آخرالزمان خرده‌فروشی با چاشنی خرید آفلاین

آخرالزمان خرده‌فروشی با چاشنی خرید آفلاین
آخرالزمان خرده‌فروشی با چاشنی خرید آفلاین

خرده‌فروشان بزرگ ایالات‌متحده بیش از۷۳۰۰فروشگاه را در سال گذشته تعطیل کردند که ۵۷ درصد نسبت به سال۲۰۲۳ افزایش داشته است. این بالاترین تعداد سالانه فروشگاه‌های تعطیل‌شده از سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود؛ از زمانی که همه‌گیری کرونا به اختلال گسترده در مشاغل در سراسر کشور منجر شد.

برخی از شناخته‌شده‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا، مراکز خرید را ترک کردند و در گوشه‌وکنار خیابان‌های شهر فعالیت می‌کنند. رستوران‌های زنجیره‌ای در سال گذشته کاهش یافتند. موسساتی مانند Red Lobster و TGI Fridays  ورشکستگی و Denny’s و Applebee تعطیلی عمده خود را اعلام کردند.

 

 

دلیل مشترک و منطقی برای این تعطیلی گسترده وجود ندارد، اما آنها چند عامل مشترک دارند؛ همه از بالاترین تورم در ۴۰ سال گذشته آسیب دیدند و با رقابت رقبای بزرگ‌تر و با موقعیت بهتر روبه‌رو شدند. بسیاری مرتکب اشتباهات استراتژیک مانند گسترش بیش‌ازحد شدند یا به‌کندی به‌سمت خرید آنلاین رفتند. دبورا واینسویگ، مدیر اجرایی Coresight Research گفت: «مصرف‌کنندگان حساس به قیمت به‌دنبال بهترین قیمت‌ها و یافتن محصولات به‌صورت آنلاینند. آنها صبر خود را از دست داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند از جای دیگری خرید کنند.»

در سال‌های اولیه همه‌گیری، مصرف‌کنندگان مبل‌ها، تلویزیون و لباس‌های جدیدی می‌خریدند، اما برندها، قیمت‌ها را بالاتر از توان بسیاری از مصرف‌کنندگان افزایش دادند و نرخ‌های بهره افزایش یافت و به ‌این ‌ترتیب وام گرفتن برای اقلام بزرگ یا دریافت وام مسکن یا وام خودرو گران‌تر شد. مصرف‌کنندگان به نقطه شکست خودشان رسیدند و از خرید اقلامی که مطلقا به آنها نیاز نداشتند، دست کشیدند و این به خرده‌فروشان آسیب رساند.

 

 

رقابت برندهای بزرگ نام‌های متوسطی مانند Family Dollar و Big Lots را تحت‌فشار قرار داد. زنجیره‌های بزرگ‌تر می‌توانند مقادیر بیشتری از کالاها را با تخفیف بیشتر بفروشند و مبالغ هنگفتی را صرف فناوری کنند. افزایش تعطیلی فروشگاه‌ها در سال جاری به روزهای قبل از همه‌گیری بازمی‌گردد؛ زمانی که خرده‌فروشان هزاران فروشگاه را در سال تعطیل می‌کردند، زیرا خرید آنلاین به‌سرعت رشد می‌کرد. فروش آنلاین از تقریبا 6 درصد کل خرده‌فروشی‌ها در سال ۲۰۱۴به۱۲ درصد در آغاز سال ۲۰۲۰ رسید. در این سال، خرده‌فروشی آنلاین حدود۱۶ درصد از کل فروش را تشکیل می‌داد.

 

 

در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، خرده‌فروشان درمجموع ۱۳۴۰۰ فروشگاه را بستند. تنها در سال۲۰۱۹، خرده‌فروشان رکورد تعطیلی ۹۸۰۰ فروشگاه را رقم زدند و در این میان بسیاری اعلام ورشکستگی کردند. آغاز همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ برخی از ضعیف‌ترین زنجیره‌های باقی‌مانده مانندSears، JCPenney، Pier ۱ را از بین برد. خرده‌فروشانی تقویت شدند که موفق به گریز از تبعات کرونا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بودند.

 

 

 

 

 

زنجیره‌هایی که قبل از همه‌گیری با مشکل مواجه بودند، بار دیگر درحال تزلزلند، زیرا نرخ‌های بهره بالا باعث افزایش پرداخت بدهی‌ها می‌شود و افزایش قیمت بر بسیاری از مصرف‌کنندگان فشار می‌آورد. تورم درحال بازگشت به حالت عادی است، اما به‌طورکلی قیمت‌ها از سال۲۰۲۰ همچنان حدود ۲۰درصد افزایش می‌یابد. افزایش نرخ‌ها به این معنی است که مردم هرماه هزینه بیشتری برای اتومبیل، خانه و کارت‌های اعتباری خود می‌پردازند، بنابراین پول کمتری برای خرید چیزهای دیگر وجود دارد.

نرخ وام مسکن در سال گذشته به بالاترین حد دودهه اخیر رسید و همچنان با نزدیک به ۷ درصد در نوسان است. نرخ سود بالا بسیاری از مردم را از خریدوفروش خانه‌های خود باز داشته و یخ‌زدگی بازار مسکن به برندهای صنعت املاک لطمه زده است. مصرف‌کنندگان پس از سال‌ها افزایش قیمت‌ها توسط برندها درپی خریدهای مقرون‌به‌صرفه بودند و برندها را تحت‌فشار قرار دادند، حتی خریداران ثروتمندتر هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و به زنجیره‌هایی روی می‌آورند که محصولات با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند. Big Lots در ماه سپتامبر اعلام ورشکستگی و صدها فروشگاه را تعطیل کرد. این برند در آخرین لحظه به توافق رسید تا ۹۰۰ فروشگاه باقی‌مانده خود را باز نگه دارد. بسیاری از این روندها در سال ۲۰۲۵ ادامه خواهند داشت. البته در این میان، اخبار مثبتی هم وجود دارد. زنجیره‌های بزرگ خرده‌فروشی، سال گذشته نزدیک به ۶ هزار فروشگاه افتتاح کردند که ۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

 

 

خواربارفروش آلمانی Aldi سال گذشته اعلام کرد قصد دارد ۱۲۶ فروشگاه جدید را برای دسترسی خریداران به مواد ارزان‌تر باز کند. فروشگاه‌های پوشاک تخفیف‌دار مانندTJ Maxx، Burlington و Ross Stores درحال رشدند. این زنجیره‌ها در سال‌های اخیر فروشگاه‌های بزرگی مانند Macy’s و Kohl’s را با ارائه قیمت‌های پایین‌تر تحت‌فشار قرار داده‌اند. TJX، شرکت مادرTJ Maxx، Marshalls وHomeGoods، سال گذشته ۹۹ فروشگاه افتتاح کردند.

دیگر برندهای زنجیره‌ای خرده‌فروشی هم دوباره فروشگاه‌های خود را باز می‌کنند. J.Crew که در سال ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کرد، سال گذشته درهای ۳۴ فروشگاه جدید را گشود، بنابراین ممکن است آخرالزمان خرده‌فروشی دوباره به‌راه افتاده باشد، اما برندهای هوشمند متوجه شده‌اند چگونه به خرید حضوری و آفلاین رونق دهند.

 

 

 

 

 

منبع: Edition.cnn.com

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , فروشگاه , ماهنامه تجارت طلایی , رستوران , ورشکستگی , تعطیلی فروشگاه‌

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان