
در دنیایی که سرعت و سهولت پرداخت، نقش کلیدی در تجربه مشتری دارد، اپلیکیشن اسمارتیز بهعنوان یک راهکار نوآورانه، تجربهای متفاوت در خریدهای اعتباری و پرداختهای شهری ارائه میدهد. با ترکیب تکنولوژی و نیازهای روز، این پلتفرم به سازمانها و شهروندان کمک میکند تا تراکنشهای مالی خود را به شیوهای هوشمندانه مدیریت کنند. هادی ابراهیمیبسابی، مدیرعامل این مجموعه، در گفتوگو با ماهنامه «تجارت طلایی» از نقش این پلتفرم در تغییر الگوهای خرید و پرداخت میگوید.
لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد تحصیلات و سوابق فعالیتهای تجاری و بازرگانیتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.
هادی ابراهیمی بسابی متولد ۱۳۶۱ تهران هستم. تحصیلات دانشگاهی را در رشته فناوری اطلاعات شروع و گواهینامه دکترای تخصصی بین المللی در رشته مدیریت گرایش تجارت الکترونیک کسب کردم.
سال ۱۳۸۲ فعالیت در حوزه تخصصی را با کارشناسی حوزه کارت در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شروع و پس از آن طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ عهدهدار سمتهای مختلف در هلدینگ فناپ (فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد) بودم.همکاری با پردازش اطلاعات مالی پارت، هلدینگ نگاه بانک کارآفرین و کمیسیون فینتک را در رزومه کاری دارم تا اینکه سال ۱۴۰۱ به عنوان قائم مقام در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر منصوب شدم و تا خرداد ۱۴۰۲ فعالیت داشتم که از آن پس تاکنون مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر هستم.
کدام دسته از سوپرمارکتها، برندهای پوشاک و لوازمخانگی بیشترین تقاضا برای استفاده از خدمات شما را دارند؟
تمرکز اسمارتیز در سرویس فروشگاهها بر توسعه بازار سازمانی است. به این معنا که در پلتفرم اسمارتیز سازمانهایی را داریم که متقاضی تخصیص موضوعات رفاهی برای پرسنلند، لذا با توجه به نوع موارد رفاهی مدنظر سازمانها، جریانهای مالی به اصناف خاصی تخصیص داده میشود. تاکنون در اسمارتیز بیشترین تراکنشها در بخش پوشاک و کالاهای سوپرمارکتی بوده است.
چه نوع همکاریهایی با فروشگاهها یا برندهای خردهفروشی دارید؟ آیا برنامهای برای ارائه اعتبار ویژه به فروشگاههای خاص یا همکاری انحصاری با برندها دارید؟
اسمارتیز در گسترش شبکه پذیرندگان خود متناسب با نیاز سازمانها میکوشد تا طیف متنوعی از برندها را در خود جای دهد تا پاسخگوی نیازهای گوناگون کاربران باشد. بهطورکلی اسمارتیز برنامهای برای انحصار ندارد، اما سازمانها میتوانند بسته به اهداف خود موضوعات رفاهی را محدود به برندی خاص کنند. بااینحال این امکان برای برندها فراهم است تا پیشنهادهای ویژه خود را در داخل اپلیکیشن و در سایر کانالهای ارتباطی به دید کاربران نهایی اسمارتیز برساند.
پلتفرم شما چه تاثیری بر تصمیمگیری لحظهای مشتریان هنگام خرید دارد؟
ما در سرویس فروشگاهها مبتنیبر موقعیت مکانی کاربر لیستی از فروشگاههای نزدیک را بههمراه میزان کشبک تعیینشده به وی پیشنهاد میدهیم. کاربر متناسب با نیاز خود میتواند فروشگاه مدنظرش را شناسایی کند تا خرید خود را انجام دهد. البته فروشگاههای اسمارتیز محدود به فروشگاههای حضوری نیست و فروشگاههای اینترنتی را نیز دربرمیگیرد.
استفاده از پلتفرم شما چه مزایایی برای خردهفروشان در مقایسه با روشهای سنتی ارائه تخفیف یا اعتبار ایجاد میکند؟
تسویه در بازههای زمانی کوتاه کمتر از 24 ساعت چالش تامین نقدینگی را برای خردهفروشان برطرف میکند، همچنین بهرهمندی از پنل پذیرندگی برای خردهفروشان و امکان مشاهده تراکنشها و اطلاعات فروش از دیگر مزایای همکاری با اسمارتیز است. بهزودی سیستم اعتباردهی و خرید بهصورت BNPL و چند قسطی در اسمارتیز پیادهسازی خواهد شد که آن نیز به خردهفروشان کمک شایانی خواهد کرد.
چگونه پلتفرم شما میتواند خردهفروشان را در رقابت با بازار آنلاین تقویت کند؟
حضور در شبکه پذیرندگی اسمارتیز و قرارگیری در معرض دید کاربران اسمارتیز به کاهش هزینههای بازاریابی و فروش خردهفروشان منجر میشود. دسترسی به طیف گسترده کاربران که عموما کاربرانی هستند که دارای اعتبار کیف پول سازمانیاند میتواند به رشد فروش شبکه خردهفروشی اسمارتیز کمک شایانی کند. اسماتیز بهصورت اقتضایی کمپینهای مشترکی با برندها تعریف میکند تا پیشنهادهای ویژه را به کاربران نهایی خود برساند.
آیا ابزارهای بازاریابی خاصی برای خردهفروشان از طریق پلتفرم شما ارائه میشود؟
اسماتیز این امکان را برای برندها فراهم میکند تا پیشنهادهای ویژه خود را در داخل اپلیکیشن و در سایر کانالهای ارتباطی و تبلیغاتی به دید کاربران نهایی اسمارتیز برساند و بهصورت اقتضایی کمپینهای مشترکی با برندها تعریف میکند تا پیشنهادهای ویژه را به کاربران نهایی خود برساند.
چگونه تحلیل دادهها به خردهفروشان کمک میکند تا پیشنهادهای بهتری برای مشتریان داشته باشند؟
خردهفروشان میتوانند براساس سوابق خرید مشتریان، پیشنهادهای ویژهای ارائه دهند و از دادههای خرید کاربران برای ارسال پیشنهادهای شخصیسازیشده استفاده کنند. تحلیل الگوهای خرید به فروشگاهها کمک میکند تا کالاهای پرطرفدار را بهتر تامین کنند و از کمبود یا مازاد کالا جلوگیری کنند، همچنین دادهکاوی میتواند به تدوین استراتژیهای قیمتگذاری پویا کمک کند، بهخصوص در بازارهایی که نوسانات قیمتی زیاد در آن وجود دارد.
مهمترین چالشهایی که خردهفروشان در استفاده از پلتفرمهای اعتباری با آن مواجهند، چیست؟
بسیاری از مشتریان ایرانی بهدلیل شرایط اقتصادی ممکن است در بازپرداخت اقساط دچار مشکل شوند، از طرف دیگر برخی پلتفرمها مدلهای اعتبارسنجی پیچیدهای دارند که برای خردهفروشان و مشتریان بهخوبی شفاف نشده، همچنین هنوز بسیاری از خردهفروشان و مشتریان با سیستمهای اعتباری آشنایی کافی ندارند یا به آنها اعتماد نمیکنند.
چگونه میتوان موانع اعتمادسازی برای خردهفروشان و مشتریان را کاهش داد؟
در راستای افزایش شفافیت پلتفرمهای اعتباری باید نحوه محاسبه اقساط، بهرهها و جریمههای تاخیر را واضح توضیح دهند. بهرهگیری از هوشمصنوعی و دادههای غیرسنتی (مانند سوابق خرید، پرداخت قبوض و وامهای خرد) میتواند دقت در ارزیابی اعتبار مشتریان را افزایش دهد و مدلهایی مانند تضمین پرداخت توسط پلتفرم اعتباری میتواند خردهفروشان را نسبت به پذیرش این سیستمها ترغیب کند.
به نظر شما آینده استفاده از سیستمهای اعتباری در صنعت خردهفروشی به چه سمتی حرکت میکند؟
با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، استفاده از سیستمهای اعتباری مانند BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) و کارتهای اعتباری درحال افزایش است. روندهای احتمالی شامل مواردی از قبیل افزایش رقابت بین پلتفرمهای اعتباری و ورود بانکها و موسسات مالی به این حوزه، توسعه اعتبارسنجی جایگزین و بهرهگیری روشهای جدیدی مبتنیبر دادههای پرداخت دیجیتال و رفتار مالی و نهایتا افزایش پذیرش در بین خردهفروشان کوچکتر خواهد بود.
آیا گسترش این سرویسها باعث تغییر مدل کسبوکار خردهفروشیها خواهد شد؟
این گسترش از جنبههای مختلفی در کسبوکار خردهفروشیها اثر خواهد داشت؛ ارائه اعتبار- بهویژه در شرایط تورمی- میتواند به افزایش فروش و نرخ تبدیل مشتریان منجر شود. ممکن است خردهفروشان مدلهای قیمتگذاری قسطی را بهعنوان بخش اصلی پیشنهادهای خود قرار دهند. بهجای ارائه تخفیفهای زیاد، خردهفروشان میتوانند با پیشنهاد خرید قسطی، مشتریان را جذب کنند. بهینهسازی جریان نقدینگی برای خردهفروشان بیشازپیش اهمیت پیدا خواهد کرد؛ چراکه مدلهای فروش اعتباری باعث میشود خردهفروشان مدت بیشتری برای دریافت کامل پول خود صبر کنند که نیازمند برنامهریزی دقیقتر برای مدیریت نقدینگی است.