
در دنیای رقابتی خردهفروشی، روشهای نوین پرداخت و اعتباردهی به مشتریان، نقش کلیدی در افزایش فروش و رضایت خریداران دارند. دیجیپی، با ارائه راهکارهای هوشمند مالی و پرداختی، به کسبوکارها کمک میکند تا تجربه خرید مشتریان را بهبود بخشند و سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. این پلتفرم با تمرکز بر پرداخت اعتباری، تحلیل دادههای مشتریان و توسعه ابزارهای بازاریابی، مسیری نوین برای خردهفروشان و برندهای مختلف ایجاد کرده است. در گفتوگو با مصطفی طهماسبی، مدیر ارشد توسعه فروش آفلاین دیجیپی، نگاهی دقیقتر به خدمات، چالشها و آینده صنعت پرداخت اعتباری خواهیم داشت.
لطفا خودتان را معرفی کنید و درمورد تحصیلات و سوابق فعالیتهای تجاری و بازرگانیتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.
مصطفی طهماسبی هستم و پس از تحصیل در مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف و فعالیت در شرکتهایی مانند ایرانخودرو و سیتکو، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتم و از دانشگاه گرونوبل دکتری مهندسی صنایع و مالی گرفتم. با بازگشت به ایران در پروژههایی مانند اپرو، افق کوروش و رفاهمارکت فعالیت کردم و درنهایت بهعنوان مدیرعامل شرکت سکوی نوآوری سنباد و عضو هیاتمدیره چندین شرکت دیگر مشغول به کار شدم.
در سالهای اخیر علاوهبر مدیریت سنباد، در سمتهایی مانند نایبرئیس تکنوتجارت، مشاور نوآوری تفتا و عضو هیاتمدیره شرکتهای معتمد اول، رامتن و رادین فعالیت کردم. سوابق تحصیلی و حرفهای من شامل کارشناسی و کارشناسیارشد از شریف و INPG فرانسه و تجربههای متنوع در حوزههای فناوری اطلاعات، خردهفروشی و سرمایهگذاری است.
کدام دسته از سوپرمارکتها، برندهای پوشاک و لوازم خانگی بیشترین تقاضا را برای بهرهمندی از خدمات شما دارند؟
صنوف و مشاغلی که میانگین ارزش سبد خرید مشتریان در آنها بالاتر است تقاضای بیشتری برای پذیرندگی در دیجیپی دارند. با افزایش تورم رسوبیافته در اقتصاد خانوارها تقاضا برای کالاهای غیراساسی کمتر یا با سبد خرید کوچکتر یا توالی خرید کمتری انجام میشود. راهکار خرید اقساطی در دیجیپی کمک میکند این نیاز اساسی خانوار مرتفع شود و با سهولت بیشتری خریدهای خود را انجام دهند، بنابراین مشاغل حوزه لوازم خانگی، درمان (بهویژه دندانپزشکی) و کالاهای دیجیتال بیشترین سهم را در این دستهبندی دارند. البته بازار طلاهای زینتی و سرمایهای هم با توجه به جذابیتی که در سال اخیر داشته رغبت خیلی زیادی به خرید اقساطی پیدا کرده است. اما شاید مهمترین نکته سرعت نفوذ بالای طرحهای خرید اقساطی در نسل Z باشد که یکی از اصلیترین نمودهای آن را میتوان در حوزه مد و فشن پیدا کرد.
چه نوع همکاریهایی با فروشگاهها یا برندهای خردهفروشی دارید؟ آیا برنامهای برای ارائه اعتبار ویژه به فروشگاههای خاص یا همکاری انحصاری با برندها دارید؟
ما در دیجیپی راهکاری جامع برای انواع کسبوکارها داریم که شاید پذیرندگی در دیجیپی سریعترین نسخهای باشد که میتوان برای رونق کسبوکارها تجویز کرد. اهم پیشنهادهای ما برای کسبوکارها شامل موارد زیر است:
- پذیرندگی فروشگاههای حضوری با راهکارهای پرداخت اعتباری پوز، QR Code و صندوق فروشگاهی
- پذیرندگی فروشگاههای آنلاین با درگاه پرداخت اعتباری جامع دیجیپی
- درگاه پرداخت هوشمند برای کسبوکارهای آنلاین
- کیف پول دیجیپی
- تسهیلات سرمایه در گردش.
پلتفرم شما چه تاثیری بر تصمیمگیری لحظهای مشتریان در هنگام خرید دارد؟
مهمترین تاثیر آن در افزایش سبد خرید مشتریان است؛ جایی که احتمالا بین دو کالا یا خدمت با کیفیتهای مختلف مردد مانده اما به اعتبار خود میتواند با خیال راحت کالا یا خدمت با قیمت بیشتر را انتخاب کند و از کیفیت یا ویژگیهای بیشتر آن کالا یا خدمت بهرهمند شود.
استفاده از پلتفرم شما چه مزایایی برای خردهفروشان در مقایسه با روشهای سنتی ارائه تخفیف یا اعتبار ایجاد میکند؟
ما ماموریت خود را به افزایش فروش برای پذیرندههای دیجیپی استوار کردهایم که این افزایش فروش از چند راه اتفاق میافتد:
- افزایش آگاهی از برند که یک ارزش ماندگار برای کسبوکارها محسوب میشود و با پذیرندگی در معرض دید بیش از 350 هزار بازدیدکننده روزانه سوپراپلیکیشن دیجیپی قرار خواهند گرفت.
- افزایش تعداد سفارش که از طریق بیش از سهمیلیون نفری رقم میخورد که اعتبار دیجیپی را دارند؛ چراکه اعتبار این افراد فقط در شبکه پذیرندگی دیجیپی خرجشدنی است.
- افزایش ارزش سبد خرید مشتری، بیش از هفت همت اعتباری که کاربران از دیجیپی دریافت کردند آنها را متمایل به خریدهای با ارزش بالاتر میکند.
البته فراموش نکنید که بهترین و ارزشمندترین تخفیفها و پیشنهادهای خرید گروهی هم توسط پذیرندهها در حال حاضر در صفحه هر کسب و کار در سوپراپلیکیشن دیجیپی ارائه میشود.
چگونه پلتفرم شما میتواند خردهفروشان را در رقابت با بازار آنلاین تقویت کند؟
بیش از 94 درصد از تجارت در فضای آفلاین اتفاق میافتد، بنابراین این بازار آنلاین است که احتیاج به حفظ رقابتپذیری با بازار آفلاین دارد. هرچند مزیت ابزارهای پرداخت اعتباری که دیجیپی به کسبوکارها ارائه میدهد میتواند به کلیدیترین ارزش ارائهشده این کسبوکارها تبدیل شود، زیرا ارتباط رو در روی این کسبوکارها با مشتریان خود نابترین ارزش در مقایسه با کسبوکارهای آنلاین است که برای وفادارسازی هرچه بیشتر میتوانند از آن استفاده کنند.
آیا ابزارهای بازاریابی خاصی برای خردهفروشان از طریق پلتفرم شما ارائه میشود؟
بله، تمام ابزارهای مارکتینگی آنلاین و آفلاینی که توسط دیجیپی استفاده میشود در خدمت افزایش فروش پذیرندهها خواهد بود. جدای از آن کسبوکارها میتوانند با مشاورههای تیمهای بازاریابی مستقر در دیجیپی راهکارهای مناسب خود برای افزایش میزان بازدید یا فروش را اتخاذ کنند، بهطورمثال کمپینهایی که بهصورت دورهای با پذیرندهها برگزار میشوند از همین دست فعالیتها هستند. البته بهزودی با فعالسازی ویژگی نمایش فروشگاههای نزدیک امکان شخصیسازی و هدفمندسازی هرچه بیشتر این تبلیغات میسر خواهد شد.
چگونه تحلیل دادهها به خردهفروشان کمک میکند تا پیشنهادهای بهتری برای مشتریان داشته باشند؟
شاید اصلیترین جریانی که در دنیای بازاریابی در دهه اخیر بهراه افتاده بازاریابی دادهمحور باشد و بررسی اطلاعات مختلف بهدستآمده از مشتریان کلیدیترین رمز موفقیت در تبلیغات اثربخش است. اطلاعاتی که از کاربران قابلتحلیل است مربوط به اطلاعات دموگرافیک، سوابق خرید، موقعیت مکانی و میزان اعتبار آنهاست. این اطلاعات کمک میکند بهترین پیشنهاد را در بهترین زمان و مکان طراحی و برای مخاطبان ارسال کنیم تا بیشترین شانس موفقیت را رقم بزند. هیچ فعالیت بازاریابیای در دیجیپی بدون درنظر گرفتن این موارد انجام نمیشود.
مهمترین چالشهایی که خردهفروشان در استفاده از پلتفرمهای اعتباری با آنها مواجهند، چیست؟
به نظر میرسد با توجه به ماهیت تازه پلتفرمهای اعتباری مهمترین چالش ما در آموزش فرآیندها و اعتمادسازی به طرفین پلتفرم، یعنی پذیرندهها و مشتریان است. مسیری که این کسبوکارها در خارج از کشور بهسرعت طی کردهاند در ایران هم پیش روی ما خواهد بود و با فراگیری هرچه بیشتر این ابزارها بهسرعت این مسیر هم مثل زمانی طی خواهد شد که دستگاههای خودپرداز در ایران وارد شد. البته کلیدیترین گروهی که این روند را تسریع میکنند خود پذیرندهها و قدرت تبلیغات دهانبهدهان کاربرها خواهد بود.
چگونه میتوان موانع اعتمادسازی برای خردهفروشان و مشتریان را کاهش داد؟
به نظر میرسد با ورود نامهای آشنا و معتبری که در حوزههای دیگر سالها اعتمادسازی کردهاند خودبهخود این موانع برطرف شود. دیجیپی هم بسیار مفتخر است به اینکه اعتبار حضور در گروه دیجیکالا را با خود یدک میکشد. البته خرید اعتباری در فرهنگ ما امری ریشهدار است که امروزه حتی در مناطق با ضریب نفوذ پایین اینترنت هم برقرار است، اما اینکه پلتفرمی تمام ریسکهای این حوزه مثل تاخیر یا عدم پرداخت اقساط، تامین اعتبار و ابزارهای زیرساختی را برطرف کند، قطعا پیشنهاد جذابی برای کسبوکارهاست تا راهکارهای خود را جایگزین کنند.
به نظر شما، آینده استفاده از سیستمهای اعتباری در صنعت خردهفروشی به چه سمتی حرکت میکند؟
به اعتقاد من در آینده بهسمت توسعه ابزارهای پرداختی حرکت خواهیم کرد و بهجای استفاده از کارت و دستگاه پوز یا اسکن کدها با اثر انگشت یا اسکن قرنیه چشم، ابزارهای پرداختی بسیار پیشرفته- که در تمام فروشگاهها و مراکز خدماتی گسترده میشوند- در کسری از ثانیه عملیات لازم را انجام خواهند داد. افرادی که حتی در نظام پولی و بانکی بدحسابند هم امکان دریافت تسهیلات خواهند داشت و سیستمهای هوشمصنوعی براساس دادههای کاربران پیشنهادهای شخصیسازیشدهای را به آنها ارائه خواهد داد. جایی که افراد در فروشگاهها خریدهای خود را در سبد خرید میگذارند و بدونتوقف در صف صندوق کالاهایشان را خریداری میکنند و هزینه آن بهصورت نقد یا اعتباری از حسابشان کسر میشود.
آیا گسترش این سرویسها باعث تغییر مدل کسبوکار خردهفروشیها خواهد شد؟
ذات کسبوکارهای خردهفروشی در ایجاد دسترسپذیری هرچه بیشتر توسعه یافته است و بهنظر میرسد با توجه به ریشهدار بودن آن به سرعت قابلتغییر نباشد، اما اینکه مدلهای مکملی درکنار آنها شکل بگیرند بسیار محتمل است و بارقههایی از آن را همین امروز نیز میتوان مشاهده کرد. شاید آنچه امروز در کسبوکارهای بزرگ با توجه به شرایط اقتصادی در حوزه تملک و ادغام کسبوکارها میبینیم، فردای صنعت خردهفروشی باشد. گسترده شدن سبد محصولات یکی از این راههاست. مسیری که خواربارفروشیهای قدیم طی کردهاند و امروز تبدیل به سوپرمارکت شدهاند و موارد عظیمتر آن را میتوانیم در هایپرمارکتها ببینیم.