محصولات 2019 دولچه و گابانا در لاین اسلامی
صنعت فشن غرب، بزرگ و دارای اهمیت فرهنگی و اقتصادی بسیار بالایی در دنیاست. این صنعت میان تولیدکننده و مصرفکننده قرار میگیرد و جهان را منبع تأمین خود میبیند.
دومنیکو دولچه و شریکش استفانو گابانا دو طراح ایتالیایی هستند که فعالیت برند خودشان را با نام دولچه و گابانا از سال ۱۹۸۵ در شهر میلان بهصورت جهانی آغاز کردند و چندین هزار نفر کارکنان این برند هستند. این برند در سالهای اخیر بارها و بارها وارد لاین فشن اسلامی شده و آثاری را البته بیشتر با الهام از طبیعت در طراحی پارچه وارد کرده است.
راضیه ابراهیمیان، طراح لباس برند ابرا و پژوهشگر فشن اسلامی درباره چرایی حرکت برندهای مطرح جهان به سمت فشن اسلامی با تمرکز بر مجموعه 2019 «دولچه و گابانا» گفت: «ایتالیا از زمان پیش از میلاد دروازهای میان شرق و غرب محسوب میشد و خود بهنوعی مرکز تجاری پارچههای نفیس بود که این پارچهها گاهی با تأثیراتی مثل نوشتهها و طرحهای اسلامی و عبری و شرقی در ترکیب با موتیفهای غربی اینگونه ارجاعات بین فرهنگی برخلاف عصر حاضر، نتیجه طبیعی تجارت بود که در طول دوران رنسانس و با افزایش تمایل ملل به تسلط بر کشورهای دیگر توسعه پیدا کرد.»
او ادامه داد: «در سدههای هفدهم و هجدهم میلادی فشن هم در شرق و هم در غرب وجود داشت، اما در شرق به نهادی اجتماعی بدل نشد و در نتیجه پوشاک شرقی تابع هنجارهای محدود و مشخص ادامه پیدا کرد.»
ابراهیمیان با تأکید بر اینکه صنعت مسلط فشن غربی برای بیان هویتهای متفاوت یا تحمیل معیاری از زیبایی و مقبولیت برای جهان تلاش میکند، تصریح کرد: «فشن غربی گاهی عناصر اروپایی را با عناصر اسلامی در هم میآمیزد و صورت و مفهومی متحدالشکل از فشن در تمام جهان اعمال میکند. در این میان استفاده از طرح گل و نمادهای طبیعت در طراحی همانند هستند و در محصولات دیگر این برند نیز وجود دارند، ازجمله لباس کودک، لباس آقایان و اکسسوریها.»
این طراح لباس و مدیرمسئول مجلات اشراق و واچار در حوزه مد و لباس، استفاده از گل و طبیعت در طراحی متناسب با مفهوم طراحی لباس اسلامی بهقصد نشان دادن زیباییها در لباس را از توصیههای پیشوایان دین اسلام و ضروریات فشن اسلامی برشمرد.
«هنرآنلاین» از قول راضیه ابراهیمیان نوشته است: «این پوششها که در بیشترشان از طرح عبا استفاده شده، در کشورهای عربی معروف هستند و در مدلهای مختلف استفاده میشوند و عربهای ایران بهخصوص خوزستان نیز از این پوشش استفاده میکنند. طرحهای پوشش سرها هم در مناطق مختلف عربی متفاوت است.»
او با اشاره به اینکه اعراب در زمان اولیه اسلام با قسمت بزرگی از آسیا، آفریقا و اروپا در ارتباط قرار گرفتند، بیان کرد: «اعراب از طرز لباس پوشیدن بسیاری از ملل که دارای سطح بالاتری از تمدن بودند، اقتباس کردند، از جمله زرتشتیان ایران و مسیحیان اسپانیا و گسترش تمدن و تجارت موجب پیدایش کارخانهها و کارگاههای مختلف در شهرهایی مانند بغداد شد.»
این پژوهشگر پوششهای اسلامی در ادامه تأکید کرد: «یکی از دلایل دیگر توجه این برند به طراحی پوشش اسلامی، میتواند پیشرفت فشن اسلامی در سالهای اخیر باشد که در مجلههایی مانند مجله ووگ عربی میبینیم. به نظرم عملکرد این برند در طراحی لباس اسلامی هوشمندانه بوده هرچند فقط این یک نوع پوشش است و بیشتر مخاطبان آن کشورهای عربی هستند.»
طبق اظهارات او، «در کشور ما ایران نیز طراحان متفکر و هنرمند ایرانی میتوانند پوششهای اسلامی دارای تنوع بسیار در ساختار، طرح، رنگ و اقتباسهای متناسب با فرهنگ پوشش مسلمانان کشورهای مختلف در جامعه جهانی را با مدرنسازی به بازار جهانی با نام فشن ایرانی_اسلامی عرضه کنند؛ مانند فشن اسلامی کشورهایی چون اندونزی و... پوششهایی که میتوانند فقط یک نشانه از تقوای شخصی نباشند و انعکاسی از هویتهای اجتماعی هم باشند.»
ابراهیمیان در خاتمه با طرح مثالی از این دست فعالیتها بیان کرد: «من در سال 2015 در جشنواره عید سعید فطر در کشور استرالیا، شهر پرث با نام برند خودم «ابرادیزاین» شرکت کردم و فروش بسیار خوبی از طراحی و تولید پوششهایی شامل مانتو و عبایه و پوشش سر و چادر بر اساس فرهنگ ایرانی_اسلامی به دست آوردم و این طرحها مورد استقبال بانوان مسلمانان استرالیایی و دیگر کشورهای مسلمان ساکن شهر پرث نیز قرار گرفت که یکی از تجربههای خوب کار من محسوب میشود.»
تصاویری منتشر شده از مجموعه 2019 برند دولچه و گابانا در لاین فشن اسلامی هستند.