برترین شرکت های ایران در سال 97 معرفی شدند
نتایج بیست و یکمین سال رتبهبندی شرکتهای ایرانی نشان میدهد که حجم فروش صد شرکت اول امسال براساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۲۴ درصد رشد فروش را نشان میدهد. فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۸/ ۳۲ برابر بزرگتر است. در مجموع، ۱۳ شرکت بالای فهرست ۲/ ۵۰ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل میدهد که نشاندهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکتهای بزرگ ایران است. در رتبهبندی شرکتها، علاوهبر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز سنجیده میشود. با توجه به عمومیت فهرست شرکتهای برتر ایران و وجود انواع شرکتهای تولیدی، خدماتی، بیمهای، سرمایهگذاری و بانکهای شرکتکننده در این رتبهبندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکتها، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است. نتایج این رتبهبندی براساس گروههای صنعتی ۳۲گانه نیز نشان میدهد که از نظر میزان فروش (درآمد) گروه بانکها و موسسات اعتباری با ۲۶ درصد سهم در جایگاه اول، گروه پتروشیمی با ۱۴ درصد سهم در جایگاه دوم و گروه فرآوردههای نفتی با ۱۳ درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفتهاند.
۵۰۰ شرکت برتر و بزرگ ایران در بیست و یکمین سال رتبه بندی شرکتها معرفی شدند. بر اساس گزارش سازمان مدیریت صنعتی حجم فروش صدشرکت اول سال ۱۳۹۷ بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۶۷هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۲۴درصد رشد را نشان میدهد. فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۸/ ۳۲برابر بزرگتر است. همایش بیست و یکمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر، مدیران ارشد بنگاههای برتر کشور و متخصصان این حوزه روز گذشته برگزار شد. براساس جزئیات اعلام شده در این همایش، ۱۰ شرکت اول رتبه بندی به ترتیب شامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک صادرات ایران (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) و بانک کارآفرین هستند. اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی حاکی از آن است که ۱۰شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۸/ ۲۱برابر فروش ۱۰شرکت انتهای فهرست دارند. از سوی دیگر، ۱۳ شرکت بالای فهرست ۲/ ۵۰درصد جمع فروش صد شرکت را شکل میدهد که نشاندهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکتهای بزرگ ایران است. در این رتبه بندی، شرکتها علاوه بر شاخص «میزان فروش»، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر نیز مقایسه میشوند. با توجه به عمومیت فهرست شرکتهای برتر ایران و وجود انواع شرکتهای تولیدی، خدماتی، بیمهای، سرمایهگذاری و بانکهای شرکتکننده در این رتبهبندی، برای همگن کردن رقم فروش این شرکتها، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است. در مورد بانکها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده میشود و مجموع درآمدهای بیمهای و درآمد حاصل از سرمایهگذاریها نیز در مورد شرکتهای بیمهای لحاظ میشود. پس از گزینش و رتبهبندی شرکتها بر اساس شاخص «میزان فروش»، این شرکتها بر اساس میزان فروش به دستههای صدتایی تقسیم میشوند و شرکتهای هر دسته بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مقایسه و رتبهبندی میشوند. به این نحو، شرکتهایی با هم مقایسه میشوند که از نظر اندازه تا حدودی به هم نزدیک هستند. دستهبندی شاخصها شامل «شاخصهای اندازه و رشد شرکت»، «شاخصهای سودآوری و عملکرد»، «شاخصهای بهرهوری»، «شاخصهای صادرات»، «شاخصهای نقدینگی»، «شاخصهای بدهی» و «شاخصهای بازار» است.
متولیان رتبهبندی شرکتها این موضوع را نیز یادآوری میکنند که در اقتصاد ایران، مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمتها منعکسکننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند. وجود یارانههای مختلف، دخالتهای دولت در کنترل قیمتها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمتها میشود بنابراین قیمتها قادر نیستند وضعیت واقعی رشد یک شرکت را نشان دهند. مثلا رشد فروش یک شرکت در یک اقتصاد سالم نشاندهنده افزایش قیمت محصول فروشرفته و مقدار عددی محصولات فروختهشده است. از آنجا که افزایش قیمت اساسا ناشی از افزایش کیفیت محصولات تولیدی است، در این صورت افزایش فروش، نشاندهنده رشد واقعی و سالم این شرکتها است. در حالی که در اقتصاد ایران بخشی از تغییر قیمتها یا ناشی از وجود بازارهای انحصاری یا ناشی از دخالتهای دولت در تعیین قیمت محصولات شرکتهای تولیدی است؛ بنابراین باید در مقایسه فروش شرکتها و رتبهبندی آنها از نظر فروش این مقوله را در نظر داشت. مشکل انحرافات قیمتی نهتنها مشکل فهرست رتبهبندی ۱۰۰-IMI است، بلکه در هر نوع آمار اقتصادی خود را نشان میدهد. حسابهای ملی، سبد مصرف خانوار، بودجه دولت و آمارهای مشابه همه انحرافات قیمتی را در خود دارند و تمامی واقعیتهای اقتصادی را منعکس نمیکنند.
ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان میدهد. یکی از موارد مهمی که اکنون مطرح میشود حمایت از کالای ایرانی است. طبیعی است که در این عرصه مردم برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باید بتوانند نخستین شرکتهای ایرانی را بشناسند. مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی درباره پیشینه رتبهبندی شرکتها در کشور توضیح داد: این شیوه رتبهبندی در سال ۷۷ که نخستین دوره خود را تجربه میکرد به معرفی ۱۰۰ شرکت نخست کشور پرداخت. این ۱۰۰ شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. بهتدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران، تعداد شرکتها به ۵۰۰ رسید و شاخصها نیز رشد چشمگیری داشت. وی مهمترین اهداف برگزاری این رتبهبندی را در تولید اطلاعات درباره بنگاههای اقتصادی کشور و شفافسازی در فضای کسبوکار، رتبهبندی شرکتها از نظر تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی دانست. کیانی بختیاری با اشاره به یکی از مهمترین دستاوردهای این رتبهبندی، توضیح داد: از مهمترین دستاوردهای این رتبهبندی میتوان به وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی در رشتههای تخصصی اشاره کرد. برای مثال، در حوزه سیمان چند شرکت حضور دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد رتبه کارخانههای سیمان نسبت به یکدیگر است.