زندگینامه ثریا دارابی موسس سایت فود اسپاتینگ و zady

زندگینامه ثریا دارابی موسس سایت فود اسپاتینگ و zady
زندگینامه ثریا  دارابی موسس سایت  فود اسپاتینگ و zady

 

ثریا دارابی، دختر موفق ایرانی که توانست تنها با ۲۹ سال سن، سرمایه‌ هنگفتی برای خود در دنیای اینترنت و در بستر فناوری به دست بیاورد‌.

افراد موفق همیشه در تلاش هستند و از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای پیشرفت استفاده می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی ماهانه و سالانه، به صورت منظم و منسجم زندگی خود را پیش می‌برند. آنها قبل از اقدام به برداشتن قدم‌های بزرگ، از قدم‌های کوچک شروع می‌کنند‌. ماجرای موفقیت ثریا دارابی به سایت موفق (فود اسپاتینگ)باز می‌گردد. این سایت جزء بهترین سایت‌های فود می‌باشد و ارتباط مستقیم با فیس‌بوک و گوگل دارد. سایت فود اسپاتینگ توسط ثریا دارابی، الکسا دوست او، همسرش و بقیه‌  دوستان وی راه‌اندازی شد و توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. این دختر موفق توانسته با بارگذاری و اجرای چندین وب‌سایت‌ اینترنتی ثروت زیادی از دنیای اینترنت به‌دست آورد. شاید باورش عجیب باشد اما تمام سرمایه او از طریق ایجاد این سایت‌ها به دست آمده است. ثریا دارابی (Soraya Darabi) سپتامبر سال ۱۹۸۳ میلادی (شهریور سال ۱۳۶۲ خورشیدی) به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل رشته تاریخ هنر، از دانشگاه جرج تاون می‌‌باشد، این دانشگاه خصوصی در واشینگتن – ایالات‌ متحده آمریکا قرار دارد. اولین قدم او در راه موفقیت، در نیویورک تایمز به عنوان مدیر امور مشارکت دیجیتالی برداشته شد.وی همچنین در

سابقه کار داشته است. اما آنچه در موفقیت ثریا سهم بزرگ داشت، سایت فود اسپاتینگ بود که توسط او و دوستانش در سفری به ژاپن شکل گرفت. اگر بخواهید بدانید که ثریا دارابی چگونه توانست به این جایگاه برسد باید گفت طبق مصاحبه او، مدیریت زمان همیشه برایش مهم بوده و سعی کرده در طول زندگی توازن زمان داشته باشد و کمتر زمان از دست بدهد. اما جالب است بدانید مدرک تحصیلی ثریا دارابی هیچ ارتباطی با شغل او ندارد و این موفقیت حاصل تلاش و پشتکار و علاقه او بوده است. وی احساس می‌کند با قدرت رهبری در آینده می‌تواند مشاغل جدید و موفق‌تری راه‌اندازی کند. ثریا دارابی در مصاحبه goop.com در ارتباط با بزرگ‌ترین حسرت خود می‌گوید: «بزرگ‌ترین حسرت من، نداشتن وقت کافی است، وقت کافی برای اینکه بین اعضای تیمم ارتباط و پیوند بیشتری برقرار کنم. همه‌ افراد در تیم من کارهایشان را گسترش داده‌اند، اما گاهی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و با ترفندی آن را رفع می‌کنند. به نظر من یک دنیای ایده‌آل، داشتن وقت کافی است

 

 

 داستان راه اندازی آپ فود اسپاتینگ

ثریا دارابی، از زنان موفق و جزو زنان برتر جهانی محسوب می‌شود، اما راز شگفت‌انگیز ثروت او چیست؟ بیشترین منبعی که توانست او را به موفقیت و ثروت هنگفت برساند، استارتاپ ویژه خود بود! همیشه موفقیت‌های بزرگ از رازهای کوچک منشأ می‌گیرند و قصه ثریا از ایده‌ کوچک به پیشرفت بزرگ تبدیل شد. این داستان از آنجا شروع می‌شود که ثریا به همراه دوست صمیمی خود و همسرش در سفری به ژاپن، عکس‌های فراوانی را از غذاهای ژاپنی جمع‌آوری کردند و این ایده‌ در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که با عکس‌ها چه کنند؟ در مسیر بازگشت به سانفرانسیسکو تصمیم می‌گیرند برنامه‌ای به‌وجود آوردند که بتوان در آن اسم غذاها به همراه تصاویر مرتبط را جای داد و اینجا بود که foodspotting به صورت رسمی معرفی شد.

 آپ فود اسپاتینگ چیست؟

برنامه اشتراک گذاری تصاویر(غذا) توسط ثریا دارابی و الکسا و همسر او طراحی شد. در این برنامه عکس غذاها از نقاط مختلف جهان گرفته می‌شود و در این سایت توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی)، دفتر رسمی این آپ توسط خانم ثریا دارابی تاسیس شد. خانم دارابی به همین خاطر توسط نشریه fastcompany معرفی و تشویق شدند. او در تمام مصاحبه‌های خود تاکید دارد که با شبکه‌سازی کار خود را عقب نیندازید و در جاهای خوب کار کنید‌.

 

 دیگر خلاقیت‌های ثریا دارابی

این دختر موفق تنها به فود اسپاتینگ بسنده نکرد و توانست چندین حوزه غذایی را آغاز و چندین استارتاپ به دنیا معرفی کند. همچنین او دارای یک فروشگاه آنلاین پوشاک به نام zady است که در سال ۲۰۱۴، توسط فست کمپانی معرفی شد. ثریا دارابی، از پولدارترین ایرانیان مقیم‌ آمریکا می‌باشد که با تاسیس چندین استارتاپ و کمپانی معروف توانست به این جایگاه برسد. همانطور که پیشتر گفته شد، وی توانست از اینترنت پول هنگفتی به‌دست آورد و پل‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند. اولین ابتکار او به نام Foodspotting می‌باشد که یک مرجع آنلاین برای اشتراک‌گذاری غذاهای مختلف می‌باشد و کاربران بسیار فعالی دارد. آخرین ابتکار او نیز سایت Zady می‌باشد، یک فروشگاه آنلاین پوشاک که وقتی هنوز فعالیتش به طور جدی شروع نشده بود، 1/3 میلیون دلار درآمد داشت. از دیگر موفقیت‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در سال ۲۰۱۰، توسط نشریه fast company  به عنوان خلاق برتر معرفی شد. او توانست استارتاپ foodspotting را گروهی تاسیس کند. این برنامه مورد توجه بسیاری از نشریات و مجلات قرار گرفت. او توانست با برنامه فود اسپاتینگ ارتباط گسترده‌ای با سازمان‌های Travel Bravo، مجله‌ NewYork ایجاد کند.

 

 

  آشنایی ثریا دارابی با الکسا

ماجرای آشنایی ثریا با الکسا، توسط ایده‌ دو جانبه بین دو شخص بود. الکسا، توریست گردشگری بود که به اطراف خود توجه بسیاری داشت و در سفر خود متوجه شد مردم عکس‌های زیادی از غذاها می‌گیرند. اما سرانجام، این عکس‌ها در کجا نگهداری می‌شوند؟ او سعی کرد در سفری به سانفرانسیسکو برای عکس غذاها کتابی گردآوری کند و ایده‌ اولیه در این فکر تشکیل شد. آن زمان ثریا هنوز در نیویورک تایمز کار می‌کرد و با توجه به ایده الکسا خیلی از آن استقبال کرد. ایده مشترک آنها سه چیز را به خوبی بیان می‌کرد:

  توصیه و توجه به مشتریان

 کسب اطلاعات جدید در ارتباط با غذاهای فرهنگ‌های مختلف

  تعامل ارتباطی بین کاربران

 ثریا متوجه شد برای کسب اطلاعات جدید در زمینه فود اسپاتینگ، نیاز دارد که تجربیات بیشتری به دست بیاورد. سرانجام او تایمز را به مقصد Drop.io ترک کرد تا در خصوص توسعه محصول، چیزهای جدیدی بیاموزد و اولین موفقیت فود اسپاتینگ این بود که توانست نرم افزار موبایل آیفون را در ۲۰۲۰ در معرض دید عموم بگذارد. ثریا دارابی بیشتر از قبل خود را درگیر فود اسپاتینگ کرد و به قدری این پروژه پیشرفت کرد که اولین استخدام خود را در سال ۲۰۲۰ پذیرفت. او با همکاری تد و الکسا تصمیم گرفتند شرکتی به پا کنند تا کار نرم‌افزار در آن انجام شود. اسپاتینگ حالا هزاران کاربر فعال دارد که روزانه بیشتر از ۱۰۰۰ عکس به اشتراک‌ گذاشته می‌شود.

 

 

 

همکاری با شرکت‌های بزرگ

ثریا موفقیت‌های خود را مدیون اسپاتینگ است که توانست ارتباط گسترده‌ای همچون google، Facebook و Twitter در بستر اینترنت برای او و همراهان ایجاد کند. بالاخره فود اسپاتینگ موفق شد با همکاری فیسبوک پروژه  F8 را  بنیان گذاری کند و این امکان به کاربران داده شده که اطلاعات مورد نظر‌ خود را به اشتراک گذاشته و یا دریافت کنند. این پروژه توسط شخصی به نام مارک زاکربرگ معرفی شد. جالب است بدانید این شخص همان بنیان گذار فیسبوک می‌باشد که در حیطه برنامه نویسی رایانه نیز فعالیت دارد.

 

مسیر افتخارات ثریا دارابی

قبل از شروع فود اسپاتینگ، او از طریق وب سایت‌هایی که ایجاد می‌کرد توانایی درآمد فراوانی داشت. اما با فود اسپاتینگ نه تنها ثروت هنگفتی از اینترنت کسب کرد، بلکه توانست از طریق آن به همراه دوستان خود بسیار معروف شود. اما مسیر افتخارات ثریا بدین گونه است؛ که او توسط مجله ING به عنوان جوان زیر ۳۰ سال از مدیرهای‌ برتر معرفی شد. دارابی در هئیت مدیره دیجیتال جنرال بوده و به مدیرانی چون دیزنی و تایم مشاوره می‌داد. کمپانی فست به عنوان خلاق‌ترین افراد در حوزه تجارت، عکس ثریا دارابی را روی مجله خود قرار داد و به پاس تشکر و تمجید‌ نیز، عکس وی روی مجله معتبر Brand week قرار داده شد. او روی شرکت‌های نوپا چون Laxmi و Reserve سرمایه گذاری کرد و مشغول می‌باشد.

 

تگها : کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ثریا دارابی , فود اسپاتینگ

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان