
در دنیای پررقابت صنعت پوشاک، برندهای ایرانی با چالشهای متعددی روبهرو هستند؛ از تأمین مواد اولیه باکیفیت گرفته تا رقابت با برندهای خارجی. اما نیلوفر احمدزاده، بنیانگذار برند بلونیل، با نگاهی متفاوت به این صنعت ورود کرد. او که با تحصیلات حقوقی، سالها در حوزههای تجاری فعالیت داشته، در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت برندی ایرانی با استانداردهای بینالمللی راهاندازی کند. بلونیل نهتنها بر تولید پوشاک باکیفیت تمرکز دارد، بلکه با ایجاد فضایی متمایز در فروشگاهها و راهاندازی استودیوی عکاسی حرفهای، به دنبال ارتقای تجربه خرید مشتریان و بهبود نمایش محصولات در فضای دیجیتال است.
لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد تحصیلات و سوابق فعالیتهای تجاری و بازرگانیتان توضیح دهید.
نیلوفر احمدزاده، مالک برند بلونیل هستم. تحصیلاتم در رشته حقوق بوده، اما از سالها قبل در حوزههای مختلف تجاری، هم در داخل ایران و هم در بازارهای بینالمللی فعالیت داشتهام. ورود من به صنعت پوشاک از سال 1396با تولید محدود آغاز شد و به مرور با شناخت بیشتر از نیاز بازار و مشتریان، مسیر رشد برند بلونیل را شکل دادم.
چه زمانی برای اولینبار به فکر تولید پوشاک افتادید؟ از تولد بلونیل برایمان بگویید.
ایده تاسیس بلونیل در سال ۱۴۰۱ شکل گرفت، با این هدف که علاوهبر اشتغالزایی، با توجه به احساس خلأ یک برند پوشاک ایرانی باکیفیت که بتواند با برندهای بینالمللی رقابت کند و اینکه فضایی مشابه کشورهای دیگر در ایران وجود نداشت که بتوانم پوشاک روزمره خود را تهیه کنم، تصمیم گرفتم برندی باکیفیت با فضایی متفاوت را خلق کنم.
از ابتدا چابکی و سرعتعمل از ارزشهای ما بوده و با وجود چالشهای فراوان موفق شدیم سه شعبه فیزیکی با مجموع ۱۴۰۰ متر فضا و یک کارخانه ۷هزار متری راهاندازی کنیم. در آغاز چالشهایی مانند تیراژ پایین تولید و هزینههای بالای اجاره فروشگاه در مراکز خرید را داشتیم، اما با استراتژیهای درست توانستیم رشد کنیم.
چه عناصری از طراحی یا متریال محصولات بلونیل را متمایز میکند؟ آیا این ویژگیها براساس بازخورد مشتریان شکل گرفتهاند؟
از شروع کار بر کیفیت متریال، طراحی منحصربهفرد و ایجاد تجربهای متفاوت برای مشتریان تمرکز داشتهایم. بلونیل از مواد اولیه متفاوت و خاص بهره میبرد و محصولاتمان شامل پوشاک زنانه و مردانه متنوع است. علاوهبر این، فضای فروشگاهی ما بهشکلی طراحی شده که حس خوبی به مشتریان بدهد. این ویژگیها ابتدا براساس دیدگاه و استراتژی برند بود، اما در ادامه بازخورد مشتریان و تحلیل رفتار خرید آنها به بهینهسازی محصولات بلونیل کمک کرده است.
برای همکاری با طراحان لباس چه مواردی مدنظر شماست؟ چه مهارتهایی را لازم میدانید و چگونه بین خلاقیت، کیفیت و نیاز مشتری تعادل برقرار میکنید؟
برای همکاری با طراحان، خلاقیت، انعطافپذیری و چابکی اهمیت زیادی دارد. ما انتظار داریم طراحان با نرمافزارهای روز طراحی آشنا باشند و توانایی تحلیل ترندهای جهانی و نیازهای مشتریان ایرانی را داشته باشند. سختترین بخش در طراحی، برقراری تعادل بین خلاقیت، کیفیت و نیاز بازار است که ما این موارد را در اتاق فکر طراحی بلونیل با بررسی ترندها، دادههای مشتریان و اطلاعات فروش انجام میدهیم.
درحالحاضر چند نفر بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در زنجیره تولید و فروش شما مشغول به کارند؟
95 نفر بهصورت مستقیم در مجموعه بلونیل فعالیت میکنند و حدود 250 نفر نیز بهصورت غیرمستقیم در زنجیره تامین و تولید با ما همکاری دارند.
آیا در محصولات خود از فناوریهای نوین (مثل پارچههای هوشمند یا تکنیکهای جدید تولید) استفاده میکنید؟
بله، یکی از وجه تمایزهای ما استفاده از متریال خاص و بهروز است. بهعلاوه کارخانه تولید بلونیل به جدیدترین تجهیزات تولید مجهز شده تا بتوانیم هم کیفیت را بالا ببریم و هم فرآیند تولید را بهینه کنیم.
ما در کارخانه بلونیل با استفاده از تجهیزات اتوماتیک و نیمهاتوماتیک، با ظرفیت تولید ماهانه 50 هزار کالا کلیه مراحل از الگوسازی تا برش و دوخت را با بالاترین کیفیت انجام میدهیم.
اگر برندهای خارجی وارد ایران شوند، برخی برندهای داخلی دچار چالش خواهند شد. چه توصیهای برای برندهای ایرانی دارید؟
یکی از چالشهای اصلی برندهای ایرانی دسترسی محدود به مواد اولیه باکیفیت و هزینههای بالای تولید (مانند مالیات و سایر هزینههای جانبی) است. برای رقابت با برندهای خارجی باید بر هویت برند، شناخت رفتار مصرفکننده و تجربه خرید مشتریان تمرکز کرد، همچنین داشتن زیرساختهای قوی مثل کارخانه و مدیریت زنجیره تامین میتواند به افزایش رقابتپذیری کمک کند.
برند بلونیل اکنون دارای چه تعداد شعبه است؟
بلونیل درحالحاضر سه شعبه فیزیکی فعال دارد و فروش آنلاین از طریق سایت رسمی برند انجام میشود.
آیا برنامهای برای ورود به بازارهای بینالمللی دارید؟
بله، از همان ابتدا یکی از اهداف اصلی ما صادرات پوشاک باکیفیت ایرانی بوده است. اکنون درحال آمادهسازی زیرساختها در کشور اماراتیم تا بهزودی وارد این بازار شویم.
تجربه حضور در نمایشگاه ایران ریتیلشو برای برند شما چگونه بود؟
حضور در این نمایشگاه فرصت معرفی بهتر برند به همکاران، ارتباط با تامینکنندگان و آشنایی با سایر برندها را فراهم کرد.
با توجه به اینکه بلونیل لاین B2B خود را راهاندازی کرده است، این نمایشگاه به ما کمک کرد تا با برندهایی ارتباط بگیریم که به تولید محصول باکیفیت نیاز دارند.
برنامههای آینده بلونیل در حوزه طراحی محصولات و جلب رضایت مشتری چیست؟
نزدیکترین برنامه ما، راهاندازی لاین VIP بلونیل در کشور امارات است. درکنار اینها باشگاه مشتریان بلونیل با بیش از ۳۰ هزار عضو درحال توسعه است و قصد داریم ارتباط نزدیکتری با مشتریان داشته باشیم.
چرا تصمیم گرفتید یک استودیو عکاسی راهاندازی کنید؟
در دنیای امروز، محتوا و فضای مجازی نقش کلیدی در برندینگ و فروش دارند. در صنعت پوشاک ایران، کمبود استودیوی حرفهای حس میشد؛ استودیویی که بتواند تصاویر و ویدئوهای باکیفیت تولید کند. ما این نیاز را در مجموعه بلونیل دیدیم و تصمیم گرفتیم جهت بالا بردن سطح تولید محتوای برندهای حوزه خردهفروشی ایران استودیوی عکاسی خود را راهاندازی کنیم.
هدف اصلی شما از این استودیو چیست و چه نقشی در فعالیتهای بلونیل دارد؟
اگر یک کالکشن عالی و متمایز تولید کنیم، اما نتوانیم آن را بهخوبی نمایش دهیم، فرصت بزرگی را از دست دادهایم. این استودیو به ما کمک میکند تا محصولات را با تصاویری حرفهای، دقیق و جذاب به مشتریان معرفی کنیم و درکنار آن، تولید محتوای حرفهای برای تبلیغات و فضای دیجیتال داشته باشیم.
چه کمبودی در بازار احساس کردید که تصمیم به ایجاد این استودیو گرفتید؟
در صنعت خرده فروشی ایران، هنوز به اهمیت نمایش حرفهای محصول در فضای دیجیتال توجه کافی نمیشود. بسیاری از برندها تصاویر و محتوای مناسبی برای معرفی محصولات خود ندارند. ما این خلأ را حس کردیم و تصمیم گرفتیم با ایجاد یک استودیو مجهز، کیفیت محتوای بصری را در ایران ارتقا دهیم.