
خردهفروشی بریتانیا از اتوماسیون برای کاهش هزینههای کارکنان استقبال میکند.
از برچسبهای قفسههای الکترونیکی گرفته تا صندوقهای سلفسرویس، اتوماسیون به سوپرمارکتهای محلی میآید. برچسبهای قفسه الکترونیکی تنها بخشی از فناوریهای بسیاری است که خردهفروشان بریتانیا در تلاش برای حل مشکل افزایش هزینههای نیروی کار از آن استقبال میکنند. این سرمایهگذاریها میتواند بهرهوری را بهبود بخشد.
وقتی کنسرسیوم خردهفروشی بریتانیا از مدیران مالی خردهفروشان پرسید چگونه به افزایش شبکه کارفرمایان واکنش نشان میدهند، تقریبا یکسوم گفتند از اتوماسیون بیشتری استفاده خواهند کرد؛ اگرچه این موضوع باعث افزایش قیمتها و کاهش مشاغل اداری شد.
برچسبهای قفسههای الکترونیکی که قبلا در برخی از کشورهای رایج شده، سال 2025 در مراکز خرید بریتانیا شکل علنی به خود میگیرد. قیمتها را میتوان با فشار یک دکمه تغییر و ساعات کار کارکنان را کاهش داد. زنجیره Currys تا پایان سال جاری قیمتگذاری الکترونیکی را در صد فروشگاه از 300 فروشگاه خود در بریتانیا اعمال میکند. گروه سوپرمارکت Sainsbury’s و Co-op درحال آزمایش این فناوری هستند.انتظار میرود امسال در فروشگاههای مد و لوازم خانگی شاهد فروش بیشتری باشیم Primark، فناوری جدیدی را در 41 فروشگاه خود در بریتانیا دارد و میخواهد در بهار امسال حداقل 5 فروشگاه دیگر افتتاح کند. Next در یک شعبه به طور آزمایشی سرویس جدید را راهاندازی میکند.
زنجیره مد ژاپنی Uniqlo و Inditex با فناوریهایی که میتوانند کل سبد کالا را بدون نیاز به اسکن مشتریان با استفاده از برچسبهای فرکانس رادیویی به صدا درآورند، پیشتاز هستند. Marks & Spencer در حال آزمایش این رویکرد برای مشتریان خریدار اقلام غیرغذایی است.
Co-op در حال آزمایش یک محصول هیبریدی است. این شیوه میتواند به صورت سلف سرویس اداره شود.
سیستمهای «خود اسکن» برندهایی مانند Sainsbury’s SmartShop یا Tesco’s به خریداران اجازه میدهد با سهولت خرید کنند. 30 درصد از خواربارهای فروخته شده توسط Sainsbury’s از طریق SmartShop پردازش شده و منجر به صرفه جویی در هزینه و سرعت بالاتر پرداخت میشود. ماشینهای بازپرداخت خودکار، ظاهر میشوند و خریداران را قادر میسازند اقلام ناخواسته را با کشیدن یک QRcode رها کنند. John Lewis آنها را در 3 فروشگاه Waitrose آزمایش میکند. با این حال، ایده مغازههای کاملا بدون نیروی انسانی، زیر سوال است. فروشگاههای «فقط بیرونبر» آمازون، موفقیت بزرگی را تجربه نکردند. در این مدل فروشگاهی، خریداران از طریق یک برنامه وارد سیستم میشوند و فناوری به طور خودکار خریدهای آنها را نظارت میکند و هزینه میگیرد. این خردهفروش پس از بسته شدن چندین سایت در سالهای 2023 و 2024، 21 سایت در بریتانیا دارد؛ اگرچه یک فروشگاه در شمال لندن افتتاح کرد. تسکو فقط 4 شعبه سلفسرویس GetGo دارد. اولین آنها در سال 2021 شکل گرفت. Aldi فقط یک فروشگاه این مدلی در بریتانیا دارد. خردهفروشان سالها است به تدریج اتوماسیون را در انبارها افزایش دادهاند اما هزینههای نیروی کار، این روند را تسریع میکند. فروش رباتهای خط مونتاژ به شرکتهای مواد غذایی و نوشیدنی، لجستیک و کالاهای مصرفی در 9 ماه اول سال گذشته، 31 درصد افزایش یافته. این ارقام شامل رباتهای متحرک مستقلی نمیشود که بدون اپراتور انسانی، حرکت و به طور فزایندهای رواج پیدا میکنند.
برای مثال برندها از رباتهای مستقل برای جابهجایی محصولات در انبارهای خود استفاده میکنند و آنها را به افراد متخصص بستهبندی میرسانند.
یک خردهفروش ایرلندی اخیرا رباتهایی را معرفی کرده که محصولات موجود در انبار و خطاهای قیمتگذاری را زیر نظر میگیرند. یک خردهفروش آمریکایی از همین فناوری برای افزایش در دسترس بودن در قفسهها استفاده کرده. خردهفروشان همچنین امیدوارند با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل بخشهای وسیعی از دادهها، ضایعات را کاهش دهند.
Sainsbury’s ابزارهای پیشبینی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کمک به قرار دادن مقدار مناسبی از محصولات در قفسهها به عنوان بخشی از یک ابتکار یک میلیارد پوندی در هزینهها به کار گرفته است. Waitrose از این فناوری جهت برنامهریزی نیروی کار مناسب در زمینه تحویل از فروشگاهها و تجزیه و تحلیل روندهای غذایی استفاده میکند. M&S از فناوری جدید برای نوشتن توضیحات آنلاین محصولات و توصیه به خریداران در انتخاب لباس بر اساس ترجیحات شکل بدن و سبک، بهره میبرد. تسکو هوش مصنوعی را در تصمیمگیری خرید و بهینهسازی مسیرها برای رانندگان تحویل مورد استفاده قرار میدهد. تعاملات با مشتریان در تمام جنبههای کسبوکار، توسط هوش مصنوعی تقویت میشود.
منبع: Guardian