گفت‌وگو با مسعود بیگدلی، مدیرعامل برند «بازلی»

گفت‌وگو با مسعود بیگدلی، مدیرعامل برند «بازلی»
گفت‌وگو با مسعود بیگدلی، مدیرعامل برند «بازلی»

«بازلی»برندی فراتر ازمرزهای ایران

برند بازلی با تمرکز بر جزئیات و طراحی‌های منحصر به فرد در صنعت پوشاک مردانه، طی یک دهه گذشته توانسته است گام‌های بلندی در میان برندهای ایرانی بردارد. مسعود بیگدلی، بنیانگذار این برند، در گفت‌وگو با ماهنامه «تجارت طلایی» از فرآیند شکل‌گیری بازلی، چالش‌های طراحی و استراتژی‌های گسترش آن در داخل و خارج از ایران می‌گوید. او بر نقش حیاتی هماهنگی تیم تأکید دارد و به بررسی برنامه‌های آینده برند و رویکرد انتقادی آن نسبت به روندهای بازار می‌پردازد.

 

لطفا در مورد سوابق فعالیت‌های تجاری‌تان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.

مسعود بیگدلی متولد ۱۳۶۹ در تهران هستم. از آغاز هدف زندگی‌ام را در ورزش حرفه‌ای جست‌وجو می‌کردم، اما پس از مدتی که مسیرم تغییر کرد علایقم در زمینه‌ مد را دنبال کردم. در همین راستا همراه با تیمی که هسته‌ آن از بیش از یک‌دهه قبل ایجاد شد، بازلی متولد شد. واژه‌ تیم را استفاده می‌کنم، چون با توجه به سابقه‌ ورزشی من، این واژه برایم بسیار ارزشمند است؛ چراکه بازلی را یک تیم می‌دانم که برای اهدافش می‌جنگد.

 

از تولد برند بازلی برایمان بگویید، اولين‌بار چه زمانی به فكر توليد پوشاک افتادید؟

با توجه به اینکه خانواده‌ در زمینه‌ پوشاک فعالیت داشتند، من با این حوزه غریبه نبودم، اما می‌خواستم با سبک و سیاق متفاوتی پیش‌بروم. به همین جهت بیش از یک‌دهه قبل، دیدن و بررسی استانداردهای برندهای مختلف در دنیا نگاه مرا به مد عوض کرد. من به این فکر بودم که این استاندارد باید در ایران اجرا شود. برای رسیدن به این نقطه باید بیشتر مشاهده و مطالعه می‌کردم و می‌آموختم و این بنا را با کمک و همراهی کسانی که به این هدف اعتقاد داشتند می‌ساختم. راهی پر از چالش اما جذاب.

 

 

 

درحال‌حاضر بازلی چند شعبه دارد؟ این شعب در کدام شهرها هستند و طی چند سال بازگشایی شده‌اند؟

بازلی ۱۶ فروشگاه در سراسر کشور دارد. امسال دهمین سال فعالیت بازلی است و مثل هر برند دیگری این 10 سال پر از فرازونشیب بود، اما توسعه‌ و رشد ما- که این سال‌ها انجام‌شده- مرهون تلاش تمام تیم بازلی است و حالا در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، شیراز، تبریز، اهواز و رشت حضور پررنگی داریم.

 

 

طراحی اوت‌فیت مردانه چه چالش‌هایی دارد؟

تفاوت در جزئیات، اوت‌فیت‌های مردانه را طی سال‌ها از یکدیگر و از برندهای مختلف متفاوت کرده است. تفاوت‌هایی به‌ظاهر ظریف، اما بسیار اثرگذار. تشخیص در اجرای درست این تفاوت‌هاست که برای مخاطب تصمیم‌سازی می‌کند و زمینه‌ انتخاب را فراهم می‌آورد. پیاده‌سازی و انتخاب هوشمندانه‌ این ظرافت‌هاست که درنهایت این محصول را بر اندام‌های مختلف متناسب جلوه می‌دهد. شاید این موضوع از شیرین‌ترین و چالش‌برانگیزتر موضوعات باشد. همین جزئیات هم باعث شد همکاری بازلی با هنرمند ترکیه‌ای (امراه) با سهولت بیشتری پیش‌رود و این همکاری تبلیغاتی نباشد، بلکه بازلی انتخاب امراه شود.

 

 

با توجه به فعالیت تخصصی شما در حوزه پوشاک مردانه، آیا لاین پوشاک زنانه را هم راه‌اندازی خواهید کرد؟

بازلی به مشتریان خود تعهد دارد که به حوزه‌ای ورود نکند مگر آنکه بهترین باشد. ورود به پوشاک خانم‌ها برای بازلی که کلیدواژه‌ آن استایل است، حوزه‌ جذابی است، اما باید در زمان مناسب و با بالاترین ظرفیت بازلی صورت گیرد تا ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کند.

 

درحال‌حاضر چه تعداد نیروی کار در مجموعه شما مشغول‌به‌کار هستند؟

با توجه به اینکه تمام فعالیت‌های بازلی در داخل مجموعه انجام نمی‌شوند و بخشی از آن برون‌سپاری شده- تا از دانش و سرمایه‌های انسانی صنعت خرده‌فروشی ایران هم استفاده شود- امروز حدود ۲۷۰ نفر مستقیم و تا هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در بازلی نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

شما هم سابقه تولید در داخل کشور را دارید و هم سابقه فعالیت در کشور ترکیه را داشته‌اید؛ چقدر فضای تولید ما با فضای تولید در ترکیه متفاوت است؟

در گذشته‌ای نه‌چندان دور سیستم‌های تولید، فضای برندینگ و خلق برند در ایران از یک روند خاص تبعیت می‌کرد و تلاشی برای تغییر آن ایجاد نمی‌شد، به همین جهت هم بسیار کندتر پیش‌می‌رفت و هم در مقابل تغییرات انعطاف کمتری از خود نشان می‌داد. اما امروز فضا کمی تغییر کرده، کلیشه‌ باید‌ها و نبایدهایی که برحسب فضای سنتی کسب‌وکار ایجاد شده بود، شکسته شده و حضور نسل‌ جدید و تغییر رویکرد بازیگران صنعت، خلاقیت و انعطاف را به فضای کسب‌وکار و خرده‌فروشی اضافه کرده است. این تفاوت امروزه اندک شده است، اما بستر تولید همچنان با موانع بسیاری مواجه است.

 

 

دلیل انتخاب بهرام رادان از میان هنرمندان به‌عنوان سفیر برند بازلی چه بود؟ به‌صورت‌کلی وجود چهره‌ سرشناس و سفیر برند چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

بازلی نمایانگر استایل و سبکی است که بدون‌مرز زمانی همیشه برازنده باشد. بهرام رادان هم با عبور از این سال‌ها همیشه به‌روز بوده و خود را به مدهای زودگذر نسپرده است. این یکی از اصلی‌ترین دلایل برای همکاری با ایشان بود. استایل او متعلق به زمان خاصی نیست و همیشه چشمگیر بوده و هست.

 

 

مشخصات و ویژگی‌های شایان‌ذکر محصولات شما- که به‌نوعی امضای شما محسوب می‌شوند- چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادم توجه به جزئی‌ترین موارد بازلی را متمایز می‌کند و یک کل متفاوت را خلق می‌کند، اما این تفاوت فقط در محصولات نباید ظاهر شود، بلکه بازلی تلاش می‌کند تجربه‌ خرید منحصربه‌فردی را برای مشتریان رقم بزند.

 

در این 10 سال فعالیت خود بزرگ‌ترین نکته‌ای که آموخته‌اید چه بوده است؟

من ایمان دارم به اینکه زاویه‌ نگاه ماست که به فرصت‌ها و چالش‌‌ها معنا می‌بخشد و گاهی ممکن است سرسختی در مقابل مشکلات و تصمیم درست در مواجهه با چالش‌‌‌ها، فرصت‌های بی‌نظیری را ایجاد کنند. صبر و یادگیری مداوم مهم‌ترین پایه‌‌های بقا در بازار متغیر امروزی است.

 

به‌عنوان آخرین سوال لطفا پیرامون برنامه‌های آتی برند بازلی در حوزه‌های توسعه شعب، طراحی، محصولات و برنامه‌هایی برای رضایت مشتری توضیح دهید.

بازلی باید بزرگ‌ترین منتقد خود باشد و این اصلی است که به آن پایبندیم و تاکنون هم سعی کرده‌ایم آن را اجرایی کنیم. همین نگاه انتقادی باعث شده برای بهبود شرایط تلاش کنیم. قطعا امروز که با شما درحال گفت‌وگو هستم زوایایی قابل‌کشفی برای ارتقا وجود دارد که ما در بازلی مدام آن را بررسی می‌کنیم. در حوزه‌ ایجاد تجربه‌ خرید، محصولات، خدمات و... امیدواریم که روزبه‌روز با تلاش و امید به آينده به‌سوی بهتر شدن قدم برداریم.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان