تاثیر تکنولوژی بر رشد سریع خردهفروشی
با وجود تاثیرات مخرب اجتماعی، فردی و اقتصادی ویروس کرونا بر صنعت دنیا، ردهبندی 100 برند برتر جهان در سال 2020 ثابت میکند ارزش برندهای برتر 9/5درصد افزایش داشته است.
به عبارت بهتر ارزش مجموع 100 برند برتر دنیا، پنجتریلیوندلار آمریکا گزارش شده که معادل کل سرانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در یک سال است. از سال 2006 و زمانی که برای اولینبار ارزش مجموع برندهای برتر دنیا به یک تریلیوندلار رسید، ارزش برندهای برتر جهان 245درصد رشد داشته است.
جدول 100 برند برتر دنیا نشان میدهد مارکهای معتبر در مقایسه با بحران اقتصادی دنیا در سال 2006، طی دوره شیوع ویروس کرونا بیشتر انعطافپذیر و کمتر منفعل و در راه فرار بودند و در یک سال گذشته رشد 227میلیارددلاری را در عرصه ارزش برند تجربه کردند. در چنین شرایطی اسامی معتبر تجاری دنیا به مراتب کمتر از آنچه تصور میشد و انتظار میرفت از پیامدهای هولناک ویروس کرونا ضربه خوردند. آمار ثبت شده در بازه زمانی آوریل (دوره اوج شیوع جهانی ویروس کرونا) در زمینه ارزش برندها در بازارهای جهانی و سهام، نشاندهنده آیندهنگری و سرمایهگذاری طولانیمدت برندها، بدون توجه به بحرانهای موقت و محدودکننده است؛ آنچه مانند یک برگ برنده رخ مینمایاند. اگر تبعات دوران همهگیری ویروس را در نظر نگیریم، ارزش 100 برند برتر دنیا 9درصد افزایش داشته است.
صدر جدول در اختیار آمازون
آمازون با 9/32درصد رشد و ارزش برندی به میزان 9/415میلیارددلار در رده اول ارزشمندترین برندهای دنیا ایستاد. این غول بزرگ صنعت خردهفروشی که اولینبار در سال 2006 به فهرست 100 برند برتر دنیا راه یافت، امسال 100میلیارددلار افزایش ارزش را تجربه کرد؛ تقریبا معادل یکسوم کل رشد 100 برند برتر دنیا!
غوغای تکنولوژی
امسال برندهای عرصه تکنولوژی به پیشتازی در جدول 100 برند برتر دنیا ادامه دادند؛ به حدی که بیش از یکسوم (37درصد) مکانها را به خودشان اختصاص دادند و در مجموع 10درصد رشد ارزش داشتند. اپل با 14درصد رشد و 2/352میلیارددلار ارزش پشت سر آمازون در رده دوم ایستاد و مایکروسافت با 30درصد رشد و رسیدن به عدد 5/326 میلیارددلار سرمایه در مکان سوم قرار گرفت. گوگل ضمن در نظر گرفتن برنامههای متنوع و بهکارگیری شیوههای خلاقانه جدید با مجموع6/323میلیارددلار و افزایش پنجدرصدی جایگاه چهارم را اشغال کرد.
غوغای آسیاییها
برندهای آسیایی یکچهارم رتبههای 100 برند برتر دنیا را از آن خودشان کردند. چینیها با 17 برند سرآمد هستند و علیبابا که با 16درصد افزایش، ارزش برندش به 5/152میلیارددلار رسید در رده ششم یک پله بالاتر از تنسنت بهعنوان ارزشمندترین برند چینی انتخاب شد. نکته جالب، ارزشمند شدن عناصری مانند خلاقیت و ابتکار از یکسو و افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی از سوی دیگر است. در چنین بستری، برند تیکتوک که در زمینه تولید ویدئوهای محتوایی کوتاه در شبکههای اجتماعی فعال شده، بیشترین رشد را بهعنوان تازهوارد فهرست 100 برند برتر دنیا داشت. ارزش 9/16میلیارددلاری، این برند را در رده هفتادونهم قرار داد. در واقع تداوم رشد برندهای برتر نشان میدهد با وجود کرونا اوضاع بهتر از بحران اقتصادی سالهای 2008 و 2009 است و برندها چون ارزش سرمایهگذاری و برندسازی را بهتر درک کردهاند، قدرتمندتر از یک دهه قبل با مشکلات مواجه میشوند. در دورانی که کرونا به بزرگ و کوچک دنیای تجارت رحم نمیکند، سرمایهگذاری مناسب، راه نجات مناسبی تلقی میشود.
وجه تمایز خردهفروشی
صنعت خردهفروشی به کمک عنصر مهمی به نام «تجارت الکترونیک»، سریعترین رشد(21درصد) را نسبت به سایر عرصهها در جدول برندهای برتر تجربه کرد و قدرت خودش را به معرض نمایش گذاشت. بیش از نیمی از برندها در عرصه رسانه و سرگرمیسازی در جمع 20 برند دارای سریعترین رشد دیده میشوند. نتفلیکس با هشت پله صعود، 34درصد افزایش رشد و ارزش 9/45میلیارددلاری به رده بیستوششم رسید. اینستاگرام با 15 پله صعود و ارزشی به اندازه 5/41میلیارددلار به رده بیستونهم ارتقا یافت. لینکدین 9/29میلیارددلاری، 18درصد افزایش ارزش داشت و ایکسباکس هم با 6/19میلیارددلار ارزش برند 22 پله جهش را تجربه کرد تا به رده شصتوپنجم برسد. برندهایی مانند آمازون، علیبابا و جیدی به لطف خلاقیت و چابکی در دوران کرونا همپا با نامهای سنتیتری مانند والمارت و به کمک تجارت الکترونیک رشد کردند. تجارت الکترونیک و فروش آنلاین به برندهای ورزشی و آن دسته از صاحبان صنایع که در تعامل مستقیم و مثبت با مشتریان بودند هم کمک زیادی کرد؛ به حدی که «لولولمون» با تغییر کاربری از تولید لباس یوگا به عرضه البسه سایر ورزشها 40درصد رشد ارزش برند داشت و سرمایه خودش را به 7/9 میلیارددلار رساند. در واقع خلاقیت و نوآوری عاملی است که مانع سقوط ارزش برندها در عصر کرونا شده است. نامهای معتبری مانند آمازون، اپل و گوگل ضمن آسانتر کردن دریافت خدمات برای مشتریان با راهکارهای خلاقانه، آینده بهتری برای خودشان ترسیم کردهاند.
نکات کلیدی
مسترکارت به لطف توجه به مولفههایی مانند زنجیره قدرتمند مشتریان، تلاش برای بهبود اکوسیستم جغرافیایی و البته ارتباط تنگاتنگ با خریداران برای اولینبار در جمع 100 برند برتر قرار گرفت.
علاوهبر «تیکتوک»، «یونایتدهلثکر»، «بانک چین»، «لنکوم» و «پپسی» هم برای نخستینبار در زمره 100 برند برتر دنیا جای گرفتند.
برندهای مرتبط با محیط زیست و اکوسیستم، امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و برند «هایر» با قرار گرفتن در رده شصتوهشتم، پرچمدار این مدل برندها بود.
برندهای آمریکایی بیش از نیمی و آسیاییها یکچهارم فهرست 100 برند برتر دنیا را به اشغال خودشان درآوردهاند. پس از چین با 17 برند، ژاپن با دو نام تویوتا و انتیتی، بیشترین سهم را در بین آسیاییها داشت.
از آنجا که پایداری یک برند برای مشتریان اهمیت زیادی دارد، مردم امسال به اسامی قدیمی در تولید لوازم لوکس روی خوش نشان دادند و بر این اساس، چهار برند لوکس به سردمداری لوییویتون رده نوزدهمی (با ارزش برندی معادل 8/51میلیارددلار) در جمع 100 برند برتر دنیا دیده شدند.
از مجموع 10 برند برتر دنیا، هشت برند آمریکایی هستند و دو برند دیگر به صنعت خردهفروشی اختصاص دارند. لازم به توضیح است که مکدونالد نماینده صنعت غذا و نوشیدنی (یکی از زیرشاخههای خردهفروشی) محسوب میشود و صددرصد فعالیتی مرتبط با این صنعت دارد.
منبع: IMAGESRETAILME.COM