«شیائومی»، انفجار چینی جهان

«شیائومی»، انفجار چینی جهان
«شیائومی»، انفجار چینی جهان

 

تغییرآفرینان عرصه برندها

 

«شیائومی» در سراسر جهان در ساختن برخی ابزارها، مشهور به نوآوری، فناوری و زیبایی است.

این برند چینی، از زمان ایجاد رابط کاربری MIUI خود، نوآوری‌های شگفت‌آوری در عرصه فناوری داشته و ابزارهای دستیابی به موفقیت هوشمند را در اختیار دارد.

 

نامی برای همه محصولات

این برند در حال حاضر در حال ساخت همه چیز است! به همین دلیل جمعیت عظیمی آن‌ها را دوست دارند. قبلا هنگام خرید محصولات و نرم افزار پیشرفته فقط یک گزینه وجود داشت و آن هم «اپل» بود، اما امروزه «شیائومی» یک رقیب بزرگ محسوب می‌شود. امروزه غول فناوری چینی در دنیای فناوری از جایگاه معتبر و پرافتخاری برخوردار است. تقریبا در همه زمینه‌های زندگی روزمره‌مان،در انتخاب یک برند مناسب در محصولاتی مانند گوشی موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، پهپاد، هدفون، اجاق گاز، اسکوتر، جاروبرقی، دستگاه تصفیه هوا، بلندگوهای بلوتوث، مسواک‌های برقی و موارد دیگر نمی‌توان از «شیائومی» غافل شد.

 

همه این «گجت‌ها» زندگی ما را آسان می‌کنند. آن‌ها برای از بین بردن کارهای خسته کننده‌ای که ما باید روزانه انجام دهیم، آمده‌اند. شما با وقت و زمان با کیفیتی که می‌توانید در کنار دوستان یا خانواده خود سپری کنید، را کنار «شیائومی» می‌گذرانید. مثلا جاروبرقی بی سیم شیائومی برای تمیز کردن موثر کف‌ زمین به شکل باورنکردنی مناسب است. بنابراین در زمان زیادی که برای تمیز کردن خانه خود صرف می‌کردید، صرفه‌جویی می‌شود.

 

به همین ترتیب، شرکت فناوری مستقر در چین ابزارهای جالب دیگری را هم شامل می‌شود و داستان رشد این برند واقعا بی‌نظیر است. هنگامی که مارک معتبر فناوری دنیا، تولید ابزارهای الکترونیکی دیگری مانند هدفون بی‌سیم، پاوربانک‌ها و سایر لوازم جانبی را آغاز کرد، جهان توجه خود را به سمت چین برگرداند!

 

 

فناوری‌های شیائومی

بلندگوی بلوتوث بی‌سیم جدید شیائومی به کمک هوش مصنوعی به موسیقی پخش شده از گوشی، غنای زیادی می‌دهد. به لطف پیشرفته‌ترین فناوری صوتی CrystalWave از خروجی صدای متعادل و فوق‌العاده غنی لذت خواهید برد.این اسپیکر بلوتوث قابل حمل است و هر خریداری را قادر به پخش صوتی واضح می‌کند اما این ماژول هوش مصنوعی است که آن را واقعا باشکوه جلوه می‌دهد. این گوشی می‌تواند هشدارها را تنظیم و هوا را بررسی کند و بسیاری از کارهای دیگر را فقط با یک فرمان صوتی انجام دهد. مورد بعدی جاروبرقی ربات هوشمند است که به هر شخصی در زمینه بهداشت خانه کمک می‌کند. جاروبرقی با یک ربات هوشمند که توسط لیزرها هدایت می‌شوند، ضمن ترسیم نقشه خانه، تمیز کردن گوشه به گوشه و سپس بازگشت به ایستگاه شارژ مجدد را انجام می‌دهد. این موتور همچنین یک موتور DC بدون برس، کنترل برنامه، لبه تمیز کردن و بسیاری از ویژگی‌های شگفت‌انگیز دیگر را برای انجام مسئولیت به ارمغان می‌آورد. پروژکتور Mijia Xiaomi یکی از بهترین محصولات سال‌های گذشته است که هنوز در بهترین ابزارهای سال 2021 وجود دارد .اگر شرکتی قادر به تولید باتری و گوشی‌های هوشمند قدرتمند باشد، قطعا بهترین و قدرتمندترین لپ‌تاپ‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. پنجره هوشمند 10مدل شیائومی استفاده از لپ‌تاپ و مدیریت پرونده‌های دیجیتال را برای مشتریان آسان می‌کند .یکی از جدیدترین محصولات شیائومی، جاروبرقی قدرتمندش است. این جاروبرقی‌ها نه تنها از طراحی عالی برخوردار هستند بلکه می‌توانند در عرض چند ثانیه کثیفی و آلودگی را کاملا از بین ببرند.این جارو برقی در وقت، صرفه‌جویی می‌کند و همچنین برای استفاده از آن به ابزار زیادی احتیاج ندارید. نسل دوم جاروبرقی Roidmi Nex 2 Pro در مقایسه با مدل قبلی بسیار بهبود یافته است. جارو برقی با تکنولوژی و صفحه نمایش مدرن مجهز شده است. 8باتری لیتیم با یک بار شارژ، 70دقیقه با قدرت به کارش ادامه می‌دهد.مچ بند Mi Band 5 شیائومی یکی دیگر از مدل‌های خلاقانه‌ای است که می توانید در سال 2021 در نظر بگیرید. این ابزار وظیفه کنترل تناسب اندام صاحبش را به عهده دارد و شامل بسیاری از الگوریتم‌های مراقبت‌های بهداشتی است. از نظر فنی، جدیدترین Mi Band 5 دارای 11حالت ورزشی حرفه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد تناسب اندام خود را در چندین برنامه تناسب اندام مانند دویدن، پیاده‌روی، یوگا، دوچرخه سواری، تمرینات قایقرانی، تردمیل،شنا، طناب پرشی و موارد دیگر کنترل کنید. بند ورزشی دارای سنسورهای دقیق بالا و همچنین یک الگوریتم است که ضربان قلب را کنترل می‌کند. همچنین حالت تناسب اندام ویژه‌ای را برای خانم‌ها نصب می‌کند. قسمت جلویی، میزبان یک صفحه نمایش 1.1اینچی AMOLED با نمایشگر لمسی است. برای رفت‌وآمد، اسکوتر جدید شیائومی، یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه‌ای است که تاکنون ساخته شده چون مجهز به تعداد زیادی فناوری هوشمند است. این اسکوتر می‌تواند تا 100کیلوگرم وزن سوار را تحمل کند و حداکثر سرعت آن 18کیلومتر در ساعت است. اسکوتر Ninebot Plus از ویژگی‌های جالب دیگری هم سود می‌برد. شرکت( ZMI) زیرمجموعه شیائومی، مسئولیت ساخت شارژرهای قابل حمل را برعهده دارد. آنها درعملکرد بسیار شگفت‌انگیز هستند. پاوربانک ZMI Powerbank Pro  شیائومی باتری عظیم 20هزار میلی آمپر ساعتی را برای ذخیره انرژی دارد. پاوربانک قابل حمل دارای ویژگی شارژ فوق العاده سریع است که صفر تا صد باتری نهایتا در زمانی حدود 3ساعت پر می‌شود. با این مدل «شیائومی» می‌توانید «آیفون»، موبایل‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر وسایل الکترونیکی را شارژ کنید. با استفاده از روتر بی‌سیم Redmi AX6 شیائومی، کاربران می‌توانند کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هوشمند را در خانه متصل کنند. این محصول به عنوان یک شبکه بزرگ باعث می‌شود از اینترنت بی سیم و اتصال به گوشی همراه لذت ببرید. موتور شبکه 2هسته ای 1.7گیگاهرتزی این توان را دارد که همزمان انتقال داده‌های عظیم و اتصال چند دستگاه را انجام دهد.از نظر سرعت، روتر بی سیم قادر است حداکثر سرعت اینترنت 3گیگابایت در ثانیه را ارائه کند. مکانیزم آنتن 6جهته با پوشش گسترده‌تر اینترنت انتقال اطلاعات را بهبود می‌بخشد. روتر،همچنین یک شتاب‌دهنده بازی داخلی را پیکربندی می‌کند که برای کاربران امکان انجام بازی‌های چند نفره رده بالا و بدون معضل را فراهم می‌سازد .«شیائومی»، کتری‌های هوشمند هم تولید می‌کند. این برند تاکنون 2نسخه کتری استاندارد و کتری ترموستات تولید کرده است. کتری 2نفره از نظر کلاسیک کاملا جذاب است و در طراحی کاملا سفید عرضه شده و از بیش‌تر کتری‌های بازار بهتر به نظر می‌رسد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند از طریق برنامه Xiaomi Mi Home دمای کتری ترموستات را کنترل کنند.

 

 

اسکوتربرقی Mijia 1S با یک طراحی تاشو 3مرحله‌ای به خریداران اجازه می‌دهد تا آن را به هرجایی که می‌خواهند ببرند. «شیائومی» از یک آلیاژ آلومینیوم درجه هواپیما برای تهیه شاسی استفاده کرده که فقط 12.5کیلوگرم وزن دارد وهمچنین توانایی حمل بار تا صد کیلوگرم هم از دیگر امتیازات این اسکوتر است .به همین ترتیب، اسکوتر برقی می‌تواند در هر بار شارژ 30کیلومتر مسافت طی کند و حداکثر سرعت آن 25کیلومتر در ساعت است. Yeelight بهترین محصول سال گذشته این برند بود و هنوز هم انتظار می‌رود درسال 2021 در بالاترین سطح قرار داشته باشد. این چراغ هوشمند شیائومی از نظر انرژی بسیار کم مصرف است. با استفاده از این لامپ Yeelight  می‌توانید خانه خود را با هر رنگ دلخواه روشن کنید. شما طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دریافت می‌کنید؛ یعنی حدود 16میلیون رنگ در این لامپ. می‌توانید این لامپ را از طریق یک برنامه هوشمند کنترل کنید و حتی رنگ دلخواه خود را هم تغییر دهید.

وقتی به پهپاد پیشرفته فکر می‌کنیم،DJI  نظرها را به خود جلب می‌کند، اما اکنون ما شیائومی را داریم که کوادکوپتر 4K خود را هم تولید می‌کند. پهپاد شیائومی می‌تواند با سرعت 30فریم در ثانیه 4K عکسبرداری و مناظری حیرت‌انگیز برای کاربران مشتاق ایجاد کند. مکانیسم 3محوره گیمبال حتی در هنگام حرکت، فیلم‌های پایداری را ارائه می‌کند.

 

دنیای کفش‌های هوشمند

کفش‌های هوشمند شیائومی دارای چندین ویژگی درخشان هستند؛ سبک وزن بودن و پارچه خاص، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای بدنسازی تبدیل می‌کند .کفش‌ها یک نوار بازتابنده در پشت پاشنه پا به همراه یک نخ انعکاسی روی بند دارند. دویدن در اواخر شب شما را ایمن‌تر می‌کند. به طور کلی، کفش‌های هوشمند Miشیائومی محصولات خارق‌العاده‌ای هستند که شما را با اهداف تناسب اندام خود در سال 2021، هماهنگ می‌کنند . بهترین محصولی که می‌توان در لیست خلاقیت‌های شیائومی تصور کرد، دوربین است. دوربین مخصوص ماشین Dash Cam شیائومی، بهترین محصول فروش در همه دوران‌هاست. با استفاده از امکان دید در شب، اجازه دارید به مدت 24ساعت به طور مداوم به این دستگاه دسترسی پیدا کنید. این‌گونه شما همیشه می‌توانید اتومبیل خود را بررسی کنید؛ اینکه کجا پارک شده و چه اشیایی مقابلش است.

 

 

تاریخی کم قدمت، اما باشکوه

«شیائومی» در آوریل سال ۲۰۱۰ با ۸شریک تجاری با تمركز بر ساخت گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و باکیفیت، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پكن تأسيس شد. یکی از شرکا، «لین بین» از مدیران سابق «گوگل» بود. «لی جون» ۴۱ساله در آن زمان موسس و مدیرعامل این شرکت بود و پیش از آن ریاست شرکت «کینگ‌سافت» را بر عهده داشت. تأمین سرمایه‌ «شیائومی» توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری، 2شرکت چینی و شرکت آمریکایی «کوالکام» صورت گرفت. چند ماه پس از تأسیس شرکت،«لی جون» از رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود به نام MIUI رونمایی کرد. به‌طوری‌ که در سال ۲۰۱۴،MIUI روی بیش از ۲۰۰دستگاه نصب شد. از طرفی این رابط کاربری به 2زبان چینی و انگلیسی برای غیر توسعه‌دهندگان هم قابل دسترس بود. به‌طوری‌ که در پایان سال ۲۰۱۳، بیش از ۳۰میلیون کاربر از MIUI استفاده می‌کردند؛ آماری که برای یک شرکت نوپا بسیار چشم‌گیر است. شباهت‌هایی بین رام MIUI و iOS در خصوص استفاده‌ بسیار آسان دیده می‌شود. ضمن اینکه خدمات پیشرفته‌ای مانند پشتیبان‌گیری ابری، استفاده‌ آسان پخش‌کننده موسیقی و اپلیکیشن‌های فروشگاه خود را ارائه می‌کند .در سال ۲۰۱۱، شیائومی گوشی هوشمند «می وان» را به بازار معرفی کرد. بنابراین، این برند موفق شد علاوه بر نرم‌افزار در زمینه‌ سخت‌افزار هم وارد عمل شود. گوشی Mi One در آن زمان با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه شد. محصولی که بیا‌نگر فلسفه‌ برند «شیائومی» بود؛ ارزان اما با کیفیت!هرچند از نظر تحلیلگران‌،« شیائومی» به سرعت لقب «اپل چینی» را به خود اختصاص داد، اما این برند ترجیح می‌داد با «آمازون» مقایسه شود و بیشترین بخش درآمدش از طریق محتوا و خدماتی که ارائه می‌کند، باشد. در آگوست ۲۰۱۲، «شیائومی» گوشی هوشمند «شیائومی می 2» را معرفی کرد. این گوشی به پردازنده‌ کوالکام اسنپدراگون S4 پرو، پردازنده‌ 4هسته‌ای ۱.۵گیگاهرتز، رم ۲گیگابایت و تراشه‌ گرافیگی آدرنو ۳۲۰ مجهز بود. «شیائومی» در ۲۴سپتامبر ۲۰۱۳، اعلام کرد توانسته ۱۰میلیون گوشی هوشمند Mi2 را در عرض ۱۱ماه به فروش برساند. گوشی‌های Mi2 در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند فروخته شده‌اند. در ۵سپتامبر ۲۰۱۳، «لی جون» مدیرعامل شیائومی تصمیم خود را در خصوص ارائه تلویزیون هوشمند ۴۷ اینچی سه‌بعدی مبتنی بر اندروید، اعلام کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳، شیائومی گوشی هوشمند خود Mi3 را در 2سری عرضه کرد .اولین نسخه مجهز به پردازنده‌ قوی اسنپ‌دراگون ۸۰۰کوالکام با فرکانس ۲.۳گیگاهرتز و نسخه‌ دوم مجهز به پردازنده‌ تگرا ۴انویدیا بود. در همان ماه «شیائومی» تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه خود را در شهر پکن افتتاح کند. در اکتبر ۲۰۱۳، شیائومی به‌عنوان پنجمین گوشی هوشمند پر استفاده در چین معرفی شد. «شیائومی» توانست ۲۶.۱میلیون گوشی هوشمند را در فاصله‌ زمانی سال ۲۰۱۳ تا نیمه‌ نخست سال ۲۰۱۴ به فروش برساند. بازار هند، سریع‌ترین رشد را در بین بازارهای گوشی‌‌های هوشمند دارد و موفقیت در آن برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مهم و ضروری است. در جولای‌ ۲۰۱۴، «شیائومی» اولین گوشی هوشمند مدل Mi3 خود را در بازار هند عرضه کرد. به این ترتیب در یک نشست مطبوعاتی کم سروصدا که در یک سالن کوچک برگزار شد، «شیائومی» در هند اعلام حضور کرد. برای ورود به بازار هند، شیائومی از شراکت بزرگ‌ترین وب‌سایت فروش اینترنتی هند به نام «فلیپ‌کارت» بهره گرفت. به این ترتیب، مشتریان علاقه‌مند باید برای خرید گوشی شیائومی اقدام به ثبت نام می‌کردند و موجودی محدود «شیائومی» در عرض چند ثانیه به فروش رفت! پیش از «شیائومی» شرکت «موتورولا» اقدام به این گونه فروش‌های انحصاری در چین کرده بود و پس از «شیائومی» هم شمار زیادی از تولیدکنندگان چینی چنین سبک فروشی را امتحان کردند. با این ‌حال، مارک معروف چینی برنامه‌های بزرگ‌تری پیش رو داشت!

 

 

از هند تا برزیل

در آوریل ۲۰۱۵، «شیائومی» اعلام کرد؛ سری دستگاه‌های Mi را در سایت‌های مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده‌فروش‌های «آفلامدیین» به فروش گذاشته است. در ۲۳آوریل ۲۰۱۵، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدیدی به نام Mi4i را در چین رونمایی کردند. مچ بند «می ‌بند» هم در همان رویداد معرفی شد. در ۳۰ژوئن ۲۰۱۵، «شیائومی» محصول «ردمی ۲» را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین‌بار «شیائومی» توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند. در اوایل سال ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند Mi 5 را که مجهز به پردازنده‌ کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۲۰ بود، معرفی کرد.در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند «می‌مکس» را به معرض دید عموم گذاشت. این دستگاه از نظر مصرف انرژی به‌صرفه بود. در همان سال، «شیائومی» فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمه‌ دوم سال، این کشور را ترک کرد .در فوریه‌ سال ۲۰۱۷، «شیائومی» محصولات سری Mi و نوت خود را به ‌صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همان سال،« شیائومی» پرچم‌دار Mi6 را با اسنپ‌دراگون ۸۳۵ ساخت. در ماه می هم این برند فروشگاه‌های خود را با عنوان MI Home در کشورهای هند وبنگلادش در معرض بهره‌برداری قرار داد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می مکس 2 را جدیدترین ساخته‌اش دانست و در آگوست سال ۲۰۱۷ نسخه ۹ رابط کاربری MIUI V9 را در کنار گوشی هوشمند «می 5 ایکس» ارائه کرد. در همان ماه، «شیائومی» درهای اولین فروشگاه خود را در فیصل‌آباد پاکستان به روی عموم باز گذاشت. ۵سپتامبر، شیائومی گوشی هوشمند Mi A1 را معرفی کرد. این محصول نخستین گوشی این برند بود که اندروید آن به‌صورت خالص عرضه شد. ضمن اینکه رابط‌‌های کاربری MIUI و MI 5X برای این گوشی هوشمند هم در دسترس است. در ماه نوامبر، «شیائومی» در اسپانیا شروع به کار کرد و محصولات Mi Mix 2 و Mi A1 را در بازار اروپای غربی عرضه کرد. در دسامبر ۲۰۱۷ هم خبر افتتاح نخستین فروشگاه Mi Store شیائومی در لاهور پاکستان به گوش رسید.

 

 

ایده‌های یک رئیس موفق

استٰراتژی فروش «شیائومی» بسیار با استراتژی فروش برندهای مطرحی مانند «سامسونگ »و «اپل» متفاوت است. «لی جون» مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمت‌های عرضه شده توسط برندهای اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات‌شان نیست و در واقع این برندها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتی‌ را از مشتریان خود می‌گیرند. «شیائومی» برخلاف «سامسونگ» و «اپل» حاشیه سود بالایی ندارد.عمده‌ فروش این برند از طریق آنلاین است از این بابت هزینه‌ کم‌تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می‌پردازد. بنابراین برای «شیائومی» اصلا مهم نیست که محصولش ۱۸ماه داخل کارتن بماند! طی این مدت هم قطعات سخت‌افزاری ارزان‌تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان‌تر می‌شود. لوازم جانبی گوشی، گجت‌های هوشمند خانگی، اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آن‌ها درآمد «شیائومی» را تأمین می‌کند. روش فروش شیائومی متفاوت بوده و عمده‌ فروش محصولات این برند به شیوه‌ آنلاین است

در واقع، «شیائومی» عرصه‌ سخت‌افزار را تنها ابزاری برای انتقال نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی می‌داند. به همین دلیل «هوگو بارا» از مسئولان بلندپایه این برند در مصاحبه‌ای گفت: «ما بیش‌تر از اینکه یک تولیدکننده‌ سخت‌افزاری باشیم، در عرصه‌ نرم‌افزار و اینترنت عمل می‌کنیم.»

در زمینه‌ تبلیغات، «شیائومی» به شیوه‌ تبلیغات سنتی اعتقادی ندارد و با استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی و تکیه بر بازخوردهای مشتریانش در جهت تبلیغ محصولات خود عمل می‌کند. «لی جون» در خصوص اهمیت به بازخورد نظرات مشتریانش گفت: «وقتی در کینگ‌سافت بودم، فرصت این را داشتم که با شرکت‌هایی مانند نوکیا و موتورولا هم کار کنم. این 2شرکت غول‌های زمان خود بودند. یک روز به مسئول R&D هر 2شرکت چند مشکل را گوشزد کردم. آن‌ها در ظاهر حرف من را قبول کردند، اما درعمل حرکتی ندیدم. بنابراین تصمیم گرفتم اگر روزی سازنده‌ گوشی همراه شدم، شما بتوانید هر مشکلی که در خصوص محصول وجود دارد را اطلاع دهید. اگر قابل توجیه باشد، بلافاصله روی آن کار خواهیم کرد. در عرض یک هفته، آخرین نظرات کاربرانم را بررسی می‌کنم. ضمن اینکه مدیران تولید شیائومی زمان زیادی از وقت خود را صرف مطالعه‌ انجمن‌های کاربران در اینترنت می‌کنند. به این ترتیب، وقتی پیشنهادی دریافت می‌شود بلافاصله به گوش مهندسان شرکت می‌رسد. بعضی از موارد پیشنهاد شده می‌توانند در عرض یک هفته روی محصول اعمال شوند.»

درحالی‌ که اکثر گوشی‌های هوشمند شیائومی بازخوردهای مثبتی را دریافت کرده و طی یک زمان‌بندی سریع به فروش رسیده،اما این برند در مسیر رشد خود با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. مواردی مانند تجربه‌ کم این برند نوپا در زمینه‌ خدمات پس از فروش و عدم دسترسی به قطعات یدکی، باعث آسیب‌هایی به این برند شده است. ضمن اینکه مشکل غیرمعمولی که «شیائومی» با آن مواجه شده، درج عبارت made-in-China روی محصولات آن است. برخلاف رقم فروش بالای ناگهانی، باز هم بسیاری از منتقدین عرصه‌ تکنولوژی، مشتریان بالقوه را نسبت به خرید محصولات شیائومی دلسرد می‌کنند .حتی بعضی تحلیلگران براین باورند که عدم عرضه‌ محصولات این برند در فضای فیزیکی و آفلاین، باعث می‌شود رشد آن پس از رسیدن به قله، روند آهسته‌ای را طی کند. به‌طوری‌که در خود چین هم سازندگانی مانند «ویوو» و «اوپو» هم سعی در تصاحب جایگاه نخست «شیائومی» در بازار دارند.

 

 

درگیری‌های قانونی

یکی از مشکلاتی که در مسیر رشد شیائومی وجود داد مسئله‌ پتنت‌هایی است که پیش از شروع به کار این تولیدکننده، توسط دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند ثبت شده است. «شیائومی» بارها توسط شرکت‌های مختلف در نقض پتنت‌های‌شان متهم شده است.در دسامبر ۲۰۱۴، اریکسون ادعا کرده بود شیائومی، پتنت‌های آن‌ها را در زمینه‌ شبکه‌های بی‌سیم نقض کرده است. به این ترتیب دادگاه دهلی نو در رای خود حق را به «اریکسون» داد و اعلام کرد «شیائومی» حق فروش آنلاین در هند را ندارد.از طرفی پس از رونمایی از گوشی هوشمند Mi4، زمزمه‌هایی مبنی بر کپی این محصول از آیفون واپل صورت گرفت. ضمن اینکه تبلت Mi Pad شیائومی هم از نظر اندازه‌ صفحه ‌نمایش و هم به لحاظ وضوح تصویر، مشابه آی‌پد اپل است؛ هر چند این مسئله به دادگاه کشیده نشد و مدیران شیائومی هم به‌شدت این ادعا را رد کردند. دیگر شکایتی که «شیائومی» درگیر آن بود، شباهت نام محصول «می‌پد» به «آی‌پد» اپل بود. دادگاه در این خصوص رای را به نفع «اپل» صادر کرد. با وجود شرکت‌هایی که به‌دنبال مزاحمت‌های قانونی در خصوص ثبت اختراع هستند، «شیائومی» با مشکلات حقوقی پیچیده‌ای رو‌به‌روست. البته این برندها در مناطقی مانند برزیل، هند و خاورمیانه نمی‌توانند مشکلی برای شیائومی ایجاد کنند، اما قطعا در بازار ایالات متحده مشکلات زیادی را رقم می‌زنند. «شیائومی» برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پتنت، اقدام به خریداری پتنت‌های شرکت‌های مختلف کرده که. تا به امروز ۷۰۰۰پتنت در اختیار دارد.«شیائومی» اولین سازنده‌ گوشی‌های هوشمند اندرویدی است که طرفداران پر و پا قرص و متعصبی در حد طرفداران محصولات اپل دارد. مشتریان «اپل» به وفاداری معروف هستند؛ به‌طوری‌که مایلند روزها در صف‌های طولانی بایستند تا آخرین محصول اپل را خریداری کنند! شاید بتوان گفت «اپل» متعصب‌ترین طرفداران را در بین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در این سیاره دارد، اما طرفداران «شیائومی» کاملا از جنس دیگری هستند؛ افرادی که اسم خود را Mi-fans گذاشته‌اند و باشگاه‌های طرفداری دارند! حتی نام روز ۶آوریل را روز طرفداران Mi Day نام‌گذاری کرده‌اند که در آن روز «شیائومی» هم کمپین‌های فروش به خصوصی برگزار می‌کند تا محصولات جدیدش را معرفی کند. آن‌ها اغلب به نقاط مختلف چین سفر می‌کنند تا در رویدادهای جدید این برند شرکت کنند. «شیائومی» طی  فستیوال چهارمین سالگرد تاسیش تعداد 170هزار عروسک خرگوشی را به فروش رساند. در واقع این عروسک نمادی از «شیائومی» است که در بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۴ هم «شیائومی» موفق شد تا در فستیوال روز Mi Day فروش ۲۴۳ میلیون دلاری داشته باشد؛ رقمی که در یک فروش داخلی، نوعی رکورد است .این موارد ربطی به یک بازاریابی پرهزینه ندارد. «سامسونگ» به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین رقبای «شیائومی»، حدود ۸درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های بازاریابی می‌کند. درحالی‌که این رقم در «شیائومی »معادل ۳.۲درصد است. در واقع این برند طرفداران خود را نمی‌خرد، بلکه آن‌ها را به دست می‌آورد.

«لی جون» بنیان‌گذار و مدیرعامل این برند هم شخصیتی مانند «استیو جابز» دارد. شخصیت کاریزماتیک او هم در وفاداری مشتریانش نقش داشته است. ضمن اینکه «لی جون» هم اعلام کرد عمدا وضعیت ظاهری خود را شبیه به استیو جابز کرده و مانند او در رویدادها با جین و پیراهن مشکی ظاهر می‌شود! از طرفی، این برند به‌صورت فعالانه با مشتریان خود در حال تعامل است؛ به‌طوری‌که طرفداران «شیائومی» اغلب از طریق رسانه‌های اجتماعی با برند محبوب خود در ارتباط هستند. از نظرات آن‌ها در خصوص افزودن ویژگی‌ها یا تغییرات بهبوددهنده استفاده می‌شود.

 

 

یکی از بنیان‌گذاران شیائومی در خصوص راز موفقیت این برند گفت: « در واقع شیائومی محصول نمی‌فروشد. آنچه شیائومی می‌فروشد، میل به بودن در بخشی از محصول است.»

محصول نهایی «شیائومی» یک ابزار الکترونیکی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان