابا، JD.COM، سونینگ، پیندوئودو، ویشاپ، چایناریسورس، آئوچان، گومه، یونگویی و والمارت هستند.
هنگکنگ
دولت هنگکنگ در سال جاری چهار بسته محرک اقتصادی را به اجرا درآورده است که هر چهار بسته نتوانستهاند باعث تقویت رشد اقتصادی در این منطقه شوند. سال 2020 برای خردهفروشی این کشور سالی پرنوسان بود.
دولت هنگکنگ در برآورد اولیه خود اعلام کرده خردهفروشی این کشور در سال 2020 حدود 3/1درصد کوچکتر شده و نرخ بیکاری به 2/3درصد افزایش یافته که از جولای ۲۰۱۷ تاکنون بیسابقه بوده است.
دولت در شرایطی به کاهش رشد اقتصادی اقرار میکند که رشد اقتصادی سهماهه سوم هنگکنگ به منفی2/3 درصد رسید. این برای نخستینبار از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ است که اقتصاد هنگکنگ کوچک میشود. متوسط رشد خردهفروشی هنگکنگ در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ معادل 88/0درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبتشده مربوط به سهماهه سوم سال ۲۰۰۳ با 1/6درصد و کمترین نرخ ثبتشده هم نرخ منفی4/3درصدی در سهماهه نخست سال ۲۰۰۹ بود.
10 برند برتر خردهفروشی هنگکنگ در سال 2020 شامل واتسون، SEVEN&I، دیاری فارم، چائوتای، سونهونگ، لوکفوک، ساسا اینترنشنال،AEON، چائوسانگ سانگ و لان کرافورد میشوند.
هند
در حال حاضر ۹۷درصد از حجم خردهفروشی هند در بیش از ۱۵میلیون مغازه کوچک که اغلب آنها کمتر از ۴۶مترمربع مساحت دارند، انجام میشود. اما اکنون صنایع ریلیانس، بزرگترین گروه تجاری هندوستان، قصد دارد ۲۵۰میلیاردروپیه (5/5 میلیارددلار) صرف راهاندازی فروشگاههای بزرگ جدیدی کند که تا پنجسال آینده به بهرهبرداری میرسند.
این پروژه که از سوم نوامبر سال جاری آغاز شده، منجر به راهاندازی ۱۱ فروشگاه بزرگ در شهر جنوبی هندوستان یعنی حیدرآباد خواهد شد. شرکتهای بزرگ خارجی به همین بهانه به هند وارد میشوند. اگرچه دولت هند آنها را از فروش محصولاتشان بهطور مستقیم به اشخاص منع کرده اما آنها راه گریزی از این قانون یافتهاند. آنها کار خود را با عمدهفروشی آغاز میکنند و شرکتهایی را راه میاندازند که مسئولیت تامین محصولات برای یک شرکت شریک خردهفروشی داخلی را برعهده دارند.
10 خردهفروشی برتر سال 2020 در هند، والمارت، آمازون، ریلیانس، فیچر، تاتا، اونیو،آدیتیا، ONE 97، لندمارک و کیراهجا هستند.
اندونزی
این اولینبار از سال ۱۹۹۹ میلادی است که خردهفروشی اندونزی منقبض شده است. در سال ۱۹۹۹و در جریان بحران مالی قاره آسیا، اقتصاد این کشور منقبض شده بود و در آن زمان هم سرعت بازسازی اقتصادی بسیار آهسته بود.
عدمموفقیت اندونزی در کنترل بحران کرونا باعث شد فعالیتهای اقتصادی در این کشور بهشدت کاهش یابد. در بسیاری از بخشها شاهد فروپاشی اقتصادی هستیم. از جمله این بخشها میتوان به خردهفروشی اشاره کرد. در خردهفروشی، افت درآمد چشمگیر بوده است زیرا مردم توان مالی لازم برای خرید کالاهای مصرفی خود را ندارند و نگرانی در مورد وضعیت آینده باعث شده افرادی که توانایی خرید کالا دارند هم از این کار انصراف دهند. به همین دلیل زمینه لازم برای احیای سریع اقتصاد در این کشور وجود ندارد.
توکوپدیا، سالیم، سامبر، سی، بوکالاپاک، سیویسی، علیبابا، ترنسریتیل، اراجایا و دیاریفارم، 10 برند برتر خردهفروشی اندونزی در سال 2020 هستند.
ژاپن
خردهفروشي در ژاپن از تشكيلات متعدد خانوادگی تشكيل شده كه اغلب كوچك هستند. در مقايسه با كشورهای غربی، فروشگاههای ژاپنی از كاركنان كمتری برخوردارند و فروش كمتری هم دارند.
بهعلاوه نبايد در اين ميان نقش گروههای سازمانی متحد كه تحت نام Keiretsu فعاليت ميكنند را ناديده گرفت چراكه معاملات بلندمدت ميان اعضای اين گروهها، تاحدودی انحصاری تصور میشود. فعاليتهای اين گروه، مانع واردات میشود و امكان ايجاد فروشگاههای خردهفروشی بزرگ را كند میكند. نظام اقتصادی ژاپن برای رفع مشكل پيچيدگی و ناكارايی سيستم توزيع، موانعی برای واردات مواد غذايي ترتيب داده است. با همه اين تفاسير، كشورهای صادركننده طی دهه گذشته، فعاليتهای چشمگيری داشتهاند و توزيع مستقيم شده و خريداران بزرگ و توليدكنندگان، خردهفروشان و شركتهای خدماتی به دنبال حداقل كردن تعداد و انواع گوناگون عمدهفروشان هستند. تقريبا بيش از نيمی از خريد از فروشگاههايی مانند MoM & PoP انجام میشود كه به ندرت كالاهای وارداتی دارند. از آنجا كه مغازههای خردهفروشی در ژاپن معمولا كوچك هستند و فضای كافی براي نگهداری مواد غذايی ندارند، ضرورت انبار كردن مجدد محصولات آشكار میشود. به همين علت، عمدهفروشان با كاميونهای كوچك، مواد و محصولات غذايي را به مغازهها میرسانند و اين موضوع بر ترافيك شهری اثر گذاشته است. به همین دلیل كمكم مغازههای كوچك جای خود را به مغازههايی بزرگتر دادند و قوانين مغازهها اهميت خاصی پيدا كرده است.
10 برند برتر خردهفروشی ژاپن در سال 2020 شامل AEON، SEVEN &I، آمازون، فمیلی مارت، لاوسون، راکوتن، ژاپن کانسومر، یامادا، پانپاسیفیک و سافتبانک میشوند.
مالزی
در ماههای اخیر و از زمان برداشته شدن دستور کنترل حرکت مالزی برای مقابله با ویروس کرونا، آمار استخدامها افزایش یافته است. یکی از بخشهای مهم آسیبدیده در این بازه زمانی مراکز تجاری خرید در سراسر کشور مالزی بودهاند که سهم زیادی از صنعت خردهفروشی کشور را به خود اختصاص میدهند. با توجه به راهبردهای اتخاذشده، بخش خردهفروشی به روال عادی باز خواهد گشت و مصرف داخلی محرک رشد صنعت کشور خواهد بود. طبق گزارشهای رسیده از مردم مالزی خواسته شده تا از محصولات داخلی حمایت کنند. در مالزی 10 برند دایریفارم، AEON، تسکو، 99 اسپیدمارت، مایدینمحمد، علیبابا، SEVEN&i، اکونسیو، دایتریدینگ و سی، برترینهای خردهفروشی در سال 2020 را تشکیل دادهاند.
سنگاپور
خردهفروشی سنگاپور در سهماهه سوم امسال 6/7درصد نسبت به سال قبل رکود خواهد داشت. پاندمی کرونا همچنان بزرگترین تهدید اقتصادی اعلام شده است. این سومین سهماهه متوالی سقوط اقتصادی برای این اقتصاد جنوب شرقی آسیاست اما نسبت به سقوط 2/13درصدی سهماهه دوم، یک بهبود به حساب میآید. سقوط سهماهه دوم بدترین سقوط سهماهه تاریخ این کشور است. اخیرا بانک مرکزی سنگاپور درخواست نظرسنجی اقتصادی خود را برای ۲۸ اقتصاددان و تحلیلگر که از نزدیک اقتصاد این کشور را تحت نظر دارند، ارسال کرد و ۲۶ نفر از آنها به این درخواستها پاسخ دادند.
10 برند برتر خردهفروشی این کشور در سال 2020، NTUC، دایری فارم، شنگ سیونگ، تاکاشیمایا، گیوسیس، علیبابا، SEVEN&I، مصطفی هولدینگ، AS و کورتس آسیا هستند.
کرهجنوبی
با ادامه بحران مالی کرونا، اشتغال در کرهجنوبی برای 6 ماه متوالی تا ماه آگوست کاهش یافته است.
تعداد افراد شاغل در صنعت خردهفروشی در ماه آگوست 27میلیون و 85 هزارنفر بود که نسبت به سال قبل 274هزار نفر کمتر شده است. آمار اشتغال این کشور برای ششمین ماه متوالی با کاهش 195هزار نفری شاغلین در ماه مارس، 476هزار نفری در ماه آوریل، 392هزار نفری در ماه می، 352هزار نفری در ماه ژوئن و 277هزار نفری در ماه جولای به روند نزولی خود ادامه داد. سرعت سقوط آمار اشتغال پس از رسیدن به اوج خود در ماه آوریل کاهش یافت اما این آمار ممکن است با موج جدید کرونا در کره جنوبی در ماه سپتامبر سریعتر کاهش یابد. تعداد شاغلان موجود در بخش عمدهفروشی و خردهفروشی کره جنوبی در ماه آگوست نسبت به یک سال گذشته 176هزار نفر کم شد. این در حالی است که آمار شاغلان در بخش خدمات غذاخوری و اقامتگاه و بخش خدمات آموزشی به ترتیب 169هزار و 89 هزار نفر کاهش داشت. لوته، شینسگا، کوپانگ، e-Bay، GS، هیوندایی، نور کورپ، هومپلاس، BGF و SK تلکام، 10 برند خردهفروشی کرهجنوبی در سال 2020 هستند.
ویتنام
از بین 33 برند خردهفروشی که از ماه اکتبر 2019 فعالیت تولید خود را از چین خارج کردند، 23 شرکت به ویتنام نقل مکان کردند. همچنین گزارشی که اخیرا توسط یک بانک آمریکایی منتشرشده حاکی از علاقهمندی شرکتهای آمریکایی مستقر در چین برای نقل مکان به ویتنام است. همزمان پیش از این هم پیشگامان فناوریهای دیجیتالی مانند مایکروسافت و گوگل تلاش میکنند تولیدات دستگاههای جدید خود را از چین به سایتهای بالقوه در ویتنام منتقل کنند. حتی در این خصوص شرکت اپل نیز برای اولینبار میلیونها دستگاه موبایل Air Pad خود را در ویتنام تولید کرد. در ماه آوریل یک برند آمریکایی مختص خردهفروشی قرارداد سرمایهگذاری دومیلیارددلاری را با مشارکت دو برند ویتنامی امضا کرد. ویتنام در شاخص عملکرد رقابتی بالاتر از اندونزی است و میانگین درآمد ماهیانه برای کارگران ماهر و متوسط در اندونزی کمتر از ویتنام گزارش شده است. در این کشور جنوبشرقی آسیا، موبایل ورد، سیاگون یونیون، وینگروپ، FPT، سنترال گروپ، پیکو، انگوین، پو انهویان،کائو پونگ و AEON، به ترتیب رتبههای اول تا دهم برترین خردهفروشیهای سال 2020 را به خودشان اختصاص دادهاند.
منبع: RETAILDETAIL.COM