برنامه وفاداری مشتریان؛ راهی برای برتری برندها

برنامه وفاداری مشتریان؛ راهی برای برتری برندها
برنامه وفاداری مشتریان؛ راهی برای برتری برندها

برنامه‌های وفاداری به‌مثابه ضربان قلب برای برندها و خرده‌فروشان عمل می‌کند. این برنامه با پاداش‌های مناسب، تشویق خریدهای تکراری و ارائه داده‌های ارزشمند به کسب‌وکارها برای بازاریابی شخصی‌شده، احساس ارزش به مشتریان می‌دهند.

برندها باید ضمن ایجاد برنامه‌ای که از اهداف آنها پشتیبانی می‌کند، ارزش ویژه خود را حفظ ‌کنند و کاربران را مجذوب خود نگه ‌دارند تا هزینه‌ها و منافع را متعادل کنند. برنامه‌های وفاداری موثر، انگیزه‌های ملموس و احساسی را ترکیب می‌کنند تا خریداران را همچنان سرگرم و نزدیک نگه دارند. برندها باید تعادل مناسبی در زمینه پاداش‌ها برای مشتری منحصربه‌فرد خود بیابند. برنامه‌های وفاداری پرطرفدار با هدیه‌های منحصربه‌فرد به مشتریان در فضای آنلاین ارزشی افزون‌تر برای مصرف‌کنندگان دارند و محتوای تولیدشده توسط کاربر در مورد هدایای رایگان و بهینه‌سازی را هدایت می‌کنند.

 

 

برنامه وفاداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیبایی Ulta Beauty عملا مترادف با موفقیت‌های این خرده‌فروش است.

امروزه 96 درصد از فروش برند مشهور از طریق این برنامه انجام می‌شود که دارای 43.3 میلیون عضو فعال است؛ 10.5 میلیون بیشتر از اعضای فعال برنامه وفاداری پیشگام Starbucks. Ulta Beauty مرتبا خریداران را به فروشگاه‌هایش می‌کشاند و داده‌های ارزشمندی را برای کمک به پیشنهاد محصولات و هدف‌یابی بازاریابی خود تولید می‌کند.

کلی ماهونی، معاون بازاریابی این برند گفت: «برنامه وفاداری ما بر امتیازدهی به مشتریان تمرکز دارد و این موتوری است که تجارت‌مان را هدایت می‌کند. شما همیشه نام ما را می‌شنوید، زیرا برنامه وفاداری برندمان واقعا به‌عنوان یک استراتژی استراتژیک دیده می‌شود

برنامه‌های وفاداری تا وقتی به‌عنوان سیستم‌های پاداش ساده طراحی شده‌اند به مشتریان انگیزه بیشتری برای خریدهای تکراری ارائه می‌دهند، اما نه‌تنها برای خطوط هوایی، کارت‌های اعتباری و برندهای تولید قهوه، بلکه برای زیبایی و مد هم در دسته مدل‌های تجاری اصلی قرار گرفته‌اند. این برنامه‌ها که تقریبا همیشه ترکیبی از امتیازهای اعطا شده و سلسله‌مراتبند در جهت ایجاد انگیزه‌ خرید از طریق تخفیف‌ها و همچنین برقراری ارتباط عاطفی با مصرف‌کنندگان گام برمی‌دارند.

 

 

برنامه وفاداری مشتریان ممکن است در دنیای فعلی بیشتر از همیشه ضروری باشند. از آنجا ‌که هزینه‌های جذب مشتری- به‌دلیل تغییرات در الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی و بازارهای تبلیغاتی- به‌شدت در نوسان است، برندها برای خریدهای تکراری و مفهوم «ارزش مادام‌العمر مشتری» اهمیت ویژه‌ای قائلند.

برنامه‌های وفاداری می‌تواند ابزار مفیدی در کاهش فشارها بر برندها باشند. براساس یک نظرسنجی در سال 2021 توسط McKinsey & Company، 65 درصد از مشتریان وقتی عضو برنامه وفاداری یک برندند با احتمال بیشتری دفعات خرید از یک برند را افزایش می‌دهند. برندها همچنین می‌توانند از داده‌های اعضای وفاداری برای هدف قرار دادن آنها با پیام‌های شخصی‌تر استفاده کنند؛ از کمپین‌های ایمیل ساده گرفته تا نمایش محصولات مبتنی بر هوش‌مصنوعی در یک برنامه تجاری.

البته هر برندی نمی‌تواند خودش را با مخاطبان و مشتریان برنامه وفاداری Ulta Beauty مقایسه کند، به‌هرحال برندها در هر اندازه‌ای به سیستم‌های وفاداری روی می‌آورند تا بتوانند مشتریان فعلی‌شان را حفظ یا مشتریان جدید را جذب کنند. راه‌اندازی برنامه وفاداری حتی برای استارت‌آپ‌های هم مفید است، چون سطح دسترسی آنها به مصرف‌کننده را آسان‌تر از حالت عادی جلوه می‌دهد. بر همین اساس طیفی از پلتفرم‌های فناوری جدید برای ادغام در سیستم‌های پرداخت آنلاین پدید آمده‌اند.

 

 

برند لوازم جانبی brandon black wood پس از معرفی محصولات مخصوص برای Black Friday در سال 2023، 300 هزار عضو را در برنامه وفاداری خود ثبت کرد.

برندایس پچیلو، مدیر بازاریابی دیجیتال در brandon black wood گفت: «مشتریان برنامه وفاداری ما افرادی متعهدند. آنها مایلند کمی بیشتر و به‌طورکلی زمان بیشتری را در فروشگاه صرف کنند.» اجرای یک برنامه وفاداری به‌سادگی ثبت‌نام اعضا و ارائه تخفیف به آنها نیست؛ برنامه‌های مختلف می‌توانند مزایای متفاوتی داشته باشند و برندها باید مراقب باشند در تخفیف‌ها زیاده‌روی نکنند تا مبادا بعدها با افزایش هزینه‌ها، مزایا را از بین ببرند. آنها موظفند با حفظ ارزش ویژه برند، مشتریان را همراه خود نگه دارند. برندهای لوکس که از تخفیف‌ها بیزارند، ممکن است به‌دنبال مشوق‌های متمرکز بر خریداران ویژه باشند. درمجموع عوامل ذکرشده باعث فروش، افزایش استقبال آنلاین، رشد عضویت و تکرار خرید مشتریان می‌شود.

موثرترین برنامه‌ها فقط خریدهای تکراری و میزان سفارش را افزایش نمی‌دهند، بلکه موضوع گفت‌وگوهای آنلاین می‌شوند و اعضا را به بزرگ‌ترین سفیران و تبلیغ‌کنندگان یک برند تبدیل می‌کنند.

 

منبع: Businessoffashion.com

تگها : فروشگاه , برندسازی , ماهنامه تجارت طلایی , برند , مشتری مداری , بازاریابی , تبلیغات , وفادارسازی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان