درحالیکه بهنظر میرسد برندهای مد لوکس در خط مقدم پولسازی و سود هستند، سال 2023 دردسرهایی برای این صنعت بهوجود آمد؛ بهطورخاص گروه کرینگ، مالک «گوچی» شاهد کاهش 4 درصدی درآمد به 19.6 میلیارد یورو (16.79 میلیارد پوند) بوده است. درآمد کل سال گوچی با 6 درصد کاهش به 9.87 میلیارد یورو (8.46 میلیارد پوند) رسید و ایو سن لوران، بوتگا ونتا و الکساندر مککوئین هم کاهش فروش را بهچشم دیدند. با وجود ارقام ناامیدکننده، کرینگ همچنان درخصوص تقویت استراتژیهای خود مصمم است.
کاهش رشد بازار لوکس
درطول سال گذشته بازار لوکس با دردسر فروش مواجه شده است. پیشبینی میشود این بخش تا پایان سال 2024 به نزول ادامه دهد و درحال افت باشد. این کاهش پس از تثبیت تقاضا برای محصولات لوکس و افزایش اولیه پس از باز شدن درهای کشورها روی گردشگران رخ داد. درواقع سال 2024 درآمد کرینگ همچنان بهکندی پیشمیرود، بهطوریکه فروش در سهماهه اول نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل 10 درصد کاهش یافته است.
بااینحال وضعیت در کل یکسان نیست، زیرا هرمس گزارش میدهد فروشش 3.37 میلیارد یورو (2.89 میلیارد پوند) نسبت به سهماهه سوم سال گذشته افزایش یافته و از پیشبینی تحلیلگران 15.6 درصد پیشی گرفته است. در همان سهماهه، فروش ایو سن لورن 12 و بوتگا ونتا 7 درصد کاهش داشتند. با وجود چنین ارقامی، فرانسوا هانری پینو، مدیرعامل کرینگ میگوید آنها بر تقویت سازمان و گسترش افق اهدافشان متمرکزند. بهطور خاص، پینو میافزاید تیم او روی احیای گوچی، استفاده از ترکیب منحصربهفرد صنایعدستی، میراث ایتالیایی و مدرنیته متمرکز شده است.