روندهای خرده‌فروشی برای سال ۲۰۲۵

روندهای خرده‌فروشی برای سال ۲۰۲۵
روندهای خرده‌فروشی برای سال ۲۰۲۵

با افزایش رقابت و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای ارزش بیشتر، خرده‌فروشان باید بر تمایز خود تمرکز کنند و آنچه را مشتریان می‌خواهند در هر زمان و هر مکان ارائه دهند. خرده‌فروشان درتلاشند با هوش‌مصنوعی (AI)، گیمیفیکیشن و مشارکت‌های استراتژیک رشد خود را تسریع و برنامه‌های وفاداری مشتریان را دوباره احیا کنند. این اقدامات به آنها کمک می‌کند تجربه خرید جذاب‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را ارائه دهند، مشتریان را حفظ کنند و در بازار رقابتی متمایز شوند. این گزارش تحلیلی از EMARKETER به بررسی پنج روند برتر خرده‌فروشی در سال ۲۰۲۵ می‌پردازد:

  •  چگونگی متمایز شدن و پیشرو ماندن خرده‌فروشان
  •  استفاده از هوش‌مصنوعی مولد (GenAI) برای بهبود کسب‌وکار
  •  گسترش برنامه‌های وفاداری مشتریان
  •  تقویت مزایای عضویت برای ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان
  •  هوش‌مصنوعی مولد (GenAI) پتانسیل هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده را برای رشد کسب‌وکار آزاد می‌کند.

کسب‌وکارهای پیشرو در حوزه هوش‌مصنوعی، هوش‌مصنوعی مولد (GenAI) را با هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده ترکیب می‌کنند. درحالی‌که تب GenAI همچنان ادامه دارد و شرکت‌ها از افزایش بهره‌وری آن گزارش می‌دهند، این فناوری به‌تنهایی محدودیت‌هایی دارد، به همین دلیل شرکت‌های پیشرفته به‌جای استفاده مجزا از GenAI، از آن برای بهبود عملکرد هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده بهره می‌برند:

GenAI می‌تواند دقت مدل‌های هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده را افزایش دهد. این فناوری می‌تواند داده‌های غیرساختاریافته را ادغام کند، داده‌های مصنوعی تولید و سناریوهای کسب‌وکار ممکن را شبیه‌سازی کند.

GenAI می‌تواند براساس بینش‌های ارائه‌شده توسط هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده استراتژی‌های قابل‌اجرا ایجاد کند.

با ترکیب این دو فناوری، کسب‌وکارها می‌توانند تصمیمات سریع‌تر و آگاهانه‌تری بگیرند. این امر به افزایش درآمد از طریق کاهش ریزش مشتری، شناسایی فرصت‌های جدید و پیش‌بینی تقاضا منجر خواهد شد. علاوه بر اینها، سودآوری را با بهینه‌سازی عملیات و کاهش ناکارآمدی‌ها بهبود می‌بخشد.

 

 

رشد سرمایه‌گذاری در GenAIو هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده در سال ۲۰۲۵

کسب‌وکارهای بیشتری به‌سمت استفاده از GenAI و هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده حرکت خواهند کرد. درحالی‌که شرکت‌های فناوری همچنان پیشتاز توسعه راه‌حل‌های نوآورانه خواهند بود، سرمایه‌گذاری در GenAI در سال ۲۰۲۵ تا ۵۰درصد افزایش می‌یابد. (براساس گزارش سپتامبر ISG) شرکت‌ها دیگر تنها برای بهبود تجربه مشتری و کارکنان از این فناوری استفاده نخواهند کرد، بلکه تمرکز آنها به‌سمت کارکردهای اصلی خرده‌فروشی، به‌ویژه در حوزه فروش و بازاریابی محصولات خواهد بود.

کسب‌وکارهایی برنده خواهند بود که توانایی تحلیل داده‌های خود را تقویت کنند. طبق مطالعه‌ای از McKinsey & Company در مارس ۲۰۲۴، استفاده از GenAI می‌تواند تاثیر اقتصادی هوش‌مصنوعی سنتی در صنعت کالاهای مصرفی را بین ۱۵درصد تا ۴۰ درصد افزایش دهد، همچنین طبق گزارش Accenture در ژوئن ۲۰۲۴، ۷۵ درصد از مدیران خرده‌فروشی GenAI را عامل کلیدی در رشد درآمد کسب‌وکار خود می‌دانند.

 پیش‌بینی‌ها:

 افزایش سود ناخالص محصولات از طریق برنامه‌ریزی دقیق‌تر موجودی و تنوع محصول. خرده‌فروشان با کمک هوش‌مصنوعی می‌توانند واکنش سریع‌تری را به متغیرهای پیچیده‌ای مانند شرایط آب‌وهوایی، کشش قیمتی و داده‌های شبکه‌های اجتماعی نشان دهند تا محصول مناسب را در کانال فروش مناسب عرضه کنند.

 توسعه محصولات جدید با سرعت بیشتر، منابع کمتر و کاهش ضایعات. ترکیب قدرت GenAI و هوش‌مصنوعی پیش‌بینی‌کننده فرآیند توسعه محصول را سریع‌تر خواهد کرد، مثلا از طریق تحلیل سیگنال‌های فرهنگ‌عامه برای پیش‌بینی روندهای آینده.

 

چالش‌های پیش روی غول‌های تجارت الکترونیک چین

Shein ،Temu و TikTok Shop پس از رشد سریع و چشمگیر، اکنون با چالش‌های جدیدی روبه‌رو هستند. این شرکت‌های تجارت الکترونیک- که تمرکز اصلی‌شان روی تجارت موبایلی است با ترکیبی از قیمت‌های فوق‌العاده پایین، بازاریابی دیجیتال تهاجمی و تجربه خرید اعتیادآور توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده‌اند.

اما درحال‌حاضر فشارهای قانونی و رقابتی بر این سه پلتفرم افزایش یافته است و آنها را به نوآوری و تغییر در شیوه‌های کسب‌وکار خود مجبور خواهد کرد.

 

 

مقامات تهدید به حضور خود در ایالات‌متحده می‌کنند. این شرکت‌ها تحت‌بررسی به‌دلیل رقابت ناعادلانه، حریم خصوصی داده‌ها، نگرانی‌های امنیت ملی، نقض‌های پایداری و شیوه‌های نامناسب کاری قرار دارند.

طبق قانونی که در آوریل 2024 تصویب شد، TikTok با یک مهلت روبه‌رو است تا سهام خود را واگذار کند یا به‌دلیل اینکه دولت چین ممکن است به داده‌های کاربران دسترسی پیدا کند و از اپلیکیشن برای گسترش تبلیغات استفاده کند، ممنوع شود. Temu و Shein با تعداد فزاینده‌ای از دعاوی کلاس‌اکشن و تحقیقات در زمینه‌های حریم خصوصی داده‌ها، نقض حقوق تکثیر و ایمنی محصول روبه‌رو هستند. شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی درحال مبارزه با این بازیکنان جدیدند. Amazon چندین ابتکار برای حفظ سهم غالب خود در تجارتالکترونیک دارد، ازجمله کمیسیون‌های پایین‌تر برای فروشندگان پوشاک؛ راه‌اندازی یک فروشگاه تخفیفی شبیه به Temu با نام Haul و حتی قرارداد تبلیغات خریدی با TikTok. Walmart به‌سرعت بازار آنلاین خود را با فروشندگان ثالث از چین گسترش و خدمات حمل‌ونقل ارائه می‌دهد. رشد پایدار نیازمند نوآوری خلاقانه است. با ریشه‌هایی در بازار بسیار رقابتی چین، Shein ،Temu و TikTok درحال حرکت سریع برای پیشی‌گرفتن از رقبا هستند. آنها درحال تنوع‌بخشی، ایجاد شراکت‌ها و تکامل مدل‌های کسب‌وکار خودند

 پیش‌بینی‌ها:

 فروشگاهTikTokبرای ماندگاری است. ترامپ مخالفت خود را با ممنوعیت اعلام کرده است، هرچند مشخص نیست دولت جدید چه اقدامی (در صورت وجود) اتخاذ خواهد کرد. با رشد فروشگاه TikTok، شرکت مادر ByteDance ممکن است به‌دنبال جداسازی کسب‌وکار تجارتالکترونیک خود باشد و از قدرت خالقان محتوا و پخش زنده برای تحریک تجارت اجتماعی بهره ببرد.

 Shein به عمق بیشتری در زمینه «زنجیره تامین به‌عنوان خدمت» خواهد پرداخت. برندهای بیشتری از فناوری سفارشی شین و بازار آن برای رقابت با بازیکنان بزرگ‌تر مد سریع استفاده خواهند کرد.

 Temu به چالش «فروشگاه همه‌چیز» خواهد پرداخت. جبهه بعدی در مبارزه Temu علیه Amazon بر مواد غذایی با هزینه پایین خواهد بود. Temu ممکن است با معرفی مفهوم خرید مواد غذایی گروهی و گیمیفیکیشن‌شده که اپلیکیشن خواهرش Pindouduo در چین را بسیار محبوب کرده است، به مصرف‌کنندگان خسته از تورم جذابیت پیدا کند.

فشار روزافزون باعث خواهد شد که طول بلند شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی تحت‌فشار قرار گیرند، حتی ورود شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی جدید- RMNها- نیز نخواهد توانست سهم بودجه تبلیغاتی اختصاص‌یافته به دو غول بزرگ را کاهش دهد. Amazon و Walmart مجموعا بیش از 84 درصد از تمام هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای خرده‌فروشی را در سال 2025 جذب خواهند کرد که نشان‌دهنده تسلط گسترده و بی‌چون‌وچرای آنها در این حوزه است. سهم بودجه تبلیغاتی اختصاص‌یافته به سایر شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی بین سال‌های 2019 تا 2024 کمتر از یک درصد افزایش یافته است. درحالی‌که این سهم پنج‌برابر بزرگ‌تر از سال 2019 شده است، همچنین به‌طور قابل‌توجهی شلوغ‌تر شده و خرده‌فروشان بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری تبلیغاتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. خرده‌فروشان هنوز در پاسخ به درخواست‌های تبلیغ‌کنندگان برای استانداردسازی و شفافیت اقدامی نکرده‌اند. درحالی‌که انجمن‌های صنعتی با ارائه دستورالعمل‌هایی برای استانداردسازی زمینه‌سازی کرده‌اند، همه خرده‌فروشان انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارند. درنهایت پیشرفت آهسته احتمالا به‌نفع بزرگ‌ترین بازیگران خواهد بود. چالش عمیق‌تر: شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی (RMN) که به سرمایه‌گذاری از سوی تبلیغ‌کنندگان کالاهای مصرفی روزانه (CPG) وابسته‌اند، در سال 2025 با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد، زیرا پیش‌بینی می‌شود  هزینه تبلیغات دیجیتال این صنعت تنها 6.1 درصد رشد داشته باشد که کندی شدیدی نسبت به رشد دورقمی سال‌های 2023 و 2024 خواهد بود. در سال ۲۰۲۵، شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی که بخش بزرگی از بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده‌اند، با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهند شد. بسیاری از خرده‌فروشان کوچک و متوسط، به دلیل نداشتن حضور دیجیتال قوی، نمی‌توانند تنها از طریق کانال‌های دیجیتال خود، درآمد چشمگیری کسب کنند. به همین دلیل، آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای گسترش دسترسی خود هستند، از جمله استفاده از کانال‌های دیجیتال خارج از پلتفرم‌های خود. این کانال‌ها می‌توانند به بودجه‌های تبلیغاتی دسترسی داشته باشند که معمولاً برای افزایش آگاهی از برند در مراحل اولیه بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، موفقیت در این روش چه در فضای دیجیتال خارج از پلتفرم و چه در فروشگاه‌های فیزیکی نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است. این سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم، توسعه فناوری و جذب متخصصان ضروری خواهد بود.

 

 

  پیش‌بینی‌ها:

 تبلیغ‌کنندگان با منابع محدود، هزینه‌های RMN را در شبکه‌های کمتری متمرکز خواهند کرد. بازیگران بزرگ RMN از این تغییر به نفع خود بهره‌برداری خواهند کرد و درعین‌حال، به‌ضرر ورودی‌های جدید.

 پلتفرم‌های فناوری تبلیغات از این فرصت بهره خواهند برد، زیرا خرده‌فروشان کوچک و متوسط به‌دنبال راه‌حل‌های آماده برای استفاده‌اند. با توجه به هزینه و پیچیدگی‌های مربوط به RMN‌ها، برخی خرده‌فروشان- که تلاش کرده‌اند این سیستم‌ها را به‌صورت داخلی بسازند- به ارائه‌دهندگان ثالث برون‌سپاری خواهند کرد.

 خرده‌فروشانی که نتوانند به‌طور قاطع عمل کنند، از رقبا عقب خواهند ماند. برخی از آنها تصمیم خواهند گرفت که از آرزوهای RMN خود فراتر از برون‌سپاری قابلیت‌های اساسی دست بردارند، درحالی‌که برخی دیگر به‌طور کامل کنار خواهند کشید.

 

خرده‌فروشان سهم بیشتری از محتواهای رسانه‌ای و سرگرمی خواهند داشت

از بازی‌های درون‌برنامه‌ای گرفته تا فیلم‌های سینمایی، برندها و خرده‌فروشان می‌خواهند با محتوای انحصاری با مشتریان ارتباط برقرار کنند. در دنیای رسانه‌ای پراکنده و روزبه‌روز کم‌تبلیغ‌تر، شرکت‌ها درحال پیدا کردن راه‌های جدید برای رسیدن به مخاطبان و ایجاد تمایل به برندند. بسیاری از برندها و خرده‌فروشان همچنین از محتوای سرگرمی برای تقویت برنامه‌های وفاداری، افزایش دانلود اپلیکیشن‌ها و افزایش تعامل استفاده می‌کنند. برنامه‌های وفاداری گیمیفیکه‌شده پیچیده‌تر می‌شوند. رستوران‌های خدمات سریع (QSRs) و سایر خرده‌فروشان فراتر از بازی‌های چرخ‌گردان و کارت‌های دیجیتال پیشرفت کرده‌اند.Ulta Beauty از روند بازی‌های کلمات بهره برده و یک بازی جدید وفاداری راه‌اندازی کرده که شبیه به بازی Wordle نیویورک‌تایمز است که بخشی از آزمایشی است که ده‌ها بازی وفاداری مختلف را تست کرده است. Burger King امسال دو بازی منتشر کرد تا یک محصول جدید و سالگرد 70 سالگی خود را تبلیغ کند. پلتفرم‌های دیجیتال متعلق به خرده‌فروشان برای میزبانی محتوا استفاده می‌شوند. Chick-fil-A اعلام کرد اپلیکیشن جدید Play خود را راه‌اندازی خواهد کرد که شامل مجموعه‌ای از محتوای ویدئویی، صوتی و بازی‌هایی است که به‌طور خاص برای خانواده‌ها با کودکان خردسال طراحی شده است. برخی برندها و خرده‌فروشان حتی شرکت‌های تولید خود را راه‌اندازی کرده‌اند. Starbucks و LVMH همراه بسیاری از برندهای دیگر، شرکت‌های تولیدی خود را راه‌اندازی کرده‌اند که به تولید محتوای ویدئویی با کیفیت بالا اختصاص دارد. در برخی موارد، مانند LVMH، هدف از این کار ایجاد محتوایی است که داستان برند را بیان کند. در همین حال، Starbucks Studios محتوای اصلی تولید می‌کند تا برند را با هنرهای خلاقانه بیشتر هماهنگ کند.

 

 

پیش‌بینی‌ها:

 برندهای بیشتری شرکت‌های تولیدی راه‌اندازی خواهند کرد که مرز بین محتوای برند شده و سرگرمی را محو می‌کند. برندهای آرمانی- به‌ویژه در حوزه‌های زیبایی، خودروهای لوکس و مد- محتوای ویدئویی ایجاد خواهند کرد، ازجمله محتوای مرتبط با برند برای قرار دادن محصولات و دیگر ابتکارات بازاریابی.

 خرده‌فروشان کانال‌های خود را به روش‌های جدیدی برای حفظ تعامل مخاطبان استفاده خواهند کرد. محتوای اپیزودیک و بازی‌های روزانه به‌عنوان محرک‌های کلیدی برای تعامل در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها ظاهر خواهند شد.

 محتوای استریم و دیگر سرگرمی‌های درون‌برنامه‌ای برای بازاریابی عملکردی و درنهایت رسانه‌های خرده‌فروشی استفاده خواهند شد. برندها و خرده‌فروشان از بینش‌های مصرف‌کننده برای هدف‌گیری بهتر مشتریان بهره‌برداری خواهند کرد و سپس فضای تبلیغاتی را در اطراف محتوای تولیدشده توسط داده‌های اختصاصی خود خواهند فروخت.

emarketer.com

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , هوش مصنوعی , خرده فروشی 2025 , روند خرده فروشی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان