
بررسی روند فعالیت توسعه شعب برندهای ایرانی به روایت «شاهرخ کشاورز» موسس ماهنامه تجارت طلایی
سال۱۴۰۳ همانگونه که پیشبینی میشد سال سختی بود و تقریباً در اکثر بخشها با رشد منفی در توسعه مواجه شد و در این بین بیشترین افت مربوط به حوزه مراکزخرید است که فقط یک افتتاح کامل را در (مرکزخرید احسان) شاهد بودیم که آنهم به عمده فروشی پوشاک اختصاص دارد و در بخش مراکزخرید لایف استایل سنتر نیز فقط شاهد افتتاح (مرکزخرید دومان) در شهرک غرب تهران بودیم.
در این مسیر مراکزخریدی همچون ال مال زنجان، لکسون تهران، سامان تهران، پین پلازای شیراز، مرداس تهران، ، برج آناهید تهران، بوشهرمال و میزبان بابلسر علیرغم پیشبینیهای قبلی به افتتاح در سال ۱۴۰۳ نرسیدند و تلاش خواهند داشت تا از مشتریان خود در سال ۱۴۰۴ میزبانی کنند.
در راستای عدم افتتاح مراکزخرید جدید در بخش تفریحات و تفریح و سرگرمی اتفاقات هیجان انگیزی رقم نخورد ولی در بخش F&B افتتاح فودهال (ایران مال) و همچنین فودهاب (A1) در فرمانیه به افزایش سرانه توسعه برندهای غذایی و نوشیدنی کمک شایان توجهی کرد.
پدیده غالب در بخش مراکزخرید فعال کشور توجه به حوزه ایونت مارکتینگ بود و همچون سال قبل مراکزخرید اپال، مهرادمال کرج، هدیش مال، میکامال، شیرازمال، ایران مال بیشتر از بقیه روی این موضوع برنامه ریزی کرده بودند.
در بخش هایپرمارکتها شاهد ۲ رویکرد متفاوت بودیم، نیمه اول سال بسیار کم هیجان و ساکن و نیمه دوم سال بسیار پر تلاش و مملو از افتتاحیه به نحوی که ۲ ماه پایانی سال شاهد رقابت سنگین هایپرمارکتهای مختلف مخصوصاً هایپرمی، فستیوال و هایپرفامیلی در افتتاح شعب جدید بودیم.
البته با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش قدرت خرید مردم مشخصاً ممکن است که در سال جدید اهمیت فروشگاههای FMCG و هایپرمارکتها برای مردم بیشتر شود و با توجه به اینکه در چنین شرایطی مواد غذایی در صدر سبد خرید خانوار قرار میگیرند شاهد افزایش بیشتر شعب فروشگاههای زنجیرهای در اقصی نقاط کشور باشیم.
در بخش پوشاک و چرم نیز شاهد حرکت کم افت و خیز برندها بودیم و الگوی افتتاح یک شعبه در هر فصل الگوی غالب بود در حالیکه تعداد بسیار زیادی از برندها حتی کمتر از این معدل را در کارنامه افتتاح شعب خود در سال ۱۴۰۳ ثبت کردند و معدود برندهایی هم وجود داشتند که بالاتر از این الگو و تقریباً ۱ یا ۲ افتتاح در هر ماه را تجربه کردند.
در این بخش هم افتتاح شعب برندها در نیمه دوم سال بسیار بیشتر از نیمه اول سال بود.
در بخش تجارت الکترونیک همچنان پلتفرمها شاخصهای توسعه را نشان دادند ولی باید به این نکته توجه کرد که سهم تجارت الکترونیک در صنعت خردهفروشی کشور ما کمتر از ۸ درصد مجموع سهم بازار است که این شاخص خود بیانگر فضای کار بسیار زیاد برای این حوزه است.
و اما نکته بارز امسال توسعه فعالیتهای پلتفرمهای فروش اقساطی همچون اسنپ پی، دیجیپی، تارا، اسمارتیز، باروک، ازکیوام و .... بود که عملاً به کمک کلیه بازیگران صنعت خردهفروشی کشور آمدند و با اعطای اعتبار و اجازه پرداخت وجه کالاها در اقساط متنوع تلاش کردند بخشی از فرصتهای خرید و فروش را برای برندها جبران کنند و قدرت خرید از دست رفته مشتریان را تا حدی به آنها بازگردانند.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد امسال اسفندماه خیلی حس و حال سنوات گذشته و بازار شب عید را نداشت و عمده مراکزخرید و برندها از عدم حضور مشتری و کاهش پاخور فروش شکایت داشتند ولی علیرغم سایه سنگین رکود در شب عید امسال همچنان تولد برندهای جدید و توسعه شعب و ارتقاء توانمندیهای آنان جای امیدواری دارد.