خیابانVia Montenapoleone در میلان بهعنوان گرانترین خیابان خرید جهان معرفی شده و از Fifth Avenue در نیویورک پیشی گرفته است. این نخستین بار در ۳۴ سال اخیر است که یک شهر اروپایی در صدر فهرست گرانترین مناطق تجاری جهان قرار میگیرد.
جزئیات رتبه بندی جدید
براساس گزارشMain Streets Across the World از سوی گروه بینالمللیCushman & Wakefield، Via Montenapoleone اکنون با نرخ اجاره سالانه بیش از ۲۰,۰۰۰ یورو در هر مترمربع بهعنوان گرانترین منطقه تجاری جهان شناخته شده است. این رقم در مقایسه با Fifth Avenue در نیویورک که نرخ اجارهاش ۱۹,۵۳۷ یورو در هر مترمربع است، بیشتر است.
این افزایش نرخ اجاره ناشی از افزایش ۳۰ درصدی اجاره در دو سال اخیر و همچنین تقویت ارزش یورو دربرابر دلار بوده است. بهعلاوه، Kering کمپانی مادر برند معروفGucci در یکی از معاملات بزرگ املاک اروپا در دوسال گذشته، در اوایل سال جاری در این خیابان مکان تجاری مهمی خریداری کرد.
مکان تجاری مهم برندهای لوکس جهانی
خیابانVia Montenapoleone بهرغم طول ۳۵۰ متری خود، میزبان برندهای بزرگ جهانی در دنیای مد و تجمل است. برندهایی همچون Fendi، Dior، Valentino، Loro Piana، Tod’s، Bottega Veneta و Versace در این خیابان شعبه دارند و در هفتههای مد میلان حضور پررنگی دارند.
در مقایسه با Galleria Vittorio Emanuele II، یک مرکزخرید تاریخی و شیک دیگر در میلان که بسیاری از همین برندها در آن حضور دارند،Via Montenapoleone فضایی خصوصیتر و تجملیتر دارد.
علل اصلی افزایش نرخ اجاره
کارشناسان بر این باورند که افزایش اجاره در این خیابان نهتنها بهدلیل شهرت برندهای جهانی، بلکه بهدلیل کمبود فضا و عرضه محدود نیز بوده است.
Diletta Giorgolo، رئیس بخش مسکن شرکت Sotheby’s International Realty در ایتالیا، در این باره گفت: «قیمتها بسیار بالا هستند، نهتنها بهدلیل جایگاه خیابان، بلکه بهدلیل نبود املاک برای اجاره یا خرید. زمانی که مکانی در این خیابان به بازار میآید، قیمتها به سطوح غیرقابلمحاسبهای میرسند.»
او همچنین اشاره دارد که ارزش املاک در این منطقه حتی درطول دوره پاندمی به افزایش خود ادامه داده است.
دیگر مناطق درحال رشد
گرچه Via Montenapoleone در صدر فهرست گرانترین مناطق تجاری جهان قرار دارد، اما مناطقی مانند Váci utca در بوداپست، Omotesando در توکیو،Midosuji در اوساکا، Design District در میامی و Indiranagar 100 Feet Road در بنگلور نیز درحال افزایش نرخ اجارهاند.
توجه به توریستها و تغییرات جهانی
علت اصلی جایگاه برتر میلان در فهرست گرانترین خیابانها، لزوماً تعداد زیاد گردشگران نیست. در سال گذشته، پاریس با ۵۰ میلیون بازدیدکننده، نیویورک با ۶۰ میلیون بازدیدکننده و هنگکنگ با ۳۴ میلیون بازدیدکننده از میلان با ۸.۵ میلیون بازدیدکننده جلوتر بودند.
بااینحال، میلان با سیاستهایی مانند خرید بدونمالیات برای گردشگران غیراتحادیه اروپا و برگزاری رویدادهای بینالمللی، بهویژه 2015 Milan Expo، موفق شده است تعداد زیادی از خریداران بینالمللی را جذب کند.
خاطرات از طراحی و مد
JJ Martin، طراح معروف آمریکایی- که طی دودهه اخیر برندLa DoubleJ را در میلان تاسیس کرده و نماد مد لوکس میلان شناخته میشود- در این باره گفت: «من بهعنوان یک طراح بسیار خوشحالم که میلان مرکز مد جهان شناخته شده است؛ این موفقیت از دانش، کیفیت، تجربه و خلاقیت عمیق ایتالیا و فرهنگ مد این کشور سرچشمه میگیرد.»
او میافزاید که آنچهVia Montenapoleone را از دیگر مقاصد خرید لوکس جهان متمایز میکند، این است که: «در اینجا تجربههایی فراتر از خرید وجود دارد؛ میتوانید یک بشقاب پاستای عالی و یک لیوان شراب خوب را نیز تجربه کنید.»
نتیجهگیری
Via Montenapoleone نهتنها بهدلیل نامهای تجاری مشهور، بلکه بهدلیل تاریخ غنی، تقاضای زیاد برای اجاره، کمبود عرضه و سیاستهای اقتصادی، اکنون به گرانترین خیابان خرید جهان تبدیل شده است. این تحول نشاندهنده تغییرات جدید در بازار املاک تجاری لوکس و رونق بینظیر میلان در دنیای مد و خریدهای تجملی است.