
سال 2025 برای بخش خردهفروشی که در حال حاضر با مشکل مواجه است، بدتر میشود و انتظار میرود تعداد فروشگاههای تعطیل شده به دوبرابر سال قبل برسد.
سال 2024 برای بسیاری از خردهفروشان سال سختی بود. از فروشگاههای کالاهای خانگی مانند LL Flooring تا داروخانههای زنجیرهای مانند Walgreens و ارائهکنندگان قطعات خودرو مانند Advance Auto Parts، خردهفروشان متعددی اعلام کردند تعداد زیادی از فروشگاههایشان را در سال گذشته بستهاند.
سال گذشته شاهد بیشترین تعطیلی فروشگاههای خردهفروشی در ایالاتمتحده بودیم و تعطیلی فروشگاههای خردهفروشی ممکن است در سال 2025 به 15 هزار مورد هم برسد. در 10 روز اول سال جدید، اعلامیه تعطیلی فروشگاههای خردهفروشی تقریبا به دوهزار فروشگاه رسید. 1925 فروشگاه اعلامشده درحال بسته شدن هستند. نزدیک به 30 خردهفروش تعطیلی فروشگاهها را برای سال 2025 اعلام کردهاند. بسیاری از آنها ازجمله Nordstrom، Kohl's، Anthropologie و Best Buy، تنها یک فروشگاه را تعطیل کردهاند و سایرین ازجمله Foot Locker و Joann کمتر از 10 فروشگاه را بستهاند.
اما پنج غول خردهفروشی، چندین تعطیلی را اعلام کردهاند که اکثریت 1925 تعطیلی اعلامشده در سال 2025 را تشکیل میدهد. این خردهفروشان عبارتند از:
PARTY CITYL: 738 فروشگاه تعطیلشده
Big Lots: 601 فروشگاه تعطیلشده
Walgreens Boots Alliance: 333 فروشگاه تعطیلشده
7-Eleven: 148 فروشگاه تعطیلشده
Macy’s: 51 فروشگاه تعطیلشده
15 هزار مورد تعطیلی قابلانتظار در این گزارش نشاندهنده افزایش 50 درصدی نسبت به بسته شدن 10 هزار فروشگاه خردهفروشی در سال 2020 است؛ زمانی که همهگیری کرونا در خرده فروشیها اختلال ایجاد کرد. آن زمان مصرفکنندگان نگران تصمیم گرفتند هزینههای خود را به بخش آنلاین سوق دهند. سال 2024 بدترین سال در زمینه تعطیلی فروشگاههای خردهفروشی از زمان همهگیری بود.
در این شرایط، فضای خردهفروشی به میزان خیرهکننده 120 میلیون فوتمربع کاهش یافت. در سال 2024، خردهفروشان فروشگاههای تخفیفدار سهم عمدهای در بسته شدن فروشگاههای خردهفروشی در ایالاتمتحده داشتند و 23.9 درصد از کل بسته شدن فروشگاهها را بهخود اختصاص دادند.
بنابراین چه چیزی پشت تعداد بالای تعطیلی فروشگاهها در سال 2025 وجود دارد؟ بهگفته Deborah Weinswig، مدیرعامل Coresight Research چندین عامل وجود دارد.
او گفت: «تورم و تمایل رو به رشد مصرفکنندگان به خرید آنلاین، ضرر بزرگی به خردهفروشان فیزیکی وارد کرده است. خردهفروشانی که قادر به تطبیق زنجیرههای تامین و پیادهسازی فناوری برای کاهش هزینهها نبودند، بهطور قابلتوجهی تحتتاثیر قرار گرفتهاند. مصرفکنندگان کمترین مقاومت را به خرج میدهند. آنها نهتنها بهترین قیمتها را میخواهند، بلکه حوصله فروشگاههای ضعیف با موجودی اندک را ندارند.»
بااینحال، فقط مصرفکنندگان خسته از تورم بهدنبال بهترین معاملات نیستند. خردهفروشان هم تحتفشار شرکتهای آنلاین جدید بهدنبال عرضه بهترین قیمت ممکن هستند.
با وجود تعطیلیهای گسترده در سال 2024، خردهفروشان بزرگ ایالاتمتحده، 5970 شعبه را افتتاح کردند و ضرر خالص فروشگاهها را کاهش دادند. انتظار میرود میزان افتتاح فروشگاهها کمتر از سال 2024 باشد. برای سال 2025، Coresight Research انتظار دارد تقریبا 5800 مکان خردهفروشی اصلی افتتاح شود. این تعداد کمتر از تعداد مکانهای افتتاحشده در سال گذشته است.
Coresight انتظار دارد به میزان 3.3، فروش خردهفروشی در آمریکا در سال 2025 (بهاستثنای خودرو و بنزین) افزایش یابد. بااینحال، این رشد در مقایسه با خردهفروشیهای آنلاین یعنی 8.3 درصد، کمرنگ است.
منبع:Fastcompany.com